• 0

Mobiele telefoon zakelijk privé (eenmanszaak) verwerken in boekhouding

(aangepast)

Beste lezer van dit topic,

 

Dit topic is geopend na aanleiding van onduidelijkheden over het verwerken van de aanschaf van een mobiele telefoon op mijn zaak (eenmanszaak).  Ik heb veel gezocht en gelezen op onder andere dit forum en het internet. Helaas zijn er veel verschillende verhalen te lezen, graag jullie hulp.

 

Ik heb een telefoon zakelijk aangeschaft welke ik zal afschrijven over 5 jaar met een restwaarde. Naast deze telefoon heb ik een unlimited (data en internet) abonnement gekozen. Dit toestel zal natuurlijk grotendeels zakelijk gebruikt worden voor het uitoefenen van mijn werk. Echter zal ik deze telefoon natuurlijk af en toe privé gebruiken.

 

Mijn vraag: hoe verantwoord ik dit in mijn boekhouding? Op welke manier moet ik het privé gebruik corrigeren, gebeurt dit in in de inkomstenbelasting of omzetbelasting? En hoe kan ik ooit monitoren (bijvoorbeeld percentueel) welk gedeelte ik privé en zakelijk gebruik?

Wellicht kan iemand mij uit de brand helpen! Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite!

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
14 uur geleden, Anders Alves zei:

En hoe kan ik ooit monitoren (bijvoorbeeld percentueel) welk gedeelte ik privé en zakelijk gebruik?

Je krijgt elke maand (toch) een gespecificeerde factuur met de gebruikerskosten >> gekozen telefoonnummer, gespreksduur, gesprekskosten.

Op basis van het gekozen telefoonnummer weet je of het een zakelijk of een privégesprek is geweest.

Een kwestie van uitsplitsen dus ... vergelijkbaar bij gemengde inkopen die je doet in een bouwmarkt of supermarkt.

Vergeet niet om de BTW hierin mee te nemen. De zakelijke BTW neem je mee in de voorbelasting, die van het privégebruik niet.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Cosara zei:

Een kwestie van uitsplitsen dus ... vergelijkbaar bij gemengde inkopen die je doet in een bouwmarkt of supermarkt

Begrijp ik. Ik zal dus de abonnementsfactuur controleren en eventuele privé gesprekken corrigeren als zijnde privé gebruik. Hier kan ik geen voorbelasting uit genieten natuurlijk.  Met datagebruik zal dit vrijwel onmogelijk zijn..

 

Klopt het dat ik de volledige voorbelasting van de aanschafwaarde van de telefoon mag aangeven in de omzetbelasting? 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je toevallig ook nog een mobiel(nummer) voor privé? Indien ja, dan zou ik gewoon het abbo 100% zakelijk opvoeren.

 

Als je een dual sim toestel gebruikt dus je prive sim er ook in zit dan doe je iets van 15-20% van toestelwaarde prive.

 

heb je geen apart prive nr.. dan kun je ook van het abbo een deel als prive aanmerken.

Het splitsen hoeft echt geen wiskundige precisie.. te zijn.. ik weet niet welk unlimited abbo je hebt maar ze zijn er al vana 25 euro.. doe eens ruig en zet privegebruik op 50%

scheelt je 12,50 aftrek per maand en nooit zal enig inspecteur klagen over de verhouding.. waarschijnlijk is 25% ook voldoende..

 

Dit zijn posten in de "gaat nergens over"  bij een controle zal een inspecteur alleen opmerkingen maken als je van geen enkele gemengde kosten post privegebruik opgeeft.

maar hij gaat echt niet naar de facturen vragen en per nummer uitzoeken of dat wel zakelijk was..

ofwel als jij toont dat je iets corrigeert voor prive dan is het al gauw goed..

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

Het splitsen hoeft echt geen wiskundige precisie.. te zijn.. ik weet niet welk unlimited abbo je hebt maar ze zijn er al vana 25 euro.. doe eens ruig en zet privegebruik op 50%

 

Hoi Roel. Allereerst bedankt voor je reactie!

Ik heb geen privé nummer, en het gebruik van een dual-sim is niet van toepassing.


Het gaat inderdaad om een abonnement van €25,00 exclusief BTW.  Ik ervaar dat ik misschien 25% (ruime schatting) als zijnde privé gebruik van dit abonnement. 

1) Kan ik dan maandelijks 25% exclusief BTW corrigeren voor privé gebruik? 

2) Moet ik ook een privé correctie maken voor de aanschaf van de telefoon? Kan ik deze voorbelasting volledig genieten?
 

Link naar reactie
  • 1
42 minuten geleden, Anders Alves zei:

1) Kan ik dan maandelijks 25% exclusief BTW corrigeren voor privé gebruik? 

nee, je moet 25% incl btw corrigeren want ook de btw op privegebruik mag je niet terugvragen.

 

42 minuten geleden, Anders Alves zei:

2) Moet ik ook een privé correctie maken voor de aanschaf van de telefoon? Kan ik deze voorbelasting volledig genieten?

Dat lijkt wel logisch om te doen.  Maar een ander (lager) percentage is misschien ook wel verdedigbaar. het feit dat je 25% van de gesprekskosten prive zijn. betekent niet dat 25% van het gebruik van het toestel prive is. dat ligt ook aan waarvoor je het gebruikt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Roel J zei:

Dat lijkt wel logisch om te doen.  Maar een ander (lager) percentage is misschien ook wel verdedigbaar. het feit dat je 25% van de gesprekskosten prive zijn. betekent niet dat 25% van het gebruik van het toestel prive is. dat ligt ook aan waarvoor je het gebruikt.

 

Bedankt Roel voor je reacties, alles is verhelderend. Ondertussen kom ik een voorbeeldberekening tegen voor privé gebruik van investeringsgoederen (zie afbeelding). Aan de hand van dit voorbeeld kan ik het (lijkt mij) uit gaan voeren:

 

image.thumb.png.e8c3a158c0d4092b5e33e75e24ffc03b.png

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.