• 0

(Oude) auto op zaak zetten — Afschrijftermijn opties + retroactiviteit

Beste,

 

case: eenmanszaak opgericht in mei. Inmiddels beslist dat ik (oude) auto op zaak ga zetten wegens fiscaal voordeliger. Auto is > 15 jaar oud, reeds 2 jaar geleden privé aangekocht voor 1600 euro, huidige economische waarde ligt rond diezelfde prijs.

Ik wil deze auto activeren op mijn balans en als bezitting activeren in boekhoudprogramma. Ik moet daarbij de afschrijvingstermijn opgeven (X jaar) en restwaarde (in %)

 

1. Welke afschrijvingstermijn en restwaarde kan ik het best opgeven? Is dat sowieso 5 jaar (max. 20%) of kan ik ook minder opgeven? Vaak lees ik die max. 20% maar lees soms ook dat ik als eenmanszaak kan kiezen of ben ik daar fout?

2. Als ik de auto nu pas activeer als bedrijfsmiddel, vanaf welk moment mag ik dan de kosten ook inbrengen. Bvb. kan ik motorrijtuigenbelasting/verzekeringskosten retroactief tot en met juni terug inbrengen of enkel vanaf dit moment?

 

Dank voor respons!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Allereerst wat betreft het keuzemoment van het activeren. Daarin heb je best veel vrijheid. Je geeft die keuze in feite pas aan op het moment dat je je aangifte instuurt. Dus als je een auto in mei van 2020 hebt aangeschaft, dan kun je de boel eigenlijk nog aankijken tot eind april 2021 (uiterlijke moment van insturen van je aangifte). Op die manier hoef je dus niet snel een 'verkeerde' keuze te maken. Zelfs als je aanvankelijk alles privé hebt gehouden, mag je bij de aangifte alsnog besluiten om het zakelijk te maken.

 

Let er trouwens wel op dat je voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting een aparte keuze mag maken, al is het waarschijnlijk handiger om voor beide belastingen dezelfde keuze te maken. Oftewel: óf zakelijk voor beide belastingen óf privé voor beide belastingen.

 

Stel dat je alles zakelijk maakt, let dan ook op dat je bij de omzetbelasting ook alle eventueel betaalde btw op je kosten nog mag aftrekken, maar dat je ook in je allerlaatste aangifte een correctie voor privégebruik moet maken. Dat is 1,5% van de cataloguswaarde. Voor een old- of youngtimer kan dat een behoorlijk bedrag zijn, al is je privécorrectie in de omzetbelasting nooit meer dan de daadwerkelijk betaalde btw.

 

Voor de inkomstenbelasting heb je uiteraard iets soortgelijks. Je mag de kosten en afschrijving als kosten opvoeren, maar je hebt wel bijtelling voor het privégebruik. Voor een youngtimer is dat 35% over de waarde in het economisch verkeer. Ook daar geldt dat de bijtelling nooit meer is dan de daadwerkelijke kosten.

 

Voor het afschrijven zelf, zou ik even dit draadje op het forum volgen. Het gaat voornamelijk over de manieren waarop je fiscaal kan en mag afschrijven.

 

Maar om heel eerlijk te zijn, denk ik dat het zo zou kunnen zijn dat de privécorrectie in de omzetbelasting en privébijtelling in de inkomstenbelasting zó hoog kan uitpakken, dat het zo is dat je elk jaar er bijna geen voordeel uit kan behalen. Als de auto ongeveer gelijk blijft in waarde, is het zo dat je in 3 jaar tijd net zoveel aan privébijtelling hebt gehad dan de waarde van de auto zelf (= 3 x 35%). Als je alles in privé houdt kun je weliswaar geen btw terugvragen en kosten aftrekken, maar het scheelt je dan ook een behoorlijke bijtelling en bovendien een enorme hoeveelheid administratie. Als de auto privé is, mag je uiteraard nog steeds 19 cent voor iedere zakelijke (inclusief woonwerk) kilometer aftrekken van de winst voor de inkomstenbelasting. Dan kan uiteindelijk interessanter en makkelijker zijn.

 

Maar de keus is uiteraard aan jezelf...en je hebt nog even om er over na te denken. :)

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste prinsrachid

 

bedankt voor je snelle reply! :partying-face:

 

Ik heb de simulatie gedaan met een boekhouder (en zijn tool) en daar kwam er uit dat het wel degelijk voordeliger was om op de zaak te zetten (ondanks de 1,5% privécorrectie en privébijtelling zoals je correct aanhaalt).

Bedankt voor de link naar ander draadje, dat beantwoordt mijn eerste vraag, namelijk dat ik gewoon best op 5 jaar (die max. 20%) afschrijf als ik het op de zaak zet.

 

Is het wel zo dat ik nog even heb om er over na te denken?

Want als ik het op de zaak wil zetten en gebruik wil maken van het aftrekken van de kosten (en terugkrijgen van btw voor onderhoudskosten/brandstof bvb) moet ik nu al de kosten invoeren in mijn boekhouding (ben bijvoorbeeld bezig met btw-aangifte van de voorbije periode), ik kan niet meer wachten tot het einde van het jaar gezien ik nu omzetbelasting moet aangeven voor Q3 bvb. Waarschijnlijk kan je dat dan wel retroactief omzetbelasting terugvragen etc. maar dat vind ik wat te veel administratie achteraf, doe het liever nu al meteen goed dan.

 

Groeten

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, Alfred M zei:

ase: eenmanszaak opgericht in mei. Inmiddels beslist dat ik (oude) auto op zaak ga zetten wegens fiscaal voordeliger. Auto is > 15 jaar oud, reeds 2 jaar geleden privé aangekocht voor 1600 euro, huidige economische waarde ligt rond diezelfde prijs.

 

Als je de auto in 2018 hebt gekocht is en je aangifte IB 2018 is defintief dan valt er niets meer te kiezen, dan staat je keuze voor prive etikettering vast. Op een kleine muizegaatje na dat het gebruik van de auto zodanig veranderd dat een nieuwe keuze gemaakt kan worden.

 

2 uur geleden, Alfred M zei:

Want als ik het op de zaak wil zetten en gebruik wil maken van het aftrekken van de kosten (en terugkrijgen van btw voor onderhoudskosten/brandstof bvb) moet ik nu al de kosten invoeren in mijn boekhouding (ben bijvoorbeeld bezig met btw-aangifte van de voorbije periode), ik kan niet meer wachten tot het einde van het jaar gezien ik nu omzetbelasting moet aangeven voor Q3 bvb. Waarschijnlijk kan je dat dan wel retroactief omzetbelasting terugvragen etc. maar dat vind ik wat te veel administratie achteraf, doe het liever nu al meteen goed dan.

 

Als je 1 kwartaal btw corrigeren al te veel vind zou ik het maar uit je hoofd zetten. want als je IB aangifte 2018 nog niet definitief is zou je nog kunnen wijzigen maar dat betekent dat je vanaf de aanschaf alsnog de kosten en afschrijving moet opvoeren. en dus zowel je jaarcijfers en IB aangifte 2018 als 2019 moeten corrigeren.

 

 

Leuk dat je met een boekhouder een simulatie hebt gedaan maar zo te zien zijn er wat randvoorwaarden vergeten. Rekentools zijn geduldig die geven wel een uitslag maar als je niet aan de voorwaarden voldoet maakt het dus niet veel uit. Je zit waarschijnlijk vast aan je eerdere keus.. de simulatie is dan mosterd na de maaltijd.

aangepast door Roel J
vraag niet goed gelezen
Link naar reactie
  • 0
33 minutes ago, Roel J said:

Als je de auto in 2018 hebt gekocht is en je aangifte IB 2018 is defintief dan valt er niets meer te kiezen, dan staat je keuze voor prive etikettering vast. Op een kleine muizegaatje na dat het gebruik van de auto zodanig veranderd dat een nieuwe keuze gemaakt kan worden.


Huh, dus jij zegt dat als ik een zaak opricht in 2020 en op dat moment een privé-auto van X aantal jaren terug heb die ik vanaf het moment van oprichting voor mijn zaak wil gebruiken, dat niet mogelijk is om te doen?

Dus: ik ben werknemer en koop eigen wagen in 2018. Ik start zaak op in 2020. Ik kan sowieso die wagen uit 2018 niet op zaak laten zetten gezien het een privé-aankoop was? Lijkt me toch een vreemde regel aangezien het toch kan dat het gebruik van je wagen shift (van privé naar zakelijk) net omdat je een eigen zaak opstart.

 

Als het zo is, lijkt me het nog meer vreemd dat de boekhouder daar niets over gezegd heeft om te beginnen.

Ik betaalde in 2018/2019 nog niet echt veel IB in Nederland (gezien ik werknemer in België was).

Link naar reactie
  • 0
45 minutes ago, Roel J said:

 

Als je de auto in 2018 hebt gekocht is en je aangifte IB 2018 is defintief dan valt er niets meer te kiezen, dan staat je keuze voor prive etikettering vast. Op een kleine muizegaatje na dat het gebruik van de auto zodanig veranderd dat een nieuwe keuze gemaakt kan worden.

 

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming

 

Dit lijkt me toch wel te mogen? Zonder per se zaken in je prive IB aan te moeten passen?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Alfred M zei:

Is het wel zo dat ik nog even heb om er over na te denken?

Want als ik het op de zaak wil zetten en gebruik wil maken van het aftrekken van de kosten (en terugkrijgen van btw voor onderhoudskosten/brandstof bvb) moet ik nu al de kosten invoeren in mijn boekhouding (ben bijvoorbeeld bezig met btw-aangifte van de voorbije periode), ik kan niet meer wachten tot het einde van het jaar gezien ik nu omzetbelasting moet aangeven voor Q3 bvb. Waarschijnlijk kan je dat dan wel retroactief omzetbelasting terugvragen etc. maar dat vind ik wat te veel administratie achteraf, doe het liever nu al meteen goed dan.

 

Je kunt best wachten tot je keuze bekend is, zolang het te corrigeren BTW bedrag onder de 1000 euro ligt kun je dat gewoon in de volgende aangifte opnemen zonder speciale handelingen.

Dus als jij in het 4e kwartaal een ei erover legt is dat prima.

En of je die kostenfacturen nu invoert of in december is natuurlijk evenveel werk, hoewel het er in december misschien een paar meer zijn dan tot nu toe..

Voor de IB moeten kosten in het goede jaar zitten. het is boekhoudkundig dus niet zo spannend of je het nu doet

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.