• 0

Nevenvestiging in het buitenland

Beste mensen,

 

Mijn -binnenkort te starten- cateringbedrijf is kleinschalig. desondanks heb ik wel en nevenvestiging in Frankrijk...

Ik wil namelijk producten importeren die ik in Frankrijk inkoop en daar ook reeds toebereidt.

Vervolgens worden die "halfproducten" hier in Nederland opgeslagen en daarna verder af-bereidt op locatie.

 

Nu krijg ik ongetwijfeld te maken met import regels. Weet iemand hier een informatieve link over? Of beter nog; heeft iemand ervaring hiermee?

 

Daarnaast heb ik dus feitelijk twee bedrijfspanden. De oorspronkelijke functie van de locatie Frankrijk was een vakantiewoning (en zal dat ook deels blijven)

Moet ik iets aanpassen / opgeven om de locatie aan te merken als bedrijfspand?

 

Omdat ik in startfase van mijn bedrijf zit zal het eerste jaar de omzet laag zijn, mogelijk zelfs negatief.

Is het dan wel te verantwoorden dat je twee vestigingen hebt waarvan één zelfs over de grens?

 

Vanwege de kleinschaligheid is het zelfs mogelijk dat de omzet jaarlijks aan de lage kant blijft (d.w.z. genoeg om het nodige salaris te genereren)

Is de verhouding Bedrijfsmiddelen en omzet dan nog te verantwoorden voor de belastingdienst?

 

Veel vragen maar ik hoop dat het verhaal duidelijk is...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee nee,

Het is alleen een productieruimte in een bestaand huis.

Ik wil er geen Franse regelgeving en belastingstelsels op los laten!

Ik wil dus alles volgens het Nederlandse systeem doen.

 

De vraag is dus misschien wel; kan dit uberhaupt?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet als Nederlands bedrijf in Frankrijk iets produceren, en dan naar Nederland "importeren". Je zou op papier gewoon de produkten in Frankrijk kunnen inkopen, en deze dan naar Nederland kunnen vervoeren. Het is EU dus met je Nederlandse BTW nummer hoeft dit geen probleem te zijn. Je zou uiteraard gewoon in je vakantiehuisje een produkt kunnen maken, en dan dit vervoeren naar Nederland.

 

Echter de kosten die je daar maakt zoals huisvesting etc.. zal een moeilijk verhaal worden. En het moment dat je gaat produceren in Frankrijk, ben je een voor de wet een Franse ondernemer.

 

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je er toch wel van uit mag/moet gaan, dat je als ondernemer ook in Frankrijk geregistreerd moet zjin als je daar een officiële vestiging opent. Ik denk dat je daarvoor ook beter even langs het Franse consulaat kunt gaan. Uit mijn hoofd gezegd, zit die op de Vijzelstraat in Amsterdam.

 

Natuurlijk kun je daar ook gewoon omheen door zelf met je auto op en neer te pendelen tussen NL en FR. Gezien het 'open grenzen' beleid, vormt dat op zich weinig problemen. Wel zal de belastingdienst zich waarschijnlijk af gaan vragen hoe jij een bedrijf kunt runnen, zonder officieel producten te importeren. Daarbij zit je natuurlijk ook met de houdbaarheid van producten. Je zal met een koel-/vries-wagen moeten vervoeren tussen FR en NL, dus ook dat zal niet echt onopvallend gaan.

 

Verder moet je misschien ook nog rekening gaan houden met personeel??? Of gaat jij of je partner in Frankrijk in je 'vakantiehuis annex bedrijfspand' zitten om de halfproducten te bereiden en de ander hier in NL om deze halffabrikaten tot eindproduct om te vormen en af te leveren aan de klant?

Als je namelijk hiervoor personeel in Frankrijk in dienst gaat nemen, zul je er niet onderuit kunnen je ook in FR te registeren als ondermer/onderneming.

 

Wat is trouwens het voordeel van de producten 'toebereiden' in Frankrijk? Waarom niet gewoon de grondstoffen/ingrediënten importeren naar NL en hier de boel 'toebereiden'? Denk dat je daarmee een hoop rompslomp voorkomt met nevenvestigingen in Frankrijk e.d. Dan bestel je gewoon bij je leverancier en die zorgt voor de levering bij jou (of je haalt het gewoon op). Lijkt me, juist bij het opstarten van een bedrijf, een stuk makkelijker dan gelijk met nevenvestigingen in het buitenland aan de gang te gaan e.d. Dan krijg je namelijk haast automatisch te maken met de 2 verschillende wetgevingen van beide landen.

 

Ik wens je echter hoe dan ook veel succes met de uitwerking van je plan. Mijn advies blijft echter: KISS (Keep It Simple, Stupid).

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Ok.

dan laat ik voorlopig zo. Tegen de tijd dat alles draait kan dan alsnog besluiten om een "nevenvestiging" in Frankrijk te "openen"

Want dan moet ik dus feitelijk dáár een los bedrijf oprichten geheel volgens de dáár geldende regels.

(geweldig dat verenigde Europa... :-\ )

Link naar reactie
  • 0
Wat is trouwens het voordeel van de producten 'toebereiden' in Frankrijk? Waarom niet gewoon de grondstoffen/ingrediënten importeren naar NL en hier de boel 'toebereiden'?

 

Dit zit verwoven in het concept van het cateringbedrijf; We hebben daar erg goede contacten met boeren, jagers, wijnhandelaren, paddestoelenzoekers en noem maar op.

Het idee is; kleinschalig, ambachtelijk en kwaliteit.

Omdat ik hier in NL van huis uit wil gaan werken, vanuit een professionele keuken, ben ik nogal aan het stoeien met de gemeente over bestemmingsplannen en vergunningen. "Bereiden van voedsel" of opslag van voedsel scheelt nogal in ambtelijke vergunning regelementen.

Vandaar de escape om bereiding naar Frankrijk te verplaatsen en opslag hier te doen.

Die koelwagen is er zo wie zo, hygiene en verantwoord transport staan boven alles. Het oorspronkelijke plan was om producten te importeren en hier te bereiden, echter:

Één klein dwars ambtenaartje van de gemeente die ik maar niet aan zijn verstand krijg dat de regelgeving mogelijkheid biedt om mijn plannen van thuis toebereiden van voedsel toe te staan, schopt alles in de war :(

Link naar reactie
  • 0

Ok.

dan laat ik voorlopig zo. Tegen de tijd dat alles draait kan dan alsnog besluiten om een "nevenvestiging" in Frankrijk te "openen"

Want dan moet ik dus feitelijk dáár een los bedrijf oprichten geheel volgens de dáár geldende regels.

(geweldig dat verenigde Europa... :-\ )

 

 

Hoeft niet helemaal een probleem te zijn. Je zou met je bedrijf een zogenaamde "BRANCHE OFFICE" kunnen openen in Frankrijk.

 

Ik wil wel eens uitzoeken hoe dit in mekaar steekt. Hoe is de rechtsvorm van je bedrijf nu?

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Hi H@ns,

 

ik heb je verhaal gelezen en ik sta voor het zelfde probleem :-[,maar dan de andere kant op .ik woon in frankrijk en ben,nu mijn eenmanszaak aan het opstarten hier in NL.

Ik doe niks met voedingsmiddelen,maar kan je wel vertellen dat het administratief etc. niet interessant is om je officieel te vestigen in frankrijk.

En ze doen net zo moeilijk ,zo niet nog moeilijker over in en uitvoer van levensmiddelen.

Ik bedoel hier mee;denk niet dat je het makkelijker krijgt daar door.Verder weet ik ,dat je naar de belastingdienst "buitenland" moet bellen als je wil weten wat de procedure is om je BTW verhaal rond te krijgen, je moet dan namelijk andere formulieren invullen dan als je goederen inkoopt en verkoopt in NL dan wanneer je dat doet naar iets of iemand over de grens , je krijgt een ander BTW nummer etc.

Verder is jou verhaal best haalbaar naar mijn idee ,houd er wel rekening mee dat je ook nog met ,(sorry ,ik weet even niet de goede naam daar voor) ,de "keuringsdienst van waren??" te maken krijgt.Want ondanks 1 europa ,(leuk op papier,niet in de praktijk...) lopen de dingen toch nog niet zo eenvoudig.

verder kan ik je aanraden naar de KVK te gaan ,kunnen ze je een hoop uitleggen en de belastingdienst "buitenland" te bellen en daar je verhaal voor te leggen.

heb ik zelf ook gedaan. ;)

Ik kan je er nog veel meer over vertellen ,maar kijk eerst maar eens of je hier al iets aan hebt ,voordat ik een heel lang verhaal ophang.

succes er mee :)

 

Inimini

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ja één Europa werkt in de praktijk iets stroever dan de politici ons willen doen geloven!!

Ik hou het voorlopig maar op kleinschalige import. Hoe dat met BTW verrekening gaat zal ik via de belastingdienst uit moeten zoeken. Voor zover ik het begrepen heb moet dat geen grote poespas geven.

 

Ik ben inmiddels een paar stappen verder met het opzetten van mijn bedrijf maar het gaat voetje voor voetje..

Ik ben echt verbaasd over de mate waarin het je bijna onmogelijk wordt gemaakt om je plannen te realizeren, je moet overal de kantlijnen opzoeken en de letters tussen de regels in op creatieve manier interpreteren.

Niet echt stimulerend >:(

 

Maar we geven niet op!!!

Link naar reactie
  • 0

Gewoon volhouden ,gaat vast lukken!! ;)

Geduld in grote porties!!

En inderdaad moet je overal de kantlijnen opzoeken en de letters tussen de regels in ,op creatieve manier interpreteren.

 

Als je hulp nodig hebt voor wat betreft frankrijk ,vragen staat vrij...

 

inimini

 

p.s. mag ik vragen waar je precies in frankrijk "zit"?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.