• 0

Hoe fiscaal vriendelijk 80K inleggen in persoonlijke holding?

Situatie is als volgt:

 

  • met 6 compagnons gaan we nieuwe werkmaatschappij oprichten om nieuw bedrijf te voeren
  • iedereen legt EUR 80K in (EUR 480K totaal) en krijgt 17%
  • ik en 1 andere compagnon krijgen een management fee van 10K per maand, de overige 4 compagnons niet (die zijn alleen aandeelhouder)
  • Ik kan EUR 40K lenen van de overige compagnons om mijn storting van EUR 80K te voldoen, de overige EUR 40K moet ik zelf inleggen

 

Mijn vraag: Hoe kan ik deze 80K storting in mijn persoonlijke holding BV zo fiscaal vriendelijk mogelijk doen?

 

Deze 80K komen uit mijn prive, dus daar is al belasting over betaald. Als ik deze 80K gewoon in de persoonlijke holding BV zou storten, en deze zou het weer doorstorten naar de nieuw op te richten werkmaatschappij, en ik krijg vervolgens management fee van de werkmaatschappij dan betaal ik hier nog eens een keer VPB over in mijn holding + nog een keer dividend belasting als ik het naar prive haal + werkgevers/werknemers lasten over het verplicht DGA salaris. Niet ideaal dus.

Ik zit zelf te denken aan de volgende constructie:

- Mijn persoonlijke holding BV leent 40K van de overige vennoten (deze 40K kan ik dan zonder dividend belasting te betalen gewoon terugbetalen aan hun)
- Ik leen zelf 20K vanuit prive aan mijn persoonlijke holding BV (deze 20K kan ik dan zonder dividend belasting weer uit mijn BV halen als ik voldoende management fee heb binnen gekregen)
- Ik stort zelf 20K vanuit prive op de aandelen van mijn persoonlijke holding BV (mocht ik deze er ooit weer uithalen, dan betaal ik hier WEL dividend belasting over, maar ik moet toch wel wat op de aandelen storten denk ik?)

 

Hoe kan ik deze 80K storting in mijn persoonlijke holding BV zo fiscaal vriendelijk mogelijk doen?

 

Groet,

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het idee dat je volstorten gewoon verplicht is (tenzij je expliciet iets anders bent overeengekomen). Je holding stort dus gewoon 80k en daarvoor krijgt die 17% van de aandelen in de werkmaatschappij. Klaar is Kees.

 

Die 80k wordt blijkbaar betaald met enerzijds 60k aan leningen en 20k afkomstig van aandelenkapitaal in de holding.

 

De holding moet in de tussentijd rente en aflossing betalen aan iedereen van wie de holding geldt heeft geleend. Dat zal dus over 60k zijn. De andere 20k wordt betaald van het aandelenkapitaal van de holding. Het lijkt me dat dat laatste bedrag overigens belastingvrij uit de werkmaatschappij weer komt (als die niet failliet gaat) of er in ieder geval mee verrekend kan worden. Hetzelfde voor als je holding zou opheffen.

 

Let op dat de renteinkomsten over die 20k in privé waarschijnlijk belast zijn in box 1 als ter beschikking stelling (tbs). Zorg bij alle leningen voor zakelijke voorwaarden. Dus contract, zakelijke rente, aflossingschema, leningduur, onderpand, etc. De andere 20k die je op de aandelen stort zitten in box 2. Daarbij is alleen winst belast (bij uitgekeerd dividend).

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid dank voor je antwoord!

 

De 80K moet inderdaad zoiezo door mijn persoonlijke holding worden gestort op de aandelen in de werkmaatschappij.

 

Mijn vraag zat/zit hem erin hoe ik deze 80K het beste in mijn persoonlijke holding kan storten? 

 

De 40/20/20 verdeling (lening van vennoten aan mijn persoonlijke holding/persoonlijke lening van mij aan mijn persoonlijke holding/prive storting van mij op mijn aandelen in mijn persoonlijke holding) staat niet vast, dit is slechts een idee van mijzelf en mijn vraag is of dit slim is.

 

Of kan ik bv beter 40/0/40 doen? In dit geval moet ik volgens mij dividend belasting betalen over deze tweede 40 op het moment dat ik het geld uit mijn persoonlijke BV haal, terwijl ik in het geval van 40/20/20 storting, alleen dividend belasting hoef te betalen over de tweede 20, en dat ik over de "middelste" 20 (i.e. het bedrag wat ik prive aan mijn holding leen) geen belasting hoef te betalen als ik het uit mijn holding wil uitkeren.

 

 

En een aanverwante vraag: als ik inderdaad 20K leen vanuit mijn prive aan mijn prive holding BV, kan ik dit dan niet beter als rekening courant doen (zonder rente) ipv als lening (met rente)? Ik lees dat een rekening courant kan tm 17.5K, en dat het daarboven een lening moet zijn. (bron: https://blog.ligo.nl/de-voordelen-van-een-persoonlijke-holding)

Link naar reactie
  • 0

De 17.500 euro geldt niet voor leningen, maar alleen voor 'kleine' bedragen over en weer tussen bijvoorbeeld DGA en holding. Dat zijn bedragen die je in principe voor het einde van het jaar weer in zou kunnen lopen.

 

Maar je kunt inderdaad het geld in je holding krijgen zoals je wilt. Dat kan dus eigen vermogen zijn (aandelen) of vreemd vermogen (leningen). De verdeling mag en kun je zelf bepalen.

 

Zowel leningen als aandelen zijn onbelast. Het enige verschil is dat bij financiering met vreemd vermogen (dus leningen) de holding rentelasten heeft die juist aftrekbaar zijn voor de vennootschapsbelasting. Ook als je 20k zou storten op je aandelen, en je zou privé 20k moeten lenen om dat te betalen, dan mag je de rentelasten daarvan aftrekken in box 2 bij je aangifte inkomstenbelasting. Terugbetalingen op leningen en het terugbetalen van aandelenkapitaal of agio (moet volgens mij wel notarieel) zijn niet belast. Het is immers geen omzet, maar een terugbetaling / omzetting van vermogen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.