• 0

Afschrijven bedrijfsmiddel (bepalen restwaarde)

Dit forum heeft me al waardevolle informatie verstrekt echter is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord, dit is de reden dat ik dit topic open.

 

Het gaat om de volgende casus. Ik ben dit jaar een onderneming gestart waarbij ik een bedrijfsmiddel heb aangeschaft (nieuwe scooter, aanschaf exclusief BTW: €3.400). Ik kom dit jaar niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek, dus ik kan het bedrijfsmiddel niet willekeurig gaan afschrijven.  Het bedrijfsmiddel komt in aanmerking voor de KIA welke invloed heeft op de inkomstenbelasting.

 

Het bedrijfsmiddel activeer ik tegen de aanschafwaarde exclusief btw. Normaliter worden scooters afgeschreven in 5 jaar (is dit juist?).  Het bepalen van de restwaarde is voor mij op dit moment onduidelijk. Tevens heb ik dit nagevraagd bij de leverancier ; zij kunnen mij niet verder helpen. 

 

Wie o wie kan mij helpen bij het bepalen van de restwaarde? Omdat ik volgend jaar verwacht het urencriterium te gaan behalen, en daarom recht het op zelfstandigenaftrek,  zou ik in principe vanaf dat jaar willekeurig kunnen afschrijven. Is dat in dat geval nog mogelijk?

 

Graag hoor ik jullie mening. Alvast heel erg bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, insparcom zei:

 

Bedankt voor uw vlotte reactie en de toegestuurde link. Bovag hanteert een afschrijving van 5 jaar.  Dat zou betekenen dat ik ongeveer een restwaarde van €800,00 euro heb (15 procent) over 5 jaar. Op dit moment verwacht ik dat de eventuele verkoopwaarde over 5 jaar hoger ligt dan deze €800,00. Is het dan niet nadelig i.v.m. extra gerealiseerde winst, mocht ik deze verkopen?

Link naar reactie
  • 2
21 minuten geleden, Anders Alves zei:

Dat zou betekenen dat ik ongeveer een restwaarde van €800,00 euro heb (15 procent) over 5 jaar.

15% van € 3.400,00 is volgens mij € 510,00

 

De restwaarde is sterk afhankelijk van het gebruik en het onderhoud.

10% is een veelgebruikte waarde.

 

21 minuten geleden, Anders Alves zei:

Op dit moment verwacht ik dat de eventuele verkoopwaarde over 5 jaar hoger ligt dan deze €800,00.

Is het dan niet nadelig i.v.m. extra gerealiseerde winst, mocht ik deze verkopen?

Een hoger bedrag levert boekwinst op, een lager bedrag boekverlies. Beide zijn een correctie op een te laag of een te hoog ingeschatte restwaarde.

Als u de scooter te zijner tijd verkoopt en een nieuwe scooter aankoopt, dan mag u de boekwinst opnemen in een herinvesteringsreserve.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zeer verhelderend! Bedankt voor uw reactie. 


Volgend jaar verwacht ik te voldoen aan het urencriterium, in dat geval zou ik willekeurig mogen afschrijven. Is het toegestaan om vanaf volgend jaar willekeurig te gaan afschrijven? Of is dit niet mogelijk omdat ik de investering in dit jaar heb verricht, en daarom rekening houdt met restwaarde en afschrijvingsjaren.

Wellicht heeft u antwoord op bovenstaande :)

 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Anders Alves zei:

Volgend jaar verwacht ik te voldoen aan het urencriterium, in dat geval zou ik willekeurig mogen afschrijven.

Is het toegestaan om vanaf volgend jaar willekeurig te gaan afschrijven?

Dat is toegestaan, als je ook recht hebt op de startersaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Anders Alves zei:

Klopt het dat dit jaar (onderneming gestart in juli) wordt gezien als aanloopjaar bij de belastingdienst?

Het aanloopjaar is het jaar voordat de onderneming van start ging.

 

Wellicht belangrijk voor u:

Kosten gemaakt in de aanloopfase

"U kunt het aantal uren dat u al vóór uw aanmelding als ondernemer aan uw onderneming besteedt, meetellen voor het minimumaantal benodigde uren voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek."

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Akkoord! Bedankt voor uw reacties, dat waardeer ik! 

Samengevat: ik heb dit jaar een investering geplaatst (2020). Ik kom niet in aanmerking voor de startersaftrek (ook niet inclusief uren gemaakt in het aanloopjaar). Omdat ik de investering niet heb gedaan in het jaar dat ik recht heb op startersaftrek, kom ik niet in aanmerking  voor willekeurig afschrijven, ook niet aankomend jaar, voor dit bedrijfsmiddel (2021).

 

Interpreteer ik dit zo juist? 

 

Citaat Belastingdienst.nl:

 ''U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).''

Link naar reactie
  • 1
18 minuten geleden, Anders Alves zei:

Interpreteer ik dit zo juist?

Correct. U mag  alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die gekocht zijn in het jaar waarop u als ondernemer recht heeft op de startersaftrek.

 

Daarnaast geldt dat u een willekeurige afschrijving mag verdelen over de drie startersjaren. Het hoeft dus niet in één jaar te gebeuren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, in mijn geval is de willekeurige afschrijving dus niet van toepassing. 

 

Wellicht bent u ook bekend met het volgende (of moet ik hier een nieuw topic voor openen): de scooter wordt dus in de balans opgenomen en wordt dus voornamelijk zakelijk gebruikt. Aan het eind van het jaar, bij de inkomstenbelasting, maak ik een privécorrectie.

 

Ben ik ook verplicht om een zakelijke verzekering af te sluiten, of mag ik dit privé doen? Bij een eenmanszaak is de natuurlijke persoon altijd eigenaar en ondernemer.  Dit scheelt namelijk wel in kosten qua verzekering (zakelijk of privé).

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Anders Alves zei:

Ben ik ook verplicht om een zakelijke verzekering af te sluiten, of mag ik dit privé doen? Bij een eenmanszaak is de natuurlijke persoon altijd eigenaar en ondernemer.  Dit scheelt namelijk wel in kosten qua verzekering (zakelijk of privé).

 

Ja dat is verplicht de verzekering anders loop je het risico dat de schade niet wordt vergoed.  Of iets preciezer het feitelijk gebruik bepaald of een zakelijke verzekering noodzaak is. Gewoon even met je verzekeringsadviseur of er sprake is van dusdanig zakelijk gebruik dat een zakelijke verzekering noodzaak is. Als je pizzakoerier bent is het antwoord helder. dan zal het zakelijk moeten. Maar als je de scooter alleen bij mooi weer voor woon werkverkeer gebruikt kan het zijn dat een privé verzekeing ook voldoende is.

 

De prijs van de verzekering is dus (nooit) de bepalende factor maar het feitelijk gebruik en of dat is gedekt binnen de gewenste verzekeing.

Link naar reactie
  • 1

Ter aanvulling op het antwoord van Roel:

Een zakelijk gebruik impliceert (meestel) een intensiver gebruik en daarmee een verhoogt risico. Dat verhoogde risiso rechtvaardigt een hogere premie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Cosara zei:

Ter aanvulling op het antwoord van Roel:

Een zakelijk gebruik impliceert (meestel) een intensiver gebruik en daarmee een verhoogt risico. Dat verhoogde risiso rechtvaardigt een hogere premie.

Juist, duidelijk! Dit is ook hoe de verzekeraar het bracht. Ik gebruik de scooter dagelijks voor klantbezoek en zal deze dus (zakelijk) intensief gebruiken.

 

Op dit moment registreer ik de privé gereden kilometers. Deze zal ik aan het eind van het kalenderjaar tegen een kilometerprijs optellen als privé gebruik bij de aangifte inkomstenbelasting. Ben ik dan administratief gezien volledig voor de Belastingdienst? Of is het niet noodzakelijk om een registratie bij te houden echter alleen het maken van een schatting qua privégebruik? Lees:

 

''En het wordt nog mooier: je hoeft geen kilometerregistratie bij te houden. De fiscus verwacht voor de paar keer dat er privé gereden is slechts een opgave van de waarde van het privégebruik van de zakelijke rijder. Uitsluitend de werkelijke kosten per kilometer neem je in aanmerking voor de opgave van het privégebruik (en niet een percentage van de cataloguswaarde, zoals bij een auto het geval is). De regeling is dus veel eenvoudiger dan bij de auto van de zaak.''

aangepast door Anders Alves
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Anders Alves zei:

Of is het niet noodzakelijk om een registratie bij te houden echter alleen het maken van een schatting qua privégebruik?

Een schatting is niet voldoende.
 

zie:

Privégebruik andere vervoermiddelen

 

“Hebt u een ander vervoermiddel dan een auto als bedrijfsmiddel op de balans van uw onderneming staan, bijvoorbeeld een scooter of motor? De kosten van dit vervoermiddel zijn aftrekbaar. Als u ook privé rijdt, moet u een bedrag verrekenen voor de privéritten. Deze verrekening is het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs. U hebt dus niet zoals bij de zakelijke auto te maken met een verrekening op basis van de catalogusprijs van het vervoermiddel.”

 

De belastingdienst maakt het weer eens moeilijker dan nodig, want hoe bereken je de werkelijke kosten per kilometer als je geen kilometeradministratie bijhoudt?

 

Een bijtelling van 7% van de adviesprijs van een scooter of motor zou het allemaal glashelder maken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.