• 0

Registrar failliet, domeinnaam ontvreemd

Zojuist ben ik erachter gekomen dat de domeinnaam van mijn bedrijf door iemand anders geregistreerd.

 

Het domein, telconline.nl had ik al ruim een jaar in mijn bezit, toen het verliep door het failliet gaan van mijn registrar. Ik was nog niet instaat geweest mijn domein bij mijn nieuwe regsitar te registreren.

 

Hij is dus nu door een blijkbaar buitenlands bedrijf en buitenlandse registrar geregistreerd. Dat komt mij puur over als kaping. Kan ik hier wat aan doen?

 

Ik heb de betreffende bedrijven al een mail gestuurd maar nog niks van gehoord. Ja nu net een bouncer, voor de rest geen contact info behalve adres...

 

Ik heb ictrecht al al gecontacteerd maar dat kan wel ff duren voordat ik daarvan hoor.

 

[titel aangepast - admin]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even tussendoor: dat Chielsen volledig in zijn recht staat om die domeinnaam op te eisen staat buiten kijf. Ten eerste is hij de oorspronkelijke eigenaar en ten tweede voert hij al enkele jaren onder die naam een bedrijf, ten derde heeft hij op die naam een tijd een site gehost, en ten vierde maakt de nieuwe eigenaar geen inhoudelijk gebruik van die naam. Als Chielsen een advocaat in de arm neemt, krijgt hij gegarandeerd gelijk, wordt het domein terug op zijn naam gezet en hoeft hij er geen CENT voor te betalen.

 

Probleem is tweeledig: er moet een advocaat bij en dat kost geld, en de nieuwe eigenaar is onbereikbaar.

 

Ik vind dat Sidn wel iets meer zou moeten doen om Chielsen tegemoet te komen. Sidn zegt wel dat ze zich netjes aan de regels hebben gehouden en dat geloof ik ook wel, maar zij hebben de technische mogelijkheid om het domein terug te geven en zijn bijzonder goed in staat hier enige coulance te tonen. Temeer omdat de nieuwe houder zo obscuur is en er duidelijk een slaatje uit probeert te slaan.

 

Je hoeft geen advocaat te zijn om je domein op te eisen. Ik adviseer je dan ook om een brief met de bewijsstukken (registratieformulier, inschrijving kamer van koophandel, eventueel screendumps uit de 'way back machine'. (http://web.archive.org) aan sidn te sturen, aangetekend. Strekking: ik heb recht op dat domein want ik was eigenaar van ... tot... Ik ben het domein kwijtgeraakt doordat de registrar failliet is gegaan en correspondentie door Sidn naar een oud adres is gestuurd. (aan wie ligt het dat het adres niet ge-update was eigenlijk?) en ik wil mijn domein terug. Ik heb daar recht op omdat ik daadwerkelijk een site onder dat domein gedraaid heb en opnieuw wil draaien, en de nieuwe eigenaar maakt er geen gebruik van. Daarnaast heb ik al ... jaar een bedrijf met dezelfde naam.

Of misschien hangt er op HL wel een advocaat rond die zo vriendelijk is om even zo'n brief voor je in elkaar te klussen. Briefpapier van een advocatenkantoor staat toch altijd iest gezaghebbender.

 

Hoewel, in de way back machine staat niet zoveel van telconline.nl. Misschien heb je oude serverlogs om aan te tonen hoe lang je een website op dat domein hebt gedraaid.

Link naar reactie
  • 0

Het hostingbedrijf zal waarschijnlijk wel over echte gegevens beschikken, al was het maar voor facturatie.

 

Als je de nieuwe houder hebt weten te achterhalen kun je gebruik maken van de arbitrageregeling, die is al een tijdje min of meer verplicht van toepassing op alle nieuw geregistreerde nl domains. Op de site van SIDN staat hoe het een en ander in zn werk gaat.

 

Uiteraard kun je eerst vriendelijk vragen of je je domain terug kunt krijgen, je hebt wel kans dat het de nieuwe eigenaar alleen om bulk traffic van doen is.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist dit ontvangen:

 

Beste Michiel Thalen,

 

Bedankt voor uw vraag.

 

Het betreft hier inderdaad het kapen van een domeinnaam. Het gaat om uw

handelsnaam, dus juridisch staat u vrij sterk.

 

De SIDN had u in moeten lichten dat het domein zou verlopen wegens het

faillissement van de registrar. Misschien kunt u hierover nog klagem.

 

Sinds 29 januari 2003 is het nieuwe reglement voor de registratie van .nl

domeinnamen van kracht. Sinds die datum is er voor .nl-domeinnamen een eigen

geschillenregeling van kracht. Alle na 29 januari 2003 geregistreerde of

verhuisde domeinnamen vallen onder deze nieuwe regeling. De arbitrageregeling

is in eerste instantie beperkt tot merk- en handelsnaamrecht.

 

Uw gekaapte domeinnaam valt dus binnen deze regeling.

 

U bent zonder advocaat 2.500 euro voor de procedure kwijt, mits de kaper niet

wordt veroordeeld in de kosten van de procedure.

In een arbitrageprocedure kan de kaper worden veroordeeld in de kosten van de

procedure en de kosten van de rechtsbijstand (tot een maximum van 7.000 euro).

Bij deze procedure heeft u geen advocaat nodig.

 

Ik heb de arbitrageregeling als bijlage toegevoegd.

 

Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Steven Ras

ICTRecht

 

Dus ik sta vrij sterk (dacht ik al). Dat is iig mooi. Nu moet ik dus maar eerst gaan dreigen en anders denk ik toch die arbitrage comissie.

Ik naam aan dat als ik win ik niks hoef te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hey,

kan je die bijlage over de arbitrageregeling posten? Ik ben benieuwd.

Klinkt in ieder geval goed. Duur maar goed. Kunnen ze iets zeggen over de kans dat de kaper veroordeeld wordt om de kosten te betalen? Hoe groot die is?

Ik ben een beetje een terrier hoor, van dit soort dingen word ik zo p**ssig, dat ik alleen al om mijn gevoel van onrecht zin heb om mijn tanden erin te zetten. Als je gaat schrijven en je hebt een scherpe pen nodig, ben ik goed in (wel diplomatiek maar ook scherp) dus wil ik je best helpen. Knock maar, I'll be there.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is ie. Ik denk dat ik wel een redelijke kans maak, aangezien ik het eerst normaal op wil lossen en ik wel genoodzaakt ben dit te doen omdat hij het niet vrijgeeft (ervan uitgaand dat ik mijn domein niet terug krijg wat ik natuurlijk wel hoop, zeker als ik na eerste vriendelijk te zijn te dreigen hiermee). Kijk als ik al een beetje tegen de kosten opkijk en zullen zij dat zeker doen. Voor mij is het domein namelijk veel belangrijker dan voor hen.

arbitrageregeling.pdf

Link naar reactie
  • 0

Pff, ik word echt niet goed.

 

Die mensen hebben dus verkeerde gegevens als whois opgegeven, dus kan ik geen contact met ze opnemen.

Ik heb aan de sidn gevraagd of ze daar wat aan kunnen doen, ja kunnen ze wel maar kan heeeel lang duren.

Ze hebben nu de registrar gevraagd of die de gegevens kan controleren en zonodig aanpassen.

De sidn gaat eerst op antwoord wachten, kan al ff duren. Dan kunnen ze nog een herinnering sturen.

Als er dan niks is veranderd kunnen ze de domeinnaam doorhalen. En dan zit er nog een beroepingstermijn van 30 dagen op.

 

Dus als die mensen niet hun contactgegevens geven kan ik niks doen, en kan ik nog wel maanden wachten totdat het domein weer vrij is gegeven.

 

Iemand nog tips wat ik kan doen? Bij de sidn kunnen ze me voor de rest niet helpen.

Link naar reactie
  • 0
Iemand nog tips wat ik kan doen?

 

de genoemde arbitrageregeling;

de doorlooptijd is relatief kort;

en je mag de SIDN-contactgegevens voor juist aannemen.

 

wel moet je de kosten van de procedure vooraf storten,

en staat de uitkomst niet met zekerheid vantevoren vast.

 

mij is onduidelijk of het mogelijk is (naast de arbitratieregeling) civielrechterlijk schade te claimen;

indien die mogelijkheid bestaat, zou ik ter afschrikking snel een claim neerleggen (om die eventueel na een gewonnen arbitratieregeling aan de rechter voor te leggen).

 

N.B. leerpunt: het is ook in je eigen belang de SIDN-contactinformatie actueel te houden

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelend! Ik zou in ieder geval die arbitrage doen en dan als contactgegevens gewoon wat er op dit moment in de Whois staat. Jij kan er niets aan doen dat de gegevens niet kloppen. Maar dan heb je in ieder geval weer de procedure gevolgd en is te zien dat je er alles aan doet.

Sterkte. Heb je overigens al contact gehad met klanten over een verandering van email adres? Hoe reageerden ze?

Kan je trouwens wel iets claimen, ik bedoel er zijn duidelijke kosten natuurlijk, maar misschien ook wel inkomstenderving. Daar kan je misschien niet zoveel mee toch?

Link naar reactie
  • 0

Beetje ouwe koe uit de sloot, maar kwam bij toeval op deze topic en met interesse gelezen. Maar dit verhaal had helaas geen (happy) ending.

 

Wel zag ik dat de betreffende domeinnaam telconline.nl bij sidn inmiddels op beschikbaar staan, dus misschien kan het voor topic starter alsnog een happy ending krijgen :)

 

Of ons vertellen hoe het afgelopen is...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.