• 0

regelgeving kansspel

Op internet staan diverse website a la sportdream.nl. Waar je bijv. een eigen voetbal/ formule 1 etc. team kan samenstellen en daarmee punten kan winnen. Nu zijn dit kansspelen omdat je min of meer op wedstrijden gokt. Kansspelen zijn volgens de Nederlandse wet op internet verboden, ze mogen nl. alleen worden uitgevoerd door de toto.

 

Maar nu heb je diverse websites die melden dat ze gratis zijn en vervolgens een paar euro administratiekosten vragen voor het aanmaken van een team.

 

Is op het op deze manier wel toegestaan om zo'n soort website te exploiteren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat een paar euro administariekosten wel mag. Dat doet dvhn ook met coach van het jaar en ik dacht vi ook (nog meer zelfs).

 

Maar wat volgens mij niet mag, en je heel vaak ziet, zijn die belspelletjes. Dat ze daar niks aan doen. Is puur gokken. Dan heb ik het nog niet een sover tv, maar op internet. Moet je een nummer bellen (90 of 130 cent, krijg je een code, moet je intypen en dan hoor je of je 50 euro heb gewonnen of niet (niet dus). Maar het gaat nog verder met hele gokkosten ed (kijk maar eens op http://www.eurocazino.com/). Dat daar nog steeds niks aan gedaan wordt snap ik niet.

Die eurocazino is echt groot, die verdient er duizenden euros per maand mee..

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is dan een puur kansspel. Dat van die internetsite snap ik ook niet. Ik wil graag een soort managersite opstarten en dan een paar euro administratiekosten vragen voor het aanmaken van een team. Punten halen kan dan als de "echte" coureurs tijden de gp's ook punten halen.

 

Heb alleen geen zin om nu een dure site te ontwikkelen en dat ik die dan volgend jaar al moet stoppen omdat het wettelijk niet mag. Kan ik natuurlijk die administratiekosten nog eraf halen maar dan kost het me feitelijk alleen maar geld.

Link naar reactie
  • 0

en heb misschien zelf het antwoord al gevonden. En toch blijft het vaag. Wat weet nu nog niet of het mag of wel >:(

 

Rechter: Managementspel op internet is geen kansspel

 

Uitgegeven: 3 februari 2005 20:24

Laatst gewijzigd: 4 februari 2005 08:43

 

ARNHEM - Managementspelen zoals het Amsterdamse bedrijf Sportdreams die op internet aanbiedt, zijn geen kansspelen. Wel moet Sportdreams de prijzen beter spreiden onder de deelnemers, oordeelde de rechtbank in Arnhem in een uitspraak die donderdag bekend werd.

 

De Lotto probeerde een verbod af te dwingen op de Competitiemanager (voetbal, Wimbledon manager en F1 manager omdat Sportdreams oneerlijk en zonder vergunning zou concurreren. Als Sportdreams het prijzenschema aanpast, valt het niet onder de Wet op de Kansspelen en kunnen De Lotto en de virtuele spelen naast elkaar bestaan, aldus de rechtbank.

 

 

Directeur T. Veenstra van De Lotto en directeur G. Smith van Sportdreams reageerden allebei verheugd op de duidelijkheid die de rechtbank heeft geboden. Sportdreams is bereid om zijn prijsverdeling te veranderen, verklaarde Smith donderdagavond.

 

Verwarring over Lotto-Sportdreams zaak

 

Gepubliceerd op vrijdag 04 februari 2005

 

(P7) De Lotto en Sportdreams schetsten met persberichten over hun rechtszaak ieder een eenzijdig beeld.

Gisteravond bracht De Lotto een persbericht uit dat ze de rechtszaak had gewonnen. Dit verscheen prompt als ANP-bericht op een aantal sites, waaronder bij Planet Multimedia. Dat bericht is verwijderd. Het ANP paste het bericht later ook aan. Ook het bericht in Planet Multimedia is aangepast.

 

Het vonnis van de rechtbank in Arnhem kan op twee manieren worden gelezen: aanbod van spelen zoals door Sportdreams is op grond van de Wet op de Kansspelen verboden, tenzij het gokelement wordt beperkt. Of: aanbod van sportspellen is wel toegestaan mits de prijsstructuur is geënt op vaardigheden van de spelers en niet op toeval (geluk).

 

Sportdreams krijgt van de rechter toestemming om Championsmanager sowieso voort te zetten. Voorts mag ze met Competitie Manager, Tennis Manager en Formule I Manager doorgaan, zolang het sportevenement waarop ze zijn gebaseerd nog loopt.

 

Uit onderzoek van professor Van der Genugten bleek dat de deelnemers maar in geringe mate invloed kunnen uitoefenen op de resultaten en dat dus geen sprake is van een behendigheidsspel zoals schaken, of van een gedeeltelijk behendigheidsspel zoals klaverjassen, maar dat het gokelement eerder in de buurt van dat van kansspelen zoals roulette komt.

 

Dit betekent dat de spellen van Sportdreams in principe wel degelijk onder de Wet op de Kansspelen vallen, maar dat de huidige omstandigheden wat uitzonderingen toelaten.

 

Iedere partij betaalt de eigen kosten van het proces, wat de conclusie onderbouwt dat de zaak in een 'onbeslist' eindigde. Dat is mede een gevolg van moeizaam overleg van De Lotto in verband met noodzakelijke onderzoeken.

 

Lotto heeft echter in het vervolg wel een wapen in handen om online kansspelen, ook op basis van sportevenementen, aan te pakken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.