• 0

KOR 2020 omzet bereikt 20k

Per 2e kwartaal 2020 doen wij mee met de nieuwe KOR. Wij hebben ons hiervoor aangemeld aangezien onze omzet de afgelopen jaren net onder de 20k valt. Nu gaat het dit jaar beter, eind 3e kwartaal kwamen we boven de grens van 20k. Nu lees ik overal dat ik vanaf dit moment weer BTW moet gaan factureren en mijzelf moet afmelden voor de KOR, op zich duidelijk.  Echter wat mij niet helemaal duidelijk is, de afmelding gaat in 4 weken na meldingsdatum. Dit zal dus begin November 2020 zijn. Zal de eerstvolgende aangifte omzetbelasting dan over 4e kwartaal 2020 zijn of pas vanaf 1e kwartaal 2021? Per wanneer moet ik BTW gaan berekenen en per wanneer mag ik nou ook weer betaalde BTW over inkoop/verbouwingen gaan terugvragen? We hebben plannen om eind van het jaar flink wat te investeren, het is dus belangrijk voor ons dat de we die BTW kunnen gaan terugvragen anders zullen we deze investeringen verschuiven naar begin 2021.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
17 minuten geleden, jeff83 zei:

Echter wat mij niet helemaal duidelijk is, de afmelding gaat in 4 weken na meldingsdatum.

Waar heeft u deze kennis vandaan gehaald?

 

De Belastingdienst schrijft wat anders:

”Afmelden omdat uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt.

Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR. Alle leveringen en diensten die worden verricht na deze overschrijding en de omzetoverschrijdende handeling zelf vallen niet langer onder de vrijstelling. Als beëindigingsdatum vult u dan ook de datum van de omzetoverschrijdende handeling in op het formulier.

Hebt u zich afgemeld? Dan kunt zich pas na 3 jaar weer aanmelden.“

 

Kortom: Vanaf het moment dat u boven de grens vsn 20.000 euro uitkomt moet u weer btw aan uw klanten gaan berekenen. 
Al met al een totaal waardeloze regeling, want je moet nog steeds je administratie goed bijhouden.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Die 4 weken termijn geldt alleen als termijn voor de aanvraag van de regeling. Bij het bereiken van de 20.000 moet je zelf direct btw gaan rekenen en je dan (achteraf) afmelden zodat de belastingdienst je een aangiftebiljet kan sturen danwel klaarzetten. Kortom je moet nu al over al je omzet btw rekenen. Als je nog omzet boven de 20.000 zonder btw hebt gefactureerd dan moet je zelf alsnog btw daarover afdragen. Als je aan ondernemers hebt geleverd zou ik hen melden dat je btw vergeten bent en dat alsnog op de factuur zetten, voor hen maakt het niet uit zij vragen het dan ook terug. Bij particulieren zal je zelf het verlies moeten nemen je kunt niet achteraf de prijs aanpassen zij mochten erop vertrouwen de in rekening gebrachte prijs klopte

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik had het inderdaad zelf niet goed gelezen op het formulier. Ik ga nu per direct mijn BTW weer factureren. De Belastingdienst zal dus een aangifteformulier gaan klaarzetten. Aangezien we pas vanaf het 2e kwartaal meededen aan de nieuwe KOR (te laat ingeschreven) en ik altijd 1x per jaar een jaarlijkse btw aangifte deed moet ik dus alleen aangifte doen over het volledige 1e kwartaal en het 4e kwartaal vanaf het moment wij de 20k zijn overschreden?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je moet aangifte doen vanaf de dag dat je de order hebt gefactureerd die je over die drempel heeft gebracht. Als dat b.v. 20 september is dan zul je dus aangifte 3e kwartaal moeten doen van alle facturen die je na die ene factuur gemaakt hebt (en moet je daar dus btw over afdragen).

 

Zie voorbeeld op deze site:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/omzet-boven-de-20000-geef-dat-meteen-door

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.