• 0

#ikkannietmeermeedoen

#ikdoenietmeermee is eigenlijk #ikkannietmeermeedoen.

 

De hashtag #ikdoenietmeermee is afgelopen dagen gelanceerd door een aantal bekende en onbekendere Nederlandse artiesten/kunstenaars/vloggers en heeft veel ophef veroorzaakt. Het lijkt alsof het allemaal ontkenners van het bestaan van het Coronavirus zijn en dat ze niet meer mee doen aan de noodzakelijke maatregelen om het virus eronder te houden.

 

Als je echter goed luistert, bijvoorbeeld naar Famke Louise zijn deze mensen de wanhoop nabij. Hun inkomstenbronnen drogen op en ze maken zich ernstig zorgen over hun naasten die ook kampen met verliezen van opdrachten en banen.

Veel van deze artiesten zijn zelfstandig en zien de concerten, samenkomsten en festivals al meer dan een halfjaar stil liggen.

 

Ditzelfde zie ik ook bij ondernemers in andere sectoren die hun omzet hebben zien kelderen. Bijvoorbeeld een bevriende ondernemer die beursstands ontwerpt. Die leeft van 1400 euro in de maand ondersteuning met zijn gezin. Een ander kennis verhuurt geluidsinstallaties en heeft al de helft van zijn spullen voor een habbekrats verkocht om zijn bedrijf te redden en is nu opgenomen in een psychiatrische inrichting.

 

Diederik Gommers gaf in Jinek aan dat deze crisis voor heel veel burn-outs en zelfmoorden gaat zorgen. Bij enkele mij bekende ondernemers heb ik al wat gesprekken gevoerd om ze nog een beetje op te beuren en ze geen onomkeerbare stappen te laten zetten, maar ik vrees dat het, als dit nog lang doorgaat (waarop het lijkt), dit niet meer te voorkomen is.

 

Daarom denk ik dat de #ikdoenietmeermee eigenlijk zou moeten zijn: #ikkannietmeermeedoen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Raak! Wel jammer dat de mensen die ze aan het woord laten de boodschap totaal niet over brengen. Met alle respect... op Qmusic hoorde ik Thomas Berge en op tv zie ik Famke Louise. Ze kiezen ze ook wel weer uit. Laat mensen als Lange Frans en Sven Hulleman maar eens aan het woord, dan zijn er nog meer mensen die door zullen hebben dat hier aan alle kanten een luchtje aan zit. Nog buiten de keiharde feiten dat deze maatregelen voor een griep met dergelijke mortaliteit werkelijk onaanvaardbaar zijn. 

Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Nou,  dat soort artiesten verdiende voor corona gemakkelijk een gemiddeld maandsalaris per optreden van een half uurtje, en die deden ze dan vlot 5 per week. Als al dat geld dan na een half jaartje al op is... maar de geluidsbedrijven die net tonnen geleend geld geïnvesteerd hadden om alle klussen in de overvolle agenda  te kunnen uitvoeren, de cateraars, de tentenbouwers, en dan nog duizenden ZZP'ers die normaal gezien door dat soort bedrijven worden ingehuurd, die kunnen echt niet meer meedoen. Maar ja, zolang er geen feesten en evenementen georganiseerd worden hebben ze geen keus.

Dat geldt ook voor mij. Ik verdiende vorig jaar nog 70% van mijn inkomen als dj, daar is in deze tijd vrijwel niks van over. Ik ben verantwoordelijk voor het volledige inkomen van mijn gezin en heb ook nog een eigen bedrijfspand. Gelukkig loopt mijn website business nog vrij aardig waardoor ik niet afhankelijk ben van - en ook geen recht heb op - een uitkering, maar het kost me wel tienduizenden euro's. Andere collega's zijn maar een klusbedrijfje begonnen, of druk aan het solliciteren naar (tijdelijk) werk.

Ik persoonlijk vind de maatregelen - en de daarmee gepaard gaande economische schade - ook totaal niet in verhouding staan tot het gevaar van het virus.  Ja, er was in maart een flinke piek in het aantal besmettingen en overledenen die werden toegeschreven aan corona. Het goede nieuws is echter wel dat  er dit jaar geen griepdoden zijn te betreuren, terwijl dat er in 2018 nog bijna 10.000 waren....

Maar goed, terug naar de huidige situatie, met een enorme nieuwe piek in het aantal besmettingen volgens de cijfers van het RIVM. Diezelfde cijfers laten echter ook zien dat er helemaal GEEN piek is in het aantal ziekenhuisopnames, of het aantal overledenen (klik even op het tabje "vanaf 27 februari")... dus waarom die paniek? 

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

In maart en april waren er veel meer doden dan nu, mijn bijzonder simpele verstand zegt dan dat er toen veel meer infecties waren dan nu. Er gaan iets meer mensen aan dood dan aan gewone griep. Moet dan half europa dan in lockdown? Hier in Spanje gaan er heel veel bedrijven kapot. Veel kinderen hebben problemen want ze mochten 6 maanden vrijwel niet naar buiten, geen vriendjes zien etc.

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.