• 0

Hoe correct bedrijfsmiddelen afschrijven in de administratie?

Halverwege juni heb ik een investering gedaan in een bedrijfsmiddel boven de €450,- dus moet ik dat over 5 jaar gaan afschrijven. Op de website van de belastingdienst kom er niet uit hoe ik het moet aanpakken. Elders op het internet kom ik tegenstrijdige beweringen tegen daarom mijn vraag. Hoe moet ik deze afschrijving correct in mijn administratie opnemen?

 

Stel het aankoop bedrag betreft €7500,- en de factuurdatum van de investering is 19 juni. (De 171ste dag van het jaar)

 

Stel dat ik simpel lineair afschrijf over vijf jaar en de restwaarde op €1500,- wordt geschat, dan zou de afschrijving als volgt kunnen zijn:

Af te schrijven bedrag: (€7500 - €1500 = €6000)

2020: €6000,- * 20% * (171/365)  =  €562,-

2021: €6000,- * 20% = €1200,-

2022: €6000,- * 20% = €1200,-

2023: €6000,- * 20% = €1200,-

2024: €6000,- * 20% = €1200,-

2025: €6000,- * 20%  * (194/365) = €637,-

 

Hoe verwerk ik dit in de boekhouding? Moet ik dit gelijk op 19 juni afschrijven, pas op 31 december afschrijven of moet ik juist wachten tot 19 juni volgend jaar? Moet het wellicht maandelijks afgeboekt worden i.p.v. jaarlijks?

 

Dat de wet voorschrijft om over vijf jaar af te schrijven is duidelijk maar is het niet vreemd om het bedrijfsmiddel tegen de nieuwwaarde in de boeken te hebben staan? Als je bijvoorbeeld een nieuwe auto koopt dan hebben die eerste kilometers dat je van garage naar huis rijd een forse waardevermindering tot gevolg? Dan is de waarde in de boeken toch niet de reële waarde in het economische verkeer? Of maakt dat niet uit, omdat je dit bij het volledig afschrijven weer recht trekt?

 

 

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, lindazzp zei:

Hoe verwerk ik dit in de boekhouding? Moet ik dit gelijk op 19 juni afschrijven, pas op 31 december afschrijven of moet ik juist wachten tot 19 juni volgend jaar? Moet het wellicht maandelijks afgeboekt worden i.p.v. jaarlijks?

 

Fiscaal maakt het niet echt uit, als het maar op 31 december van het jaar klopt. Dus de manier waarop je in gedachten had, is fiscaal gewoon in orde. Boekhoudkundig wordt het vaak op maandniveau bijgehouden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.