• 0

KIA van toepassing op quad?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Wat ga je met die quad doen binnen het bedrijf?

Verhuren?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/geen_recht_op_investeringsaftrek

Quote

Uitgesloten: bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur (alleen uitgesloten voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) of voor gebruik in het buitenland

 

En als het alleen voor eigen gebruik is:

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/belastingen/wat_fiscaal_met_uw_quad_/NLTALBAR_EU091402

Quote

Tip. Voor een bromfiets-quad kunt u investeringsaftrek (KIA) claimen. Maar als uw quad aangemerkt wordt als een personenauto (als er dus een bijtelling van 22% plaatsvindt) is er voor de quad helaas geen recht op aftrek.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik het binnen mijn bedrijf (o.a. pensionstalling voor paarden) voor mest van het land halen bijvoorbeeld. 
 

Je zegt dat als een quad aangemerkt wordt als personenauto, er 22% bijtelling plaatsvindt en geen recht op aftrek. 
 

Joost gaf m.b.t. de bijtelling een tijd terug echter al het volgende aan: 

 

de LB wet stelt dat voor de bijtelling bepalend is wat een auto is conform artikel 3 van de wet BPM. Dat artikel begint met:

 

Onder personenauto wordt in deze wet en in de daarop gebaseerde regelingen verstaan een motorrijtuig op drie of meer wielen, zulks met uitzondering van (quad wordt hier niet genoemd)

 

Dit impliceert dat een Quad een auto is, maar daar is door financiën een andere regeling aan gehangen:

 

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2002/04/cpp02_1313.html

 

Een quad is een motorrijwiel in de zin van de wet BPM. Dus geen 25% bijtelling! Wel moet je dan een bijtelling hanteren conform het werkelijk privé gebruik!

 

Een quad is dus een motorrijwiel en geen bijtelling. Dus wel recht op KIA? Ik ben er nog niet uit...

 

Groet, 

 

KG

Link naar reactie
  • 0
Op 9-10-2020 om 10:52, kg01 zei:

Nog een aanvulling: het betreft een quad op kenteken.

Doet u nog maar een aanvulling: wat voor soort kenteken?

 

zie ook:

Soorten kentekenplaten
Wanneer mag ik op een quad rijden?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Haha de quad blijkt een driekoppig monster volgens de laatste link van Cosara. Het kan zowel een brommer, auto of landboutrekker zijn. en ook nog een driewielig motorvoertuig op vier wielen.

 

kg01, je zult dus zelf moeten vaststellen onder welke categorie deze valt, dat zal mede af te leiden zijn uit het feit of het voertuig een (auto) kenteken heeft of niet en of je er mee op de autosnelweg mag komen. Ik heb zo'n vermoeden van niet.

Voor mij is dit zo'n uitzondering waar ik me vingers niet aan ga branden met een harde uitspraak van wel of geen kia aftrek. Ik denk van wel omdat je het als landbouwvoertuig inzet.

 

Ik weet niet waar je de quote van Joost vandaan hebt, maar ik vermoed dat die al weer wat jaartjes oud is, toen was de quad namelijk (heel even) populair als alternatief voor een motor omdat hij 4 wielen heeft. maar toen bleek dat quads bijna net zo makkelijk omvielen als motoren en er veel haken en ogen aan zaten was die hype ook snel weer over. Maar toen is wel dit gedonder ontstaan over kentekens en bijtelling en gordels enz enz.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken! Nog even voor de duidelijkheid: het betreft een nog aan te schaffen quad en daarvoor wil ik weten wat fin. gezien het meest aantrekkelijk is. Het liefst wil ik dat de quad ook op de openbare weg kan en goedgekeurd als personenauto of driewielig motorvoertuig. Ik wil het dus niet alleen als landbouwvoertuig inzetten. Maar daarvoor wil ik wel weten of ik recht heb op KIA en niet met bijtelling te maken krijg. 
 

groet, 

 

KG

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, kg01 zei:

Nog even voor de duidelijkheid: het betreft een nog aan te schaffen quad en daarvoor wil ik weten wat fin. gezien het meest aantrekkelijk is. Het liefst wil ik dat de quad ook op de openbare weg kan en goedgekeurd als personenauto of driewielig motorvoertuig. Ik wil het dus niet alleen als landbouwvoertuig inzetten. Maar daarvoor wil ik wel weten of ik recht heb op KIA en niet met bijtelling te maken krijg. 

 

Mijn (tegenwoordig zeer bescheiden) ervaring in de agrarische sector: kies een Quad die is goedgekeurd als land- of bosbouwtrekker op T-kenteken , dan mag je er ook mee op de openbare weg op, heb je recht op KIA en géén bijtelling 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

1. Het liefst wil ik dat de quad ook op de openbare weg kan en goedgekeurd als personenauto of driewielig motorvoertuig.

2. Ik wil het dus niet alleen als landbouwvoertuig inzetten.

3. Maar daarvoor wil ik wel weten of ik recht heb op KIA en niet met bijtelling te maken krijg. 

1 en 2 kan

2 en 3 kan ook

1 en 3 kan niet

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank je. 
De ‘1 en 3 kan niet’-combinatie kan ook niet als de quad is goedgekeurd als een driewielig motorvoertuig? Bij de dealer dachten ze nl van wel, maar goed, die kunnen het natuurlijk ook mis hebben. 
 

Groet, 

 

KG

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, kg01 zei:

De ‘1 en 3 kan niet’-combinatie kan ook niet als de quad is goedgekeurd als een driewielig motorvoertuig? Bij de dealer dachten ze nl van wel, maar goed, die kunnen het natuurlijk ook mis hebben. 

De Quads waar u op doelt vallen in de voertuigcategorie L7e.

Volgens de Europese Richtlijnen betreffende het rijbewijs, heeft u voor een voertuig in de categorie L7e een autorijbewijs B nodig. Daarmee wordt de Quad mijn inziens gelijkgesteld met een auto. Als driewielig motorrijtuig zou een motorrijbewijs A voldoende moeten zijn en dat is niet het geval.

 

zie ook:

Infopolitie - vraag & antwoord - Quad

Regeling voertuigen | Geldend van 01-01-2020 t/m heden

"driewielig motorrijtuig: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L5e of L7e, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of gehandicaptenvoertuig; in ieder geval wordt als driewielig motorrijtuig aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een driewielig motorrijtuig is"

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.