• 0

Ontslagvergoeding en nieuw BV - slimste zet?

Hoi allemaal,

Hoewel ik al de nodige berichten heb gezien op het forum over het gebruiken van een ontslagvergoeding voor een BV, krijg ik net niet het antwoord dat ik nou juist wil. Zal je altijd zien ;-).

 

Goed.

Ik krijg een ontslagvergoeding.

Ik wil ondernemer worden.

Ik wil de vergoeding helemaal gebruiken voor de onderneming (BV).

Ik wil de vergoeding niet (perse) gebruiken voor pensioen o.i.d.

 

Wat is mijn beste optie om de vergoeding zo optimaal mogelijk te gebruiken?

 

1.Richt ik gewoon een SRB op en voer hiermee de bedrijfsvoering?

2.Richt ik een moeder (SRB) - dochter (werkBV) op en leen het geld aan de dochter?

3.Of nog iets anders?

 

Bovendien heb ik nog de optie om de nieuwe BV binnen een bestaande Holding op te richten. Maakt dit nog uit voor het aanwenden van de ontslagvergoeding?

 

Hoe kan ik mij het best laten adviseren/begeleiden hierin? Notaris, fiscaal adviseur, ...?

 

Beetje veel misschien, maar ik wil eerst wel weten waar ik aan toe ben voordat ik geld ga uitgeven.

 

Alvast bedankt allemaal!

 

Marco

 

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

het is in ieder geval zeer belangrijk je te laten bijstaan door een ervaren accountant of jurist.

 

De meest zuivere weg:

1. stamrechtovereenkomst tussen jou, je ex-werkgever en je stamrecht bv

2. oprichting stamrecht bv

3. stamrechtovereenkomst tussen jou en je stamrecht bv

4. oprichting werk bv

 

hou je stamrecht bv zuiver, laat daar het vermogen en stop de risico's in je werk bv.

 

Als je dit alles niet correct juridisch en fiscaal insteekt, loop je de kans dat de belastinginspecteur zegt: afrekenen tegen 52%. au!

 

een accountant en/of jurist is dus een waardevolle investering.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Bedankt voor de korte maar duidelijke toelichting.

Nu moet ik wel zeggen dat ik net ook de belastingdienst heb gebeld en mij werd verteld dat het geen probleem is om met de Stamrecht BV gewone bedrijfsvoering te doen. En dus het geld te gebruiken zoals je wilt.

Die overeenkomst moet er natuurlijk wel zijn en het stamrecht blijft bestaan, tenzij de BV failliet gaat.

 

Wat ik mij afvraag met de moeder-dochter constructie is hoe je dan het makkelijkst het geld in de SRB in de dochter kunt gebruiken. M.a.w. minste rompslomp, geen fiscaal risico, enz.

 

Enige hulp bij het officieel opzetten hiervan lijkt mij wel noodzakelijk.

 

Bedankt!

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

je kunt het geld dat op de bank staat bij je stamrecht-bv gewoon uitlenen aan je werk-bv.

 

hierdoor heb je je werkkapitaal.

 

uitsluitend indien je jezelf salaris uitkeert ten last van het stamrecht, moet je inkomstenbelasting betalen.

 

google maar eens op stamrecht bv, er is goede documentatie beschikbaar. Bij vragen, bel gewoon even :)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.