• 0

Werken bij Upwork als freelancer (btw-aangifte)

In mei ben ik begonnen met freelancen bij Upwork. Ik heb hiervoor een ZPP gemaakt.

Bij Upwork is alles in USD en nemen ze tot 20% als vergoeding voor alles wat je verdient.

Ik kan het geld dat ik op mijn rekening heb opnemen en ze zullen worden omgezet in EUR (geloof ik). Maar op dit moment is het geld op mijn Upwork-account USD (momenteel ~ $ 900).

 

Ik heb een e-mail van belastingdienst.nl ontvangen om mijn btw-aangifte in te dienen.

 

Vraag 1:
Moet ik mijn inkomen nu aangeven (op de een of andere manier de USD omzetten in EUR), of pas nadat het geld op mijn bankrekening staat?

 

Vraag 2:

Als ik het nu moet melden, moet ik dit dan inclusief de Upwork-vergoeding of zonder rapporteren?


PS: Ik had tot nu toe 2 klanten: een uit de VS en een uit Duitsland

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Bij inkomsten in vreemde valuta hanteer ik het factureermoment om de koers te berekenen. Er valt ook iets te zeggen voor het betaalmoment. Dat is te vergelijken met een boekhouding op kas- of transactiebasis. Daar zijn vast wel regels voor.

 

De datum waarop jij het geld omzet of opneemt is jouw risico. Kijk eens naar Revolut, daarmee kun je kostenloos omzetten wanneer het jou uitkomt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, mememe zei:

Vraag 1:

Moet ik mijn inkomen nu aangeven (op de een of andere manier de USD omzetten in EUR), of pas nadat het geld op mijn bankrekening staat?

 

uit je andere topic, leidt je af dat je een BV hebt. uit je andere topic leid ik ook af dat je (nog) niet zo goed Nederlands spreekt?

Bij de aangifte omzetbelasting of BTW dat zijn 2 namen voor dezelfde belasting, je doet hiervoor 1x per kwartaal aangifte doen.

Deze aangifte gaat niet over je inkomen (bij een BV is dat loon) maar over je Omzet (Sales).

Je moet in deze aangifte hoeveel omzet

 

omzetbelasting = Sales TAX

BTW (Belasting over Toegevoegde Waarde)  = VAT (Value Added Tax)

 

6 uur geleden, mememe zei:

Vraag 2:

Als ik het nu moet melden, moet ik dit dan inclusief de Upwork-vergoeding of zonder rapporteren?
PS: Ik had tot nu toe 2 klanten: een uit de VS en een uit Duitsland

 

Je geeft in de BTW aangifte de omzet (en BTW) aan die op je verkoopfacturen staat.

 

De omzet die je aan de VS hebt gefactureerd hoef je niet op je BTW aangifte op te geven omdat verkoop buiten de EU in NL is vrijgesteld van BTW (out of scope)

Voor de klant in Duitsland ligt het eraan of de klant een ondernemer is waarvan je een Europees BTW ID hebt of dat het een particulier is. Maar ook het soort dienst.

Het is dus moeilijk met zekerheid te zeggen of je BTW moet rekenen of niet.

 

Kijk eens of je er met de toelichting op de aangifte uitkomt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

 

of anders met deze engelstalige uitleg van BTW / VAT

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/belastingdienst/business/vat/vat_in_the_netherlands/filing_vat_return_and_paying_vat/filing_a_vat_return/

 

 

Bij internationaal zaken doen kan het in het begin heel complex zijn om zelf BTW goed op de facturen en de BTW aangifte te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
23 hours ago, Roel J said:

uit je andere topic, leidt je af dat je een BV hebt. uit je andere topic leid ik ook af dat je (nog) niet zo goed Nederlands spreekt

 

Ja dat klopt, mijn Nederlands is niet zo goed. Hoewel ik een ZZP heb.

 

23 hours ago, Roel J said:

Voor de klant in Duitsland ligt het eraan of de klant een ondernemer is waarvan je een Europees BTW ID hebt of dat het een particulier is. Maar ook het soort dienst.

Het is dus moeilijk met zekerheid te zeggen of je BTW moet rekenen of niet.

 

Ja, de Duitse klant heeft een BTW ID.

 

---

 

Ik zal proberen om meer te zoeken over het omrekenen van de USD naar EUR, maar op het moment van factureren lijkt dat redelijk.
 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.