• 0

C02 reductie zeevracht dmv biofuell, sociale bank, wat doen jullie?

(aangepast)

Goedenavond,

 

Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het focussen op de duurzaamheid van de zaak om zowel sociaal als millieu bewust bezig te zijn.

 

Sociaal

Ik heb in het verleden op sociaal gebied weleens rentevrij geld uitgeleens als microcrediet aan kleine ondernemers in het land waar ik uit importeer, maar wil graag verdere stappen nemen. Zo denk ik er o.a over om zowel zakelijk als prive over te stappen van de ING naar bijvoorbeeld Triodos of ASN bank. Je weet natuurlijk nooit 100% wat er met je geld gebeurd, maar ze zijn in ieder geval een stuk transparanter. Het enigste wat mij tegenstaat is dat ik daar geen contant geld kan storten.

 

Duurzaam

De producten die ik verkoop zijn oud of van hergebruikt materiaal, wat dat betreft zit ik wel goed. Ze worden echter wel vervoerd met vervuilende container schepen. Op onze route is de trein helaas niet mogelijk, en echt duurzame alternatieven zoals hybride-containerschepen zijn er nog (bijna) niet. Tijdens mijn zoektocht kwam ik GoodShipping tegen, een Nederlandse start-up en initiatief van GoodFuels

 

Quote

GoodShipping rekent uit wat de uitstoot van een bepaalde vracht is en wat het zou kosten om het met biobrandstof te doen. De deelnemende bedrijven betalen het verschil in prijs tussen fossiele brandstof en biobrandstof als een toeslag aan GoodShipping. De startup gaat vervolgens op zoek naar reders, die hun schepen op biobrandstof willen laten varen. Op jaarbasis wordt de uitstoot van een cargo owner gematched met een uniek volume duurzame brandstoffen waarmee de uitstoot voor het deelnemende bedrijf tot nul wordt teruggebracht.

 

Er zou gemiddeld 10 - 20% bovenop de reguliere zeevracht prijs komen. Nu maakt de zeevracht slechts 35% uit van de totale transport/douane kosten. Dat lijkt mij dus best te doen. Tot nu toe is dit de beste oplossing die ik ben tegengekomen om te verduurzamen op dit vlak, maar ik sta open voor alternatieven/extra's.

 

Helaas wordt er nog wel te veel plasic (bubblewrap) gebruikt om de spullen in te pakken voor transport. We werken met verschillende exporters, de één laadt de container bij zijn eigen pakhuis, in dat gaval kan ik de opdacht geven enkel de meest breekbare items met bubblewrap te verpakken en de rest enkel in karton. Helaas mogen de containers niet in elk gebied van de standkomen, in sommige gevallen wordend de containers geladen in het ICD (Inland Container Depot), wat blijkbaar vereist dat alles in bubblewrap moet worden ingepakt. Een groot deel van het plastic her-gebruiken wij voor webshop bestellingen, maar daarna is het afval. Dat is dus nog een aandachtspuntje. 

 

Privacy

Momenteel adverteer ik er nog op los op Google en Facebook. Helaas hebben deze bedrijven niet altijd de beste impact op de samenleving, de data misbruik schandalen stapelen zich op. Ik zou in de toekomst minder afhankelijk willen worden van deze bedrijven, maar ben nog op zoek naar mogelijkheden. Adverteren op Bing en Pinterest is een optie, maar kan het niet volledig vervangen.

 

Op welke manieren zou ik nog meer kunnen verduurzamen, en welke maatregelen hebben jullie zelf genomen?

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
18 minuten geleden, AuthenticImport zei:

De producten die ik verkoop zijn oud of van hergebruikt materiaal, wat dat betreft zit ik wel goed.

 

Daar valt over te twisten. Je stapt snel over de belangrijkst vraag hen en richt je op bijzaken. Terwijl men nu vanuit Afrika naar Berg en Dal reist om roofkunst terug te halen. Dat was ook ouwe troep die door missionarissen is meegenomen. Wat weet jij van de herkomst van jouw meubels?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

TwaBla Ik begrijp je punt. Er zijn bepaalde dingen die eigelijk in het land zelf zouden moeten blijven. Religieuze Antiquiteiten mogen tegenwoordig per definitie niet worden uitgevoerd, en ik ken ook geen exporteur die daar aan mee zou werken.  Dit was in de tijd van de Brittish Raj wel anders, er is toen aardig wat geplunderd. Tijdens één van mijn inkoopreizen ontmoette ik iemand die dit soort zaken in Europa opkoopt en terughaalt naar India.  Pakistan is destijds helemaal leeggehaald...

 

Een ander verhaal is antieke deuren en andere architectonische elementen.  Ik voer regelmatig een morele discussie met mijn leveranciers over dit soort zaken en maak me aardig zorgen over de hoeveelheid die wordt aangeboden. De reden dat ik zo ben gevallen voor het land is de prachtige historie en autenticieit die je in de straten vind. Vele van dit soort gebouwen verkeren in staat van verval, wat absoluut zijn charmes, maar ook dramatische gevolgen voor het behoud heeft. 

 

Een goed voorbeeld vind je in Mumbai. In de Bombay Rent act van 1947 is een artikel vastgelegd dat huurders beschermde tegen stijgende prijzen. Door deze zwaar verouderde wet die nog steeds in werking is stijgde de huur niet mee met de kosten van (levens)onderhoud. Het gevolg is dat vastgoed eigenaren niet langer in staat zijn ondehoud uit te voeren en gebouwen in verval raken. In de tussentijd stijgen de grondprijzen in India's financiele hoofdstad naar exorbitante hoogtes. Project ontwikkelaars liggen op de loer, maar mede door deze wet profiteert niet de vastgoedeigenaar maar die huurder van de waardestijging. Huurders worden uitgekocht, monumenten met de vloer gelijk gemaakt om plaats te maken voor wolkenkrabbers met het hoogste rendement. Alles wat vrijkomt en nog te redden valt uit dit soort gebouwen wordt door mijn leveranciers opgekocht en stroomt zo de internationale markt in.

 

Maar wat als dit soort gebouwen gesloopt worden puur om ze te ontdoen van prachtige elementen voor de handel? Daar probeer ik me steeds meer in te verdiepen. Gelukkig zijn dit soort items voor mij bijzaak en importeer ik niet veel.

 

Wat betreft de meubels. Die zijn afkomstig uit het hele land, overheidsgebouwen, de Insiase spoorwegen, winkel inventarissen en rommelmarkten. Ik heb met eigen ogen gezien hoe de lokale bevolking deze handelaren ook weten te vinden om daar hun oude spullen te verkopen. Items afkomstig uit bijvoorbeeld een overheidskantoor  of publieke ruimtes (je zult je verbazen hoeveel instellingen daar nog 100 jaar terug leven)  worden opgekocht bij veilingen. India is in rap tempo aan het moderniseren.  Oude treinstations worden gesloopt om plaats te maken voor hyper-moderne terminals, overheidskantoren krijgen een update en vervangen hun interieur, en steeds meer gezinnen ruilen hun oude meubels om voor iets nieuws. Ikea is in opmars. 

 

Ja, doodzone is het, maar veel mensen wensen nu vernieuwing en hebben liever een spaanplaten kast met plastic fineerlaag. Vroeg of laat zal waarschijnlijk het besef komen wat ze hebben weggedaan. Maar ook in Nederland staan de kringloopwinkels vol met oergedelijke massief eiken kasen die voor een habbekrats weggaan. Niemand wilt het meer. Zo is het ook in India. Maar ik kan je wel vertellen dat de inkoopprijzen hoger liggen dan de gemiddelde kringloopprijs in Nederland.

 

Betreft te werkomstandigheden van de timmermannen en restauraterus, daar heb ik weinig invloed op. Wel heb ik een keuze in met welke bedrijven ik wel en niet samenwerk. De bedrijven waar ik mee samenwerk zijn net één grote famillie, van manager tot timmerman, het is altijd een feest om daar een paar weken te verblijven. De community staat in India nog altijd boven het individu.  Ja, er zijn ook een aantal grote "corporate" achtige jonges actief in de brance, eentje waarvan de eigenaar in een nieuwe rode Jaguar rijdt. Ik ben ook eens bij een bedrijf geweest waar de portier in een mini hokje bij de ingang woonde. Daar doe ik geen zaken mee.

 

 Een gemiddelde timmerman die al een aantal jaar in het vak zit verdient bij de eerlijkere bedrijven zo'n €12 per dag. Ik zou graag zien dat dit hoger was maar heb hier nog weinig invloed op. Daarnaast schijnt het in India best een aardig salaris te zijn. Ik zag eens een vacature voor apotheker met een maandsalaris van €500. In de bus ontmoette ik een ingenieur die zei omgerekend zo'n €1000 per maand te verdienen.

aangepast door AuthenticImport
Informatie toegevoegd aan laatste alinea
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Maar ook in Nederland staan de kringloopwinkels vol met oergedelijke massief eiken kasen die voor een habbekrats weggaan. Niemand wilt het meer.

 

Dank voor de snelle reactie! Mooi dat je ook deze invalshoek meeneemt. Misschien iets voor een blog op je site.

 

Je hebt overigens gelijk. Ik was vorig jaar bij een boedelinkoper in de buurt van Kortijk. Die had een loods vol houten slaapkamers en eetkamers: worden allemaal voor een habbekrats verscheept naar Oost-Europa.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Dank voor de snelle reactie! Mooi dat je ook deze invalshoek meeneemt. Misschien iets voor een blog op je site.

 

Je hebt overigens gelijk. Ik was vorig jaar bij een boedelinkoper in de buurt van Kortijk. Die had een loods vol houten slaapkamers en eetkamers: worden allemaal voor een habbekrats verscheept naar Oost-Europa.

 

Ik kwam ooit een Nigeriaan tegen die afgekeurde bransblussers van Australie naar Afrika importeerde. Die kon hij zo goed als gratis krijgen omdat niemand ze meer mocht gebruiken hoewel ze nog prima functioneerde. Hij heeft er aardig wat geld mee verdient. Je moet er maar op komen!

 

Overigens worden antieke deuren en andere architectonische elementen ook steeds vaker lokaar verkocht. Dat wint toch weer aan populariteit.

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.