• 0

gezamenlijk inkopen vanuit Polen - btw / belasting vraag

Ik koop samen met een kleine zelfstandige ondernemer uit de regio voedingssupplementen in uit Polen. We doen dit gezamenlijk omdat het dan makkelijker is om het minimum orderbedrag te halen. Ik doe vanuit mijn bedrijfje Natural Paws de bestelling en krijg deze ook netjes gefactureerd met 0% btw. Een deel van de goederen is bestemd voor de andere ondernemer. Zij ontvangt natuurlijk ook graag een factuur voor de aangekochte goederen. Ik weet nu niet zo goed hoe ik haar moet factureren. Kan ik haar een verzamelfactuur sturen met het totaalbedrag en btw 0% en een kopie van de originele factuur eraan vast of hoe moet ik haar de door haar gekochte goederen factureren.  Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 uur geleden, Natural Paws zei:

Dank je voor de snelle reactie. Dan zouden we volgende keer dus beter allebei een bestelling bij de leverancier in Polen kunnen plaatsen met 1 afleveradres? Dan is dit probleem opgelost toch?

Waarschijnlijk niet, je schrijft zelf dat jullie  gezamenlijk bestellen om boven het minimumorderbedrag uit te komen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

Hi Natural Paws,

 

Waarom zie jij het als een probleem dat je BTW moet doorberekenen aan de collega ondernemer? (als je BTW ondernemer bent)

Is een van jullie misschien geen ondernemer voor de BTW?

 

 

Ik moet dan toch BTW afdragen en dus BTW betalen over hetgeen ik aan haar doorverkoop? Zij kan het terug vorderen dat klopt. Ik krijg zonder BTW geleverd.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Natural Paws zei:

Ik moet dan toch BTW afdragen en dus BTW betalen over hetgeen ik aan haar doorverkoop? Zij kan het terug vorderen dat klopt. Ik krijg zonder BTW geleverd.

 

Je hebt de goederen nu voor, als voorbeeld, € 100,- ingekocht, met 0% BTW. Nu ga je die goederen naar het andere Nederlandse bedrijf doorverkopen. Dan reken je 21% BTW, dus factureer je € 121,-. Die BTW draag jij vervolgens af en die kan zij terugvorderen. Dan is alles weer in orde.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Natural Paws zei:

Ik krijg zonder BTW geleverd.

 

Om te beginnen, dat is een misverstand

Jij krijgt met verlegde btw geleverd, je MOET op je aangifte bij vraag 4b geeft je een bedrag op als af te dragen BTW en bij vraag 5b vraag je dat meteen weer terug.

lees de toelichting over de aangifte BTW maar eens door..

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_bij_dig_aangifte_omzetbelasting_ob0731t01fd.pdf

 

of beter nog download het handboek ondernemen

 

3 uur geleden, Natural Paws zei:

k moet dan toch BTW afdragen en dus BTW betalen over hetgeen ik aan haar doorverkoop?

 

Je moet het alleen afdragen, zij betaald de btw samen het bedrag voor de goederen aan jou.

Zij vraagt de btw terug dus per saldo betalen jullie allebei alleen voor de goederen.

Wel na wat administratieve rompslomp om alles voor de BTW netjes te verwerken, maar die rompslomp wordt niet kleiner als zij zelf gaat bestellen, dan krijgt zij ook te maken met verlegde btw en moet net als jij vraag 4b en 5b invullen voor haar levering..

 

Zolang jullie individueel onder de minimale bestelhoeveelheid zitten is de huidige methode prima, voor de btw afhandeling veranderd er niet veel. De bestelwijze maakt de kosten niet hoger, alleen de afhandeling van de BTW wordt anders.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.