• 0

Aansprakelijkheid & echtscheiding

Ik heb een vraagje over afbakenen van aansprakelijkheid.

Ik ben al een hele tijd bezig met voorbereiding van het opzetten van een coachingconsultancy, het ondernemersplan enz liggen allemaal al klaar.

Echter in de tussentijd ben ik gescheiden.

 

Zit nu noodgedwongen te wachten op een bijstandsuitkering maar vertrouw er niet op om via BBZ financiering voor mijn bedrijf te krijgen omdat normale bijstand al bijna onmogeljikheid is om geregeld te krijgen.

 

Bij mijn plannen was ik uitgegaan van opzet eenmanszaak, maar mijn ex heeft mij met een pakketje schulden opgezadeld waar ik niet echt vrolijk van werd toen ik erachter kwam. Hoe kan ik mijn a.s. bedrijf indekken als ze schulden komen verhalen (bij hem valt niet veel te halen) en voorkom ik dat ze aanspraak maken op het vermogen van mijn bedrijf.

 

Is starten in BV of Ltd. een optie? Heb je bij een Ltd. bijvoorbeeld wel recht op zelfstandigenaftrek, ik weet dat dat bij BV niet het geval is.

 

Alvast bedankt,

 

groetjes

Sandra

 

[titel toegespitst - admin]

follow your dreams, feel the fear and do it anyway....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervelend dit allemaal te lezen Sandra. Ik neem aan dat je een advocaat hebt. Laat hem eerst eens naar de schulden kijken en zo of en ze inderdaad op jou verhaald kunnen worden. Heb je bijvoorbeeld meegetekend bij leningen en dergelijke?

 

Als je een BV opzet, kunnen ze niet aan de activa van je BV komen. Bij een ltd ook niet. Maar je hebt dan geen recht meer op zelfstandigenaftrek of de hogere belastingvrijstellingen die een eenmanszaak kent.

 

Bij een BV moet je bovendien 18.000 euro storten, wat bij een ltd niet hoeft.

 

Ongeacht of je voor een BV of Ltd kiest, je moet rekening houden met circa 1.500 euro aan opstartkosten.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Sandra,

 

Als je in gemeenschap van goederen was gehuwd, ben je na de ontbinding van je huwelijk voor 100% aansprakelijk voor schulden die je zelf bent aangegaan en voor 50% voor schulden die je ex is aangegaan.

 

Het lijkt me een misverstand dat de schuldeisers niet aan je BV kunnen komen. Wel omgekeerd: de schuldeisers van je BV kunnen zich alleen verhalen op het vennootschapsvermogen en niet op je privé-vermogen, althans als je je niet hoofdelijk aansprakelijk hebt gesteld.

 

Maar de aandelen in je BV behoren tot je vermogen waarop privé-schuldeisers zich kunnen verhalen.

 

Je schrijft dat je nu zit te wachten op een bijstandsuitkering.

Is het niet een idee om schoon schip te maken en een deal met de schuldeisers te maken? Als het om echt grote bedragen gaat, kun je eventueel ook de WSNP (schuldsanering) in, dan moet je een paar jaar rondkomen van een zeer minimaal inkomen, en ben je daarna van je schulden af.

 

Anders blijft het je achtervolgen. Je slaapt vast rustiger als je de zaak geregeld hebt. Dan kun je je ook helemaal storten op je nieuwe onderneming.

 

Succes en sterkte,

Mieke

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mieke,

 

Voor het deel dat ze op mij kunnen verhalen heb ik direct regelingen getroffen. Ik was gestopt met werken zodat ik me helemaal op de voorbereidingen van mijn bedrijf kon richten (met zijn toestemming), vandaar dat ik nu die bijstand moest aanvragen. Ben inmiddels wel bezig om tijdelijk een nieuwe baan te zoeken, maar heb weinig zin om mijn plannen al te lang in de ijskast te zetten omdat het concept gewoon heel goed in elkaar zit en ik daar financieel wijzer van word dan van een baan.

 

Maar evengoed bedankt voor het meedenken, en slapen doe ik nog steeds prima hoor.....tis maar geld

 

Groetjes

Sandra

follow your dreams, feel the fear and do it anyway....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.