• 0

Aangifte doen als belastingadviseur

Hallo allemaal,

 

Ik zit erover na te denken om samen met een vriend van mij een belastingkantoor te beginnen om aangiftes inkomstenbelasting te verzorgen voor particulieren.

Er is bij mij alleen een beetje onduidelijkheid over de manier hoe dat gaat.

Is het zo dat wij na een machtiging van onze klant namens ons bedrijf op de belastingdienst site aangifte kunnen doen.

Of is het verplicht om een software te gebruiken van een commerciële partij (zoals AFAS, fiscaalgemak, nextens)?

Ik krijg tot nu toe de indruk dat je verplicht een software moet aanschaffen, klopt dat?

 

Heel erg bedankt alvast.

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste RobertdeJong, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur geleden, RobertdeJong zei:

Is het zo dat wij na een machtiging van onze klant namens ons bedrijf op de belastingdienst site aangifte kunnen doen.

 

Ja, dat kan via DigiD Machtigen. Ik heb een paar concullega's die van oudsher de aangifte van hun particuliere klanten verzorgen en die werken op deze manier. 

Houd er wel rekening mee dat die concullega's max  enkele tientallen aangiftes per jaar doen;  of het ook voor grotere volumes handig en verstandig is weet ik niet.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

1 uur geleden, RobertdeJong zei:

Of is het verplicht om een software te gebruiken van een commerciële partij (zoals AFAS, fiscaalgemak, nextens)?

 

ik weet niet of het verplicht is (denk het niet) maar deze pakketten werken wel prettig en professioneel. Fiscaalgemak heb ik via een vrijwilligers organisatie een tijdje kunnen gebruiken en vond ik persoonlijk heel fijn werken. Jammer dat de organisatie daar mee gestopt is.

 

Tegenwoordig werken we als vrijwilliger met E herkenning en loggen dan direct bij de BD in. Op zich werkt dat goed alleen in de start van het aangifteseizoen is het vaak lastig inloggen. Iets wat met FG nooit problemen opleverde.

 

Er zit vaak een stevig prijskaartje aan dit soort pakketten en  moet je gewoon veel aangiftes verzorgen om rendabel te zijn.

 

Je kan ook voor DigiD machtigen kiezen dan krijgt de klant een  inlogcode die je kan gebruiken op de website van de BD. Naast mijn vrijwilligerswerk gebruik ik dat voor een paar aangiftes van vrienden en familie waar ik hooguit een fles wijn voor krijg :face-with-tears-of-joy: Is ook te doen, wat tijdrovender omdat je eerst een code moet aanvragen en ontvangen van jouw "klant" maar oogt minder professioneel zeker als je tegen commerciële tarieven werkt.

 

edit: Norbert is me net voor met DigiD machtigen :slightly-smiling-face:

 

aangepast door henkh
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.