• 0

Bestelauto privé aangeschaft

Hallo,

Wij hebben een 'goedkope' bestelauto prive aangeschaft en rijden hier voornamelijk prive in. 

 

Nu hebben we van de belastingdienst brief ontvangen dat de auto als zakelijke bestelauto is aangemerkt omdat ik ZZPer ben en hierdoor minder wegenbelasting betaal. Ik reed altijd wel zakelijk in mijn prive auto maar liet mijn prive auto buiten de boekhouding en trok dus nooit de kosten af voor de gereden zakelijke kilometers.

 

Ik lees in die brief eigenlijk niet of de bestelauto persè op de zakelijke balans moet staan of niet en/of ik hem gewoon buiten mijn zakelijke boekhouding kan houden als ik de zakelijke kilometers niet wil bijhouden maar ook geen kosten zakelijk betaal of aftrek van de winst.

 

Er staat enkel dat ik hem minimaal 10% voor zakelijke kilometers moet gebruiken.

Gezien ik regelmatig vanuit het noorden naar mijn opdrachtgever een aantal uren in de auto rij is dat geen probleem.

 

Al ik geen KM registratie bijhoud, de auto prive heb gekocht en de rekeningen betaal, moet ik dan ook iets met mijn zakelijke boekhouding voor deze auto? (bijv 1.5% catalogusprijs verschuldigde BTW)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad wat verwarrend, maar de Belastingdienst kijkt voor elke belastingsoort apart naar de auto. Je moet dan met name inkomstenbelasting, omzetbelasting en motorrijtuigenbelasting.

 

De ondernemersregeling in de motorrijtuigenbelasting wordt automatisch toegepast, zodat de auto voor die specifieke belasting zakelijk wordt geëtiketteerd.

 

Echter, voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting kun je het voertuig nog gewoon privé etiketteren.

 

Let er trouwens wel op dat je gewoon 19 cent voor de inkomstenbelasting mag aftrekken voor iedere kilometer die je aan zakelijk en woonwerkverkeer maakt met je privévoortuig.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.