• 0

Welke ondernemingsvorm past het beste?

Goedemiddag,

 

Ik heb nu enkele jaren een eenmanszaak van waaruit ik als zzper werkzaam ben binnen mijn vakgebied: maatschappelijke dienstverlening. Ook ben ik begonnen met het opstarten van een webshop. Deze twee opties waren prima te combineren vanuit de eenmanszaak. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. 

 

Ik heb op dit moment, samen met een collega zzper, een project ontworpen met een maatschappelijk doel die goed matcht met de speerpunten van de Gemeente Amsterdam (armoedebestrijding, vergroten zelfredzaamheid, zelfontplooiing, etc.). De subsidie die wij willen aanvragen is redelijk groot (denk aan >200.000). Echter geeft Gemeente Amsterdam subsidies >50.000 enkel uit aan rechtspersonen. 

 

Nu sta ik dus voor het dilemma een nieuwe rechtsvorm te moeten kiezen, puur omdat ik mijn project moet financieren met (gemeentelijke) subsidies. Ik kan vervolgens niet meer ingehuurd worden als zzper binnen mijn vakgebied. Naar mijn weten kun je ook geen andere ondernemingsvormen naast een eenmanszaak hebben; het is óf een eenmanszaak, óf een andere soort/meerdere ondernemingen. 

 

Ik wil vaker projecten op gaan zetten of ingehuurd worden voor opdrachten. Ik wil hier mijn loon uithalen, maar winst is niet belangrijk (mag wel). Welke rechtsvorm past bij deze plannen?

En als ik bovenstaande zou combineren met mijn webshop? 

 

Kan ik vanuit een BV/Stichting nog ingehuurd worden voor opdrachten zoals ik werd ingehuurd als zzper?

 

Als ik overga naar BV, wat moet ik dan veranderen qua ingehuurd worden voor opdrachten?

Als ik een stichting zou opstarten (eventueel samen met mijn collega zzper), kan ik daarnaast dan mijn eenmanszaak behouden? Of moet ik dan alsnog een BV openen voor mijn overige werkzaamheden? En wat moet ik dan veranderen qua ingehuurd worden voor opdrachten?

 

Ik hoop dat er iemand is die een dergelijke situatie herkend en mij advies kan geven. 

 

Jessica 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Jessica,  allereerst welkom op Higherlevel!

 

16 minuten geleden, Coloured Nation zei:

Naar mijn weten kun je ook geen andere ondernemingsvormen naast een eenmanszaak hebben; het is óf een eenmanszaak, óf een andere soort/meerdere ondernemingen. 

 

Nee hoor, je kunt een eenmanszaak prima combineren met een BV (doe ik zelf ook) of een VOF (gedaan) , stichting, coöperatie noem maar op. Het enige dat niet kan is meer dan 1 eenmanszaak.  Maar het enkele feit dat het kan, betekent niet dat het ook altijd verstandig of voordelig is, het type onderneming heeft oa invloed op zaken als urencriterium, wel of niet moeten toepassen van een salaris etc. 

 

18 minuten geleden, Coloured Nation zei:

maar winst is niet belangrijk (mag wel). Welke rechtsvorm past bij deze plannen?

 

Als winst niet belangrijk is en je een maatschappelijk doel beoogt is een stichting ook een optie. Maar de vraag lijkt mij hier vooral wat de gemeente onder een rechtspersoon verstaat: weet je al welke eisen ze daaraan stellen?  

 

20 minuten geleden, Coloured Nation zei:

Kan ik vanuit een BV/Stichting nog ingehuurd worden voor opdrachten zoals ik werd ingehuurd als zzper?

 

Ja. Het enige dat niet kan is jezelf (vanuit de eenmanszaak) verhuren aan je eigen BV om zo in aanmerking te blijven komen voor urencriterium en zelfstandigenaftrek over de uren die je via de BV maakt. Maar je kunt jezelf vanuit de BV of stiching wel verhuren aan anderen. 

 

22 minuten geleden, Coloured Nation zei:

Als ik een stichting zou opstarten (eventueel samen met mijn collega zzper), kan ik daarnaast dan mijn eenmanszaak behouden?

Ja dat kan (en de collega ZZP kan ook zijn/haar eigen eenmanszaak houden) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.