Jump to content
layned
Verberg

BTW vragen als starter met praktijk en zonnepanelen

Goedendag,

 

Eind van deze maand heb ik een afspraak bij de kvk om mijn eigen praktijk als natuurgeneeskundig therapeut te starten. Ik ben nogal handig met data en financiën dus had gedacht zelf de administratie op te zetten, vooral omdat ik opstart zonder lening. Maar wat valt dat tegen. Ik weet niet waar ik moet beginnen, wat wel en wat niet bij te houden. Als data-analist bedacht ik dus dan maar veel bij te houden, eindigend met een draaitabel van mijn administratie tot nu toe.

Ook weet ik niet of ik wel- of niet gebruik zal gaan maken van de KOR. En alle studiekosten van afgelopen jaar, kan dat mee in de belastingaangifte van de onderneming of valt dat onder studie tbv werk? Ik zoek graag alles zelf uit en heb de belastingdienst ook al meerdere malen gebeld, maar het kost zoveel tijd en energie. En eigenlijk wil ik dat nu aan andere zaken besteden. Zoveel vragen, zoveel informatie. Wie kan mij op weg helpen of heeft goede tips? 

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Best answer

Op weg helpen is niet zo lastig.

 

Wel of geen KOR is niet zo spannend, ik zou uitgaan van dat je wel BTW moet rekenen dan heb je de kolommetjes en kun je met een parameter bepalen of je btw moet rekenen over omzet en dan ook over kosten mag terugvragen of dat je begint met kosten incl btw boeken als kosten en omzet zonder btw te facturen.

dan weet je zeker dat zodra je boven de 20.000 euro omzet komt in enig jaar dat je administratie daar op voorbereid is.

 

Of studiekosten wel of niet aftrekbaar zijn heeft geen invloed op het model.. dat is een kwestie van kostencategorie hebben of niet.

Of je kosten aftrekbaar zijn is lastig inschatten beide kan namelijk. De hoofdregel is dat een (meerjarige) opleiding tot een beroep niet als bedrijfskosten aftrekbaar is. Dus als je een opleiding tot natuurgeneeskundig therapeut volgt dan is dat waarschijnlijk geen bedrijfskosten. Maar je kunt het dan vaak (deels) wel weer in het privedeel van je aangifte opvoeren als aftrekbare kosten.
terwijl als je een speciale cursus volgt om zelf bepaalde geneeskrachtige middelen te maken dit onder verdieping van vakkennis gaat en dan wel als bedrijfskosten kunnen worden aangemerkt.

 

Als je graag zelf veel uitzoekt moet je het handboek ondernemen downloaden bij de belastingdienst, dan kom je een heel eind.. En schaf een almanak aan over inkomestenbelasting 2019 of 2020 (als die er al zijn) dan kun je op je gemak lezen of zelfs een poosje een abonnement nemen om online door de voorbeelden te grasduinen.. voordeel van een almanak is dat die uitlegt met de bril van de belastingplichtige en niet met de bril van de belastingheffer.. van de belastingtelefoon krijg je de meest brave uitleg.. die gaan je echt niet vertellen of een bepaalde studie misschien toch net binnen de bedrijfskosten gebracht kunnen als je het zorgvuldig formuleert en beredeneert.

 

Ander alternatief is om gewoon met een eenvoudige (online) boekhoudpakket te beginnen. Dan hoef je je alleen in de regels te verdiepen en niet ook nog in de databasestructuur.. kun je altijd nog voor een pakket kiezen waar de de data weer  uit kunt trekken zodat jij je data analyse kunstje kan doen om extra inzichten te verkrijgen.

Ik ken de verleiding maar al te goed.. data analyseren is wat anders dan van nul een goed gestructureerde database opzetten waar ook met alle aspecten van fiscale en boekhoudkundige regels wordt rekening gehouden..

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hou het volgende bij:

 

1. Het aangaan van leververplichtingen (de contracten).

 

2. De uren die je hebt gewerkt om te leveren.

 

3. De facturen die je verzonden en ontvangen hebt.

 

4. Betalingen (in- en uitkomend).

 

De inkomstenbelasting is met name geïnteresseerd in #2, de omzetbelasting in #3. Aftrek van bedrijfskosten in de inkomstenbelasting is gebaseerd op het moment van ingebruikname en in de omzetbelasting op de factuurdatum.

 

Ik zelf heb een heel simpele administratie: ik hou in een spreadsheet per maand bij wat de uitgegane en de ingekomen facturen zijn. Eerste kolom de naam van de leverancier, tweede kolom het factuurnummer of een omschrijving, derde kolom de factuurdatum, vierde kolom het totaalbedrag, vijfde kolom het btw-tarief, zesde kolom het btw-bedrag, zevende kolom het nettobedrag. Dergelijke spreadsheets zijn makkelijk op het web te vinden.

 

Voor de btw zal dit in het algemeen voldoende zijn. Voor de inkomstenbelasting komen daar nog wat berekeningen bij (afschrijvingen, vrijgestelde prestaties, onderhanden werk enzovoort), maar dat is bij mij de moeite niet.

Niet iedereen heeft zo'n lichte administratie als ik, het bovenstaande is slechts ter illustratie van hoe simpel het kan zijn.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Zojuist, layned zei:

Ik zelf heb een heel simpele administratie: ik hou in een spreadsheet per maand bij wat de uitgegane en de ingekomen facturen zijn. Eerste kolom de naam van de leverancier, tweede kolom het factuurnummer of een omschrijving, derde kolom de factuurdatum, vierde kolom het totaalbedrag, vijfde kolom het btw-tarief, zesde kolom het btw-bedrag, zevende kolom het nettobedrag. Dergelijke spreadsheets zijn makkelijk op het web te vinden.

 

 Bedankt, fijn om te zien dat ik het al min of meer goed heb bijgehouden in Excel. Mijn administratie zal vooral facturen naar cliënten bevatten, mogelijk soms bestellingen van supplementen/boeken. Dus ik denk dat dit dan wel voldoende zal zijn.  Ik overweeg nog wel e-boekhouden.nl om alles in te zetten nu mijn administratie nog niet zo groot is. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Zojuist, layned zei:

Dus als je een opleiding tot natuurgeneeskundig therapeut volgt dan is dat waarschijnlijk geen bedrijfskosten. Maar je kunt het dan vaak (deels) wel weer in het privedeel van je aangifte opvoeren als aftrekbare kosten.
terwijl als je een speciale cursus volgt om zelf bepaalde geneeskrachtige middelen te maken dit onder verdieping van vakkennis gaat en dan wel als bedrijfskosten kunnen worden aangemerkt.

Klinkt logisch. Aangezien ik de studie al heb gedaan dit jaar ga ik deze kosten in het privédeel meenemen. En alles wat ik na inschrijving kvk doe valt dan onder bedrijfskosten. 

 

Dat handboek ga ik ook downloaden, bedankt voor de tip. 

2 minuten geleden, layned zei:

 

Ander alternatief is om gewoon met een eenvoudige (online) boekhoudpakket te beginnen.

ervaringen met moneybird of e-boekhouding.nl? Ik kreeg deze getipt en neig naar e-boekhouding.nl.  Mijn administratie zou niet heel ingewikkeld moeten zijn maar voor het factureren naar cliënten en bedrijven lijkt het me wel fijn om alles overzichtelijk en digitaal te hebben. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste allemaal,

 

Ik ben sinds een week ingeschreven bij de kvk met een praktijk voor natuurgeneeskunde en ben al enige tijd bezig de belastingzaken te begrijpen. Ik kom een heel eind, maar volgens mij lopen er nog wat dingen door elkaar in mijn hoofd. Ik heb volgens mij recht op startersaftrek, maar niet op zelfstandigenaftrek omdat ik niet aan het urencriterium doe voor dit jaar. Ik begin net en die uren ga ik nooit halen. 

Ik neem vooralsnog niet deel aan de KOR dus dan kan ik toch gewoon mijn BTW aftrekken? 

 

En kun je dan ook BTW met terugwerkende kracht terugvragen? Wat ik daarmee bedoel. Ik heb begin deze maand BTW aangifte gedaan voor de zonnepanelen. Daarna ben ik naar de KVK geweest en heb ik mijn bedrijf ingeschreven. Om mijn bedrijf of te starten heb ik kosten gemaakt die mogelijk aftrekbaar zijn, waarvan een deel al in september. Kan ik die meenemen in de volgende aangifte of moet ik dan de aangifte van het vorig kwartaal aanpassen?

Edited by Hans van den Bergh
Samengevoegd met eerder topic
Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Ik heb jouw vraag samengevoegd met jouw oudere topic, de vragen die je nu stelt,  zijn vergelijkbaar of een voortzetting van dit topic. 

 

Heb je het Handdoek Ondernemers al eens doorgenomen?

Ja, wellicht goed om dit bij elkaar te voegen.

 

Ik heb het handboek doorgenomen maar blijf het ingewikkeld vinden.

Toevallig ben ik zojuist gewezen op een maandelijks webinar van de belastingdienst voor starters.  Het heet "een goede start met de belastingdienst".  Over twee weken is er weer een. Ik ga me daar sowieso voor aanmelden. Wellicht helpt dat om zaken duidelijker te krijgen. 

Link to post
Share on other sites
  • 1

Ik wil je wel op weg helpen hoor. Dan hoor / lees je het nu hier en krijg je (met een beetje mazzel) de bevestiging in het starters webinar over 2 weken en als je dan daarna nog wat dingen na zoekt in het handboek ondernemen dan gaan vast meer puzzelstukjes op hun plek vallen..

3 uur geleden, layned zei:

Ik heb volgens mij recht op startersaftrek, maar niet op zelfstandigenaftrek omdat ik niet aan het urencriterium doe voor dit jaar. Ik begin net en die uren ga ik nooit halen. 

 

Je hebt alleen recht op startersaftrek als je óók recht hebt op zelfstandigenaftrek want startersaftrek is verhoging van de zelfstandigenaftrek en daarvoor moet ju dus ook het urencriterium halen.

Voor wat betreft het behalen van het criterium, je mag ALLE uren die je aan je onderneming besteed tellen, ook voor de inschrijving bij de KvK.
Mogelijk haal je startersaftrek en MKB vrijstelling door elkaar.

Voor MKB vrijstelling geldt geen uren norm. dat is gewoon een procentuele korting op je winst.

 

3 uur geleden, layned zei:

Ik neem vooralsnog niet deel aan de KOR dus dan kan ik toch gewoon mijn BTW aftrekken? 

Ja als je geen KOR hebt aangevraagd dan moet je BTW rekenen over je verkopen en mag je BTW terugvragen over je kosten, aangenomen dat al je omzet ook met BTW belast is.

mocht een deel van je omzet vrijgesteld van BTW zijn dan kan je ook een deel van de btw op kosten niet terugvragen. Maar ik ga daar niet van uit..

 

3 uur geleden, layned zei:

En kun je dan ook BTW met terugwerkende kracht terugvragen? Wat ik daarmee bedoel. Ik heb begin deze maand BTW aangifte gedaan voor de zonnepanelen. Daarna ben ik naar de KVK geweest en heb ik mijn bedrijf ingeschreven. Om mijn bedrijf of te starten heb ik kosten gemaakt die mogelijk aftrekbaar zijn, waarvan een deel al in september. Kan ik die meenemen in de volgende aangifte of moet ik dan de aangifte van het vorig kwartaal aanpassen?

 

Het zonnepanelen verhaal laat ik even liggen. dat is een heel apart onderwerp.. daar heb ik te weinig kennis van..
Voor kosten in de aanloopfase geldt dat je de btw daarvoor mag meenemen op je eerste BTW aangifte als jou eerste aangifte pas voor 4e kwartaal eind dit jaar wordt klaargezet dan neem je daar alle kosten met btw in mee die je tot nu toe hebt gemaakt.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Roel J zei:

je mag ALLE uren die je aan je onderneming besteed tellen, ook voor de inschrijving bij de KvK.

Die vind ik dus lastig. Ik heb al een bestand waarin ik uren bij hou maar ik weet niet zo goed wat ik mee mag tellen. 

Uitzoekwerk met betrekking tot kvk, belasting, ondernemingsplan e.d. zorgt al voor heel wat uurtjes. Echter, daar ga ik het niet meer redden. Wat ik heb gedaan om mijn onderneming te kunnen starten is ook vooral heel veel scholing waarvoor ik een aantal examens heb gedaan. Als ik die mee mag tellen dan ga ik het criterium ruim halen, maar dan kan ik dan weer niet zoveel over terugvinden. 

De scholing betreft een studie op basis waarvan ik nu start als natuurgeneeskundige, maar ook 2 cursussen die ik daarna heb gedaan om me meer te specialiseren.  Ik denk dat ik deze kosten ook als scholingskosten bij de privé belastingaanvraag moet meenemen dus vraag me af of ik dan wel die uren mee mag rekenen als uren die ik aan mijn onderneming besteedt. Of zou ik misschien de uren van de 2 cursussen mee kunnen tellen omdat ik die echt heb gedaan als bijscholing om goed mijn bedrijf te kunnen starten? In het handboek ondernemen wordt studie niet genoemd

1 uur geleden, Roel J zei:

Ja als je geen KOR hebt aangevraagd dan moet je BTW rekenen over je verkopen en mag je BTW terugvragen over je kosten, aangenomen dat al je omzet ook met BTW belast is.

Ik heb geen KOR aangevraagd. Voor dit kwartaal was dat al niet meer mogelijk en voor de kosten die ik nu maak is het ook wel fijn als ik de BTW kan terugvragen. Het voelt een beetje als een domme vraag, maar kan ik wel BTW terugvragen als ik het urencriterium niet haal? Ik verwacht namelijk niet dat het de komende maanden meteen storm loopt aan cliënten dus er is een reële kans dat ik dat dit jaar niet ga redden. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 124 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept