• 0

Aansprakelijkheidsverzekering voor opladers uit China

Ik heb op Alibaba.com 50 opladers met mijn eigen logo besteld. Nu wil ik deze gaan verkopen op Bol.com. Hiervoor heb ik een aansprakelijkheidsverzekering nodig. Het lukt mij echter nog niet om een verzekeraar te vinden die mij zo'n verzekering wil leveren, omdat mijn producten uit China komen. Ze hebben wel een CE-certificaat, uitgegeven door Shenzen LST Technology, waarvan de website niet (meer) te vinden is. Hoe vind ik een goede productaansprakelijkheidsverzekering? Moet ik daarnaast ook nog een test laten uitvoeren door een Notified Body? Zo ja, welke is dan het meest geschikt voor een kleine hoeveelheid producten? Is het misschien een goed idee om het product door een ander bedrijf te laten importeren? Is het dan een probleem dat ik ze onder mijn eigen merknaam wil verkopen?

Alvast bedankt voor de hulp.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Karel Huijgen, allereerst welkom op Higherlevel!

 

3 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

. Hoe vind ik een goede productaansprakelijkheidsverzekering?

Productaansprakelijkheid voor 50 opladers opladers uit China via Alibaba.com? Dat gaat alleen lukken via de Vereende vrees ik, en het wordt niet goedkoop . 

 

10 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Is het misschien een goed idee om het product door een ander bedrijf te laten importeren? Is het dan een probleem dat ik ze onder mijn eigen merknaam wil verkopen?

 

Het is zeker een idee en het vermijden of beperken van productaansprakelijkheid zou wellicht kunnen als je je eigen label gebruikt maar er wel "geïmporteerd door..." op het product staat en jij je contractueel laat vrijwaren of zorgt dat je als medeverzekerde wordt opgenomen op de polis van de importeur. Dan moet je wel behoorlijke volumes draaien voordat ze al dat gedoe gaan regelen: voor 50 opladers krijg je een harde nee 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-10-2020 om 14:17, Norbert Bakker zei:

Beste Karel Huijgen, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Productaansprakelijkheid voor 50 opladers opladers uit China via Alibaba.com? Dat gaat alleen lukken via de Vereende vrees ik, en het wordt niet goedkoop . 

 

 

Het is zeker een idee en het vermijden of beperken van productaansprakelijkheid zou wellicht kunnen als je je eigen label gebruikt maar er wel "geïmporteerd door..." op het product staat en jij je contractueel laat vrijwaren of zorgt dat je als medeverzekerde wordt opgenomen op de polis van de importeur. Dan moet je wel behoorlijke volumes draaien voordat ze al dat gedoe gaan regelen: voor 50 opladers krijg je een harde nee 

 

Ik heb het geprobeerd bij de Vereende, maar ze willen er helaas niet aan beginnen. Kunt u mij vertellen hoe ik een importeur vindt die de aansprakelijkheid op zich wil nemen? 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Ik heb het geprobeerd bij de Vereende, maar ze willen er helaas niet aan beginnen. Kunt u mij vertellen hoe ik een importeur vindt die de aansprakelijkheid op zich wil nemen? 

Helaas, mijn kennis en ervaring ligt op het vlak van risicobeheer en verzekeringen, niet bij importeurs.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Is het een goed idee om een contract met de Chinese leverancier op te stellen waarin staat dat, in geval van schade, hij de aansprakelijkheid op zich neemt? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als dat bedrijf opgeheven wordt of failliet gaat?

Op het juridische vlak van overeenkomsten met Chinese bedrijven ben ik geen expert, maar ik heb in mijn omgeving nog over weinig tot geen Chinese leveranciers gehoord die bereid zijn om zo'n contract te ondertekenen. Met één bestelling van 50 stuks zal je voor hun ook geen enorme klant zijn, dus zullen ze waarschijnlijk weinig extra moeite doen. Ze zijn zich ook wel bewust van het feit dat jij als Nederlands bedrijf de importeur bent als je de producten van buiten de Europese Unie haalt, dan zullen ze er niet om staan te springen om die aansprakelijkheid van je over te nemen. 

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Is het een goed idee om een contract met de Chinese leverancier op te stellen waarin staat dat, in geval van schade, hij de aansprakelijkheid op zich neemt?

De aansprakelijkheid voor import buiten de EU kun je niet verleggen. Dus jij bent en blijft dan altijd aansprakelijk.

 

Of je een 'verzekering' af kunt sluiten tussen jezelf en die Chinese fabrikant is aan jou zelf. Maar als het misloopt is het maar de vraag hoe je bij conflict dat af kunt handelen (en bij welke rechtbank).

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, KarelHuijgen zei:

Is het een goed idee om een contract met de Chinese leverancier op te stellen waarin staat dat, in geval van schade, hij de aansprakelijkheid op zich neemt?

Nee. De fabrikant is sowieso aansprakelijk voor productfouten, maar jij bent de aansprakelijke partij in de EU.

 

56 minuten geleden, Rik · zei:

De aansprakelijkheid voor import buiten de EU kun je niet verleggen. Dus jij bent en blijft dan altijd aansprakelijk.

Exact

 

56 minuten geleden, Rik · zei:

Of je een 'verzekering' af kunt sluiten tussen jezelf en die Chinese fabrikant is aan jou zelf. Maar als het misloopt is het maar de vraag hoe je bij conflict dat af kunt handelen (en bij welke rechtbank).

 

De meerwaarde van een dekking als verkoper bij de Chinese verzekeraar van de fabrikant is 0 want die verzekeraar zit  7.000 km verderop en bij disputen moet je gaan procederen in China naar Chinees recht.  Mijn ervaringen met claims  bij Chinese verzekeraars voor klanten in EU (denk aan CIF zendingen, paar keer averij Grosse claims), zijn tot nu toe niet erg positief 

 

Z.g.n. vendors-liability (als verkoper meeliften op de productaansprakelijkheidsverzekering van de fabrikant door daarop als met name genoemde medeverzekerde worden opgenomen ) is alleen  geschikt als die fabrikant in EU, EER, VK, Zwitserland, USA of Canada zit 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De twee opties die dus overblijven zijn: Op een één of andere manier toch nog een verzekering vinden of een importeur vinden die bereid is om de aansprakelijkheid op zich te nemen. Aan wat voor volumes moet ik denken als ik voor de 2e optie ga? Honderden opladers? Duizenden misschien?

 

Hoe check ik trouwens of een testbedrijf een officiële ‘notities body’ is? Ik kan LST labs namelijk nergens vinden in het officiële register.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

De twee opties die dus overblijven zijn: Op een één of andere manier toch nog een verzekering vinden of een importeur vinden die bereid is om de aansprakelijkheid op zich te nemen.

 

De derde optie is opladers kopen in de EU en deze hier laten bedrukken of bestickeren met jouw logo.  Ook dan heb je overigens nog steeds een productaansprakelijkheidsverzekering nodig omdat je met je eigen merk gedraagt als fabrikant, maar omdat een andere partij in de EU de importeur of werkelijke producent is, wordt dat wel iets makkelijker en goedkoper 

 

De 4e optie is niet doen . Soms lukt een plan niet omdat de zelf te dragen restrisico's te groot zijn .

 

17 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Aan wat voor volumes moet ik denken als ik voor de 2e optie ga? Honderden opladers? Duizenden misschien?

Ik kan deze vraag niet voor je beantwoorden, geen kennis van of ervaring mee. Gezond boerenverstand zegt me dat het ook afhangt van  wat voor soort opladers het betreft en wat de kostprijs en marge (voor de importeur!) per product is. En uiteraard speelt kwaliteit en betrouwbaarheid van de fabrikant ook een rol. 

Bij bijvoorbeeld goedkope telefoonopladers zal het al snel om duizenden moeten gaan, 50 opladers zou ik dan nooit zelf importeren maar bestellen bij  en laten bedrukken door een Nederlandse relatiegeschenkenwinkel oid

 

17 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Hoe check ik trouwens of een testbedrijf een officiële ‘notities body’ is?

Alle notified body's in Nederland vind je hier.

 

17 minuten geleden, KarelHuijgen zei:

Ik kan LST labs namelijk nergens vinden in het officiële register.

 

LST Labs is geen notified body. Sterker nog: er zijn helemaal geen notified body's in China. de EU heeft daar namelijk geen overeenkomst voor wederzijdse erkenning mee.  

Alleen met USA, Canada, Zwitserland, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland zijn er overeenkomsten en zijn er  enkele erkende keuringsinstanties in die landen 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo de videos van electronica-enthousiasten op Youtube mag geloven (ik heb er zelf 0 verstand van), dan zijn batterijen en opladers altijd problematisch.

 

Het probleem met opladers lijkt te zijn ontstaan toen Apple ging miniaturiseren. In een oplader heb je zwakstroom en sterkstroom heel dicht bij elkaar - te dicht en dan heb je een brandbom die toevallig ook als oplader fungeert.

 

Als je het goed wil doen, moet je het zelf doen (of in elk geval regelmatig steekproeven nemen). Als je het niet zelf kunt doen, lijkt het erop dat je in Europa moet kopen.

 

Van de onderstaande video heb ik de termen creepage en clearage geleerd (respectievelijk de ruimte over 'land' en door de lucht tussen sterk- en zwakstroom).

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het advies van Norbert het beste is, gewoon niet doen, niet aan beginnen.

Zie het als een wijze les, gooi ze weg, of gebruik ze zelfs als je echt denkt/weet dat ze veilig zijn.

 

Onbekende laders uit China kunnen ontploffen, in de brand vliegen of zelfs mensen elektrocuteren. 

Ik weet dat er genoeg dropship webshopjes zijn die levensgevaarlijke rommel van aliexpress verkopen, dat moet je gewoon echt niet willen voor die paar euro winst.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, KarelHuijgen zei:

Als ik ze door de Kema-keur heenkrijg zit ik goed toch?


Die vraag moet je aan je verzekeraar of adviseur stellen: alleen die kunnen bepalen of je voor de eerste 50 stuks “goed zit” en er dekking verleend wordt.

 

(Maar keuring van deze zending zegt niets over de kwaliteit van een eventuele volgende)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is ook een beetje hoe hoog de premie zal worden. 

 

Zo'n oplader (ook een correct ontworpen en goedgekeurd model) is een relatief goedkoop product, maar kan in potentie enorme schade (brand, electrocutie etc) veroorzaken. 

 

Probleem is dat er bij een correct ontwerp toch altijd een productiefout kan optreden, al zou je de gevolgen daarvan mogelijk wel kunnen afwentelen op de feitelijke producent of importeur in de EU: ik neem aan dat enkel bedrukken het product niet onveiliger maakt?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

al zou je de gevolgen daarvan mogelijk wel kunnen afwentelen op de feitelijke producent of importeur in de EU

 

Vraagsteller is/wordt die importeur, dus er valt op niemand anders af te wentelen dan op een  soms niet te achterhalen fabrikant in China onder Chinees recht en voor een Chinese rechtbank. Dat is nu juist het hele punt van dit topic: was vraagsteller niet de importeur of was de fabrikant gevestigd in de EU, dan was productaansprakelijkheid verzekeren helemaal niet niet nodig: enkel het bedrukken maakt het product niet onveiliger inderdaad 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.