• 0

aftrek van kosten voor werkruimte van bijgebouw (huurhuis)

(aangepast)

Wij hebben een bijgebouw los achter ons huurhuis met eigen ingang en sanitair.  100m2 van dit bijgebouw inclusief kantoor werd altijd voor EUR 1000,- pmnd gehuurd door de BV (deze werkmaatschappij is recent verkocht).  

 

Nu overweeg ik weer een eenmanszaak of een extra bv op te richten, naast de nog bestaande Holding BV. Voordeel is dan dat we de huur weer als kosten kunnen opvoeren (dit kan ik niet doen in de Holding omdat het werk dat ik daarvoor doe buiten het bijgebouw plaats vindt).  De ruimte bestaat uit 2 delen; een kantoor ruimte van ongeveer 40m2 en een opslagruimte van 60m2.  Er is een keuken en toilet welke gebruikt kan worden. 


Vanuit het nieuw op te richten bedrijf wil ik advies gaan geven, een app gaan bouwen en zal ik een aantal apparaten gaan verhandelen. De apparaten zullen wat groter zijn waardoor ik de 100m2 voor een groot deel nodig zal hebben. De Holding BV zal in het bedrijf investeren; en dus indirect de huur gaan betalen totdat het bedrijf voldoende omzet maakt. De komende 1 a 2 jr zal er waarschijnlijk verlies worden gemaakt. De werkruimte zal echter wel voor > 90% worden gebruikt voor de onderneming. Volgens de rekenhulp van de belastingdienst voldoen we aan de eisen voor aftrek van kosten voor een werkruimte. 

 

VRAGEN:

- Wat denken jullie van deze constructie? Waar zien jullie mogelijke obstakels en hoe zou ik die kunnen oplossen?

- Is de huur van EUR 1000,- pmnd wat jullie betreft reëel aangenomen dat een derde partij dit ook zou betalen? 

- Wat zouden jullie in dit geval oprichten (bv /eenmanszaak) en waarom?  

- Heb ik voor de fiscus een aparte huurovereenkomst of maandelijkse factuur nodig van de verhuurder of volstaat een maandelijkse overboeking met als omschrijving 'huur bijgebouw'

 

Alvast heel vriendelijk bedankt voor al jullie adviezen!!

 

Groeten, 

 

Alexander

aangepast door AlexanderM
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie een paar obstakels, maar dat heeft meer met de fiscale en juridische behandeling van een eenmanszaak ten opzichte van een BV.

 

Als je het verhuurt aan een BV, dan is die BV een aparte juridische en fiscale entiteit. De prijs die je dan vraagt is wat de marktwaarde is (of omgekeerd). Echter, als je een eenmanszaak bent, dan lijkt het me dat je enkel nog een deel van de daadwerkelijke huurkosten kunt toerekenen aan die eenmanszaak en heb je niets te maken met wat je er in de markt voor kunt krijgen. Even simpel gezegd: de eenmanszaak is geen juridische entiteit, dat ben je namelijk gewoon zelf. De huur voor je huis en schuur komen dan volledig voor rekening van jezelf. Zodra je een eenmanszaak opzet en deze een (fiscaal toegestane) werkruimte laat gebruiken, moet je gewoon naar verhouding je daadwerkelijke huurlasten aan de eenmanszaak toerekenen. Stel dat je huis 300 m2 meter is en je werkruimte is 100 m2, dan reken je dus simpelweg 1/3e van de huurkosten toe aan de eenmanszaak. Je mag het ook op basis van inhoud in plaats van oppervlakte doen, als dat handig of zinnig is. Maar het bedrag is dan gewoon wat het is.

 

Dat bedrag komt ten laste van de winst. Die zul je waarschijnlijk tegenboeken met een privéstorting. Oftewel: eenmanszaak maakt het bedrag over naar privé en boekt dat bedrag als kosten. Of de eenmanszaak leent het van de BV, betaalt het bedrag aan privé, boekt het als kosten in de onderneming. Of de zaak boekt het simpelweg wel als kosten via een boekhoudkundige privéstorting.

 

 

Persoonlijk zou ik ook niet de BV de kosten laten betalen voor die huur, om de boel niet onnodig ingewikkeld te maken. Ik zou de kosten en verantwoordelijkheden daar laten waar ze horen. De eenmanszaak is verantwoordelijk voor de huur, laat de eenmanszaak dan ook de huur betalen aan privé. En als de eenmanszaak geen geld genoeg heeft, laat de eenmanszaak dan simpelweg het geld eerst ontvangen. Dit kan met eigen vermogen (simpelweg van privé overmaken naar de zaak en daarmee de huur betalen aan privé) of met vreemd vermogen (lenen van de BV en daarmee de huur betalen aan privé). Het kan zijn dat dat iets ingewikkelder lijkt, maar in de uitwerking is het wat zuiverder.

 

In dat laatste geval (lenen van de BV) moet je wel zorgen voor een zakelijke overeenkomst. De eenmanszaak heeft dan hogere financieringslasten in verband met de rente die moet wordt betaald, maar de BV heeft dan extra inkomsten. Je moet dan overigens ook zorgen dat je afspreekt hoe en wanneer en hoe vaak de eenmanszaak gaat aflossen, wat het eventueel onderpand is of (bij gebrek daaraan) wat de opslag op de rente is. Hoeveel rente zou een onafhankelijke derde financieringspartij rekenen aan een eenmanszaak die in de eerste 2 jaar zo'n 25.000 euro huurlasten heeft en nog geen winst maakt? En hoe snel zou zo'n partij willen dat je je lening afbetaalt?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste prinsrachid,

 

Dank voor je reactie! 

 

Wij betalen in totaal voor de woning (120m2) incl het bijgebouw (in totaal 200m2) EUR 1750,-. Ongeveer de helft van het bijgebouw gebruiken we privé. Als ik jouw verhaal goed begrijp kunnen we dus beter een BV oprichten omdat we dan de marktwaarde in rekening kunnen brengen aan de BV. 

 

Je geeft aan dat ik moet zorgen voor een zakelijke overeenkomst. Ik neem aan om te voorkomen dat er sprake is van ongebruikelijke terbeschikkingstelling. 

- Is dat ook bij een huurhuis van toepassing? 

 

- Heb je tips hoe ik aannemelijk kan maken dat er sprake is van een zakelijke overeenkomst?

Mijn voorstel zou zijn om de marktwaarde te berekenen op basis van de gemiddelde lokale m2 huurprijs voor kantoor en opslagruimte en dit vast te leggen in een memo voor het geval de fiscus hier later een vraag over zou hebben. Is dit een correcte manier om dit op te lossen?

 

Wederom alvast heel vriendelijk bedankt voor al jullie meedenken! 

 

Groeten, 

 

Alexander

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.