• 0

Balanswaarde Laptop en auto na afschrijving

Beste Leden, 

 

OP mijn balans heb ik diverse bedrijfsmiddelen staan. Voor mijn auto en Inventaris heb ik netjes een restwaarde genoteerd. Ik vraag mij nu af wat er gebeurt op de balans indien ik beide artikelen na 5 jaar nog in bezit heb. 

 

Voor de afschrijving heb ik de lineaire methode gebruikt met een maximale afschrijving van 20 %. 

Dus bijv. voor mijn auto= aanschafwaarde 25.000 min restwaarde 5000/ 5 is 4.000 per jaar. 

 

Ik vraag mij nu af wat er gebeurt na de 5 jaar. Blijft de auto dan voor de komende jaren voor 5000 euro op de balans staan. 

En hetzelfde geldt voor de inventaris?

 

Bedankt alvast.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
17 minuten geleden, CatharinaK zei:

Ik vraag mij nu af wat er gebeurt na de 5 jaar. Blijft de auto dan voor de komende jaren voor 5000 euro op de balans staan.

Ja, die restwaarde blijft gewoon op de balans staan. Ik weet niet of je elk jaar de waardevermindering alsnog als verlies kunt nemen in de W&V. Maar echte afschrijving heb je dus niet meer. Eigenlijk moet je ook niet in 5 jaar afschrijven, maar over het aantal jaar dat je verwacht het bedrijfsmiddel nog te gebruiken voor de zaak ("de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)"). En daar blijft dan nog een restwaarde over. Als je dus in 5 jaar afschrijft, verwacht je dus ook na 5 jaar die auto weg te doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

 

Dat brengt dan wel de volgende vraag naar boven. Je hebt nog wel de bijtelling. Dat kan behoorlijk ongunstig zijn (omdat je niet meer af kunt schrijven). Het zou dus gunstiger zijn deze auto te verkopen (winst of verlies boeken) en privé een andere auto te kopen. Of natuurlijk zakelijk inruilen en een nieuwe(re) auto kopen.

 

https://ofof.nl/elektrisch-rijden/wat-kost-auto-zaak-na-5-jaar-afschrijven-netto-maand-zzp

 

17 minuten geleden, CatharinaK zei:

En hetzelfde geldt voor de inventaris?

Bovenstaand geldt ook voor de inventaris.

Afschrijving = (aanschafkosten - restwaarde) / vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.