Recent zijn we door de Belastingdienst Douane benaderd dat zij een administratieve controle instellen bij ons bedrijf, met als doel het vaststellen van de aanvaardbaarheid van de door ons ingediende aangiften tot het brengen in het vrije verkeer. Specifiek gaat het om de juistheid van de indeling in het gebruikstarief en het toegepast tarief. Uit de bijgevoegde documenten blijkt dat het om aangiften met één specifieke goederencode gaat. Deze import komt uit China en de aangifte en inklaring is altijd door een expediteur verzorgd.
Ik heb me al ingelezen op hoe zo'n onderzoek eruit ziet, aangezien we dit nog niet eerder hebben gehad. Ik wil het onderzoek graag zo soepel mogelijk laten verlopen, dus momenteel zijn we bezig om alle documentatie die wordt gevraagd te bundelen, zodat we dat duidelijk kunnen overleggen. Ik ben nog wel benieuwd naar een aantal zaken en wellicht heeft iemand nog goede tips die we mee kunnen nemen bij het verloop van dit onderzoek.
Vragen die ik in ieder geval heb:
Wat is een gebruikelijke of aan te raden manier van het aanleveren van de aangiftedossiers? We hebben alles digitaal (PDF's), maar kunnen we beter alles uitprinten? Of op een USB-stick zetten en overhandigen? Of toegang geven tot een computer of laptop waarop een map staat met alle documenten?
Van een aantal aangiften wordt specifiek gevraagd dat die informatie voorhanden moet zijn bij de start van het onderzoek, maar in een volgende bijlage wordt een groter aantal genoemd, waaruit die eerste aangiften een steekproef lijken. Is het nodig om alle aangiftedossiers aan te leveren (zie vraag hierboven), of beperken we ons beter tot die specifiek gevraagde dossiers?
Heeft iemand nog andere waardevolle tips om het onderzoek zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Recent zijn we door de Belastingdienst Douane benaderd dat zij een administratieve controle instellen bij ons bedrijf, met als doel het vaststellen van de aanvaardbaarheid van de door ons ingediende aangiften tot het brengen in het vrije verkeer. Specifiek gaat het om de juistheid van de indeling in het gebruikstarief en het toegepast tarief. Uit de bijgevoegde documenten blijkt dat het om aangiften met één specifieke goederencode gaat. Deze import komt uit China en de aangifte en inklaring is altijd door een expediteur verzorgd.
Ik heb me al ingelezen op hoe zo'n onderzoek eruit ziet, aangezien we dit nog niet eerder hebben gehad. Ik wil het onderzoek graag zo soepel mogelijk laten verlopen, dus momenteel zijn we bezig om alle documentatie die wordt gevraagd te bundelen, zodat we dat duidelijk kunnen overleggen. Ik ben nog wel benieuwd naar een aantal zaken en wellicht heeft iemand nog goede tips die we mee kunnen nemen bij het verloop van dit onderzoek.
Vragen die ik in ieder geval heb:
Alvast bedankt!
Groet,
Ruben
Link to post
Share on other sites