• 0

Ik ben versturen per post zo ontzettend zat! andere aanpak?

Voor de derde keer in een jaar tijd is een aangetekende postzending van rond de honderd euro zoek/kapot.

Ik heb een keer op rtlz gelezen dat zoek raken voor veel bedrijven de normaalste zaak van de wereld is en de extra kosten zelf dragen.

 

Begrijp me niet verkeerd, als je zoveel pakketten moet hanteren als de post dan is het niet vreemd dat er af en toe iets mis gaat.

 

Maar de manier waarop ze me dan proberen af te poeieren maakt me pissig.

 

De spullen die ik verstuur produceer ik in kleine oplagen zelf. Van de 100,-- euro omzet is ongeveer 15 euro materiaal, de rest is tijdsbesteding.

De post zegt doodleuk "we vergoeden geen winst" en wil me nu 60% van het factuurbedrag betalen.

Ze vinden blijkbaar dat tijd die ik niet nog een keer kan verkopen onder "winst" valt?

Om nog maar te zwijgen van de tijdsverspilling die de stroperige organisatie met zich mee brengt.

Voor een bruto winst van iets van 60 euro kan ik niet nog eens uren (!) bezig zijn met telefoneren en documentatie verzamelen.

 

Heeft een van jullie ervaring met een alternatief voor post die niet meteen op koerierstarief uitkomt?

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
28 minuten geleden, svenh zei:

Heeft een van jullie ervaring met een alternatief voor post die niet meteen op koerierstarief uitkomt?

 

Alternatieven zijn er in principe altijd. Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor volumes er vervoerd moeten worden en over welke afstanden...?

 

Bijzonder vervelend overigens als je op toonaangevende partijen niet kan bouwen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, svenh zei:

De post zegt doodleuk "we vergoeden geen winst" en wil me nu 60% van het factuurbedrag betalen.

Ze vinden blijkbaar dat tijd die ik niet nog een keer kan verkopen onder "winst" valt?

Als ze €60 vergoeden terwijl je €15 inkoop hebt, dan vergoeden ze toch wel een gedeelte van jouw arbeid? De vraag is alleen hoeveel arbeid heb je aan dat product gehad. Dat ze pure winst niet vergoeden lijkt mij normaal maar arbeid krijg je dus wel terug. Probleem is echter te bepalen wat de daadwerkelijke inkoop en productiewaarde was.

 

Ik ben wel eens gelezen dat PostNL een keer zelfs alleen de echte inkoopprijs vergoedde (en niet de arbeid). Dat zou in jouw geval dus 15% (€15) zijn geweest.

 

Kun je ze aantonen dat jouw arbeid meer is geweest dan de €45 die je nu daarvoor hebt gekregen?

 

(Hebben ze er eigenlijk ook wat over in hun voorwaarden staan?)

Link naar reactie
  • 0

Wij ervaren het helaas ook met enige regelmaat. 

 

2 uur geleden, svenh zei:

aangetekende postzending

Waarom verstuur je het product als aangetekende postzending? Heb je een (verzekerde) pakketzending overwogen?

 

2 uur geleden, svenh zei:

De post zegt doodleuk "we vergoeden geen winst" en wil me nu 60% van het factuurbedrag betalen.

Daar vind ik wel wat voor te zeggen. Een vergoeding is logischerwijs voor kostendekking, niet voor winst. Aangezien bij jou 15,- materiaal is en de rest in arbeid zit, is het wel de vraag of die 45,- je arbeid dekt, en dus of je een marge van 40% hebt. Als er meer arbeidskosten in zitten, zou je dat wellicht bij ze voor kunnen leggen.

 

Heb je een contactpersoon of accountmanager bij ze? Daar zou je dat bij voor kunnen leggen, helemaal als het vaker voorkomt.

Link naar reactie
  • 0

Sluit een goederentransportverzekering af, ik geloof dat het een Pauschal dekking heet. Je moet dan wel een registratie van je zendingen bijhouden, dat moet niet al te moeilijk zijn. Andere pakjesbefrijven: bij dit orderbedrag is verzenden met UPS niet lonend, en DHL is nog slechter dan Postnl, om over maar DPD niet te spreken.

Sterkte, ik ken je frustratie.

gr Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Maarten Visser zei:

Sluit een goederentransportverzekering af, ik geloof dat het een Pauschal dekking heet. Je moet dan wel een registratie van je zendingen bijhouden, dat moet niet al te moeilijk zijn.

 

Een Pauschaldekking = doorlopende transportverzekering op declaratiebasis  inderdaad. 

Maar zo'n dekking is meestal niet geschikt voor hele kleine waardes per transport. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

PostNL vergoed de inkoopwaarde van je zending (theoretisch) (mits uiteraard verzekerd verzonden is).

daarvoor moet je de inkoopfactuur overleggen en de verkoopfactuur.

 

probleem bij jou is dat je dus niet zo een inkoopfactuur hebt doordat je het zelf produceert en dus enkel inkoopkosten van basis materialen kan tonen.

Je zal dus op een of andere manier de productiekosten ook moeten kunnen aantonen maar hoe dat kan ik voor jou niet zien.

 

Overigens vergoed PostNL bij mij 90% van de verzekerde en verloren zendingen naar het buitenland helemaal niet (dit jaar als ruim 4000 euro inkoopwaarde voor verzekerd verzonden zendingen) omdat ze zich verschuilen achter dat je een ontvangers verklaring moet laten invullen door de ontvanger (als je daarom vraagt is het antwoord dat zij dat herverzekerd hebben en hun herverzekeraar niet uitbetaald aan hun als je die verklaring ingevuld door klant niet kan overleggen) en dat voor klanten van veel buitenlandse platformen (en zeker Amazon) simpelweg niet gaat lukken). dan sta ik dus als verzender helemaal met lege handen.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor alle reacties mensen.

 

Bij deze producten neem ik genoegen met een lage marge omdat het voeren van de vervangingsonderdelen de soort klanten trekt die ook interesse hebben in de complete systemen die ik ook produceer.

Als ik de onderdelen zou willen laten maken dan kan ik ze voor deze prijs niet met winst verkopen.

Zolang het gestroomlijnd gaat vind ik dat prima.

 

En zelfs als er af en toe iets mis gaat bij de post dan zou ik daar geen moeite mee hebben als het afwikkelen van de schade maar gestroomlijnd gaat, en daar zit nu juist de angel.

 

Ik merk steeds vaker dat ik me zo irriteer aan de behandeling door de post dat ik er geen zin meer in heb.

Anders verzekeren heeft bij mijn kleine bedragen en hoeveelheden niet zo veel zin.

 

Nu ben je er als ondernemer natuurlijk zelf verantwoordelijk voor dat dingen "goed" gaan.

Maar ik zie in dit geval geen opties voor "goed".

 

Heel zwart wit gezien, zonder mijn onderdelen (Verkoopprijs zo tussen de 32 en 500,-- euro) is het apparaat waardeloos. Een deel van de klanten zal de prijs gewoon slikken. Vervanging kost zo tussen de eu 600,--tweedehands en 2000,-- nieuw.

 

En ik heb er plezier in deze onderdelen te maken maar de energie die het omgaan met de post vergalt dit plezier.

Wat ook niet helpt, ik kan naar het buitenland vaak niet eens voor een lager bedrag dan aangetekend versturen.

Zelf een bedrag rekenen voor zelf gefinancierde verzekering lukt dus ook niet.

 

Misschien ook nog een optie: Belachelijk verpakken.

Het gaat om relatief kleine onderdelen, brievenbuspakje tot 1 meter lange koker. Vooral die kokers gaan vaak mis.

Ik speel met de gedachte die gewoon in de grootste doos te stoppen die nog met de post mee kan.

aangepast door svenh

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, svenh zei:

Misschien ook nog een optie: Belachelijk verpakken.

 

Zit het grootste probleem in beschadigde zendingen? Ik had je bericht vooral begrepen als verloren zendingen. Als het (vooral) om beschadigingen gaat, heb je in ieder geval nog iets meer invloed. Je noemt de kokers die vaak mis gaan: kun je die bijvoorbeeld niet in nog een doos doen? Dus jouw product zit in een lange koker en die doe je in een rechthoekige lange doos, zoals deze. Dan kun je ze nog wat verder opvullen met opvulmateriaal, ik kan me voorstellen dat je daarmee de kans op schade wel kunt verkleinen.

Link naar reactie
  • 0

De problemen spelen door elkaar. Zoek of kapot, Post geeft gedoe.

Maar anders verpakken kan idd een verstandige optie zijn.

Sowieso is verpakken in een brievenbusdoosje een goede zet gebleken. Na bubble enveloppen lijken die veel beter aan te komen.

 

Mmmm, goed om even zo gedachten uit te wisselen.

Het zou best kunnen dat het verzenden vooral mis gaat met de kokers en minder met de brievenbusdoosjes.

 

Ik ga het belachelijk verpakken wat verder onderzoeken.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, svenh zei:

Sowieso is verpakken in een brievenbusdoosje een goede zet gebleken. Na bubble enveloppen lijken die veel beter aan te komen.

 

Heb je dit gemerkt, ja? Wij gebruiken bubbelenveloppen, mede omdat de verwerkingstijd in het magazijn daarmee een stuk korter is dan met het vouwen van een brievenbusdoosje. De bescherming van een (goede) bubbelenvelop bevalt ons prima. Wel interessant om te horen dat jij minder bezorgproblemen hebt gekregen met doosjes.

Link naar reactie
  • 1

sven, ik denk dat je op het goede spoor zit met andere verpakkingen..

Post is een geautomatiseerd bulkproces.. en sommige verpakkingen zijn veel storingsgevoeliger. een ronde koker over een tronsport of rollebaan van ronde kokers..

dozen gaan daar lekker op, die ronde kokers willen op familiebezoek blijven.. en dan wordt het door een storingsmedewerker van de band getrokken en in een bak handmatig verwerken gestopt en soms uit frustratie in de hoek of afval geflikkerd als de barcode teveel beschadigd is.

 

Als je postnl klantenservice belt met de vraag waarom ronde kokers steeds kapot gaan of verdwijnen krijg je misschien een beter antwoord hoe je het beter kan doen

dan wanneer je alleen maar om opheldering vraagt waarom de zending nu weer zoek is..
 

Link naar reactie
  • 0

Als het kapot aan komt lijkt dat me inderdaad een probleem met verpakken.

 

22 uur geleden, Maarten Visser zei:

Andere pakjesbefrijven: bij dit orderbedrag is verzenden met UPS niet lonend, en DHL is nog slechter dan Postnl, om over maar DPD niet te spreken.

 

Heb zelf prima ervaringen met DPD. Misschien gewoon je prijs met een paar euro verhogen, stevige dozen kopen en wisselen van transporteur?

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, RubenT zei:

Heb je dit gemerkt, ja? Wij gebruiken bubbelenveloppen, mede omdat de verwerkingstijd in het magazijn daarmee een stuk korter is dan met het vouwen van een brievenbusdoosje. De bescherming van een (goede) bubbelenvelop bevalt ons prima. Wel interessant om te horen dat jij minder bezorgproblemen hebt gekregen met doosjes.

je hebt ook brievenbus doosjes die je zo openklapt en enkel de zijkanten hoeft dicht te maken. die gebruik ik zelf ook omdat die doosjes die je helemaal in elkaar moet vouwen teveel tijd kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.