• 0

Eenmanszaak omzetten naar BV.

(aangepast)

Goedemiddag, 

 

Ik heb sinds een jaar of 4 een goed lopende eenmanszaak welke gemiddeld (voor belastingen) 85.000 per jaar winst draait. 

Helaas (het zal de jongheid geweest zijn) ben ik hier niet altijd verstandig mee omgegaan, wat resulteert in een flinke inkomstenbelasting schuld. 

 

Zoals jullie waarschijnlijk weten sluit het net zich op den duur, en zit je klem. De Belastingdienst is moeilijk in het treffen van een regeling, dit allemaal ter zijde. 

Ik heb mij inmiddels uitgeschreven op het adres van mijn partner (omdat ik een beslaglegging aan zie komen, zo ver is het nog niet, maar ik wil dit voor zijn). En bij een notaris vast laten leggen dat alle spullen in de woning van haar zijn. 

 

Het liefst zou ik niet stoppen met mijn onderneming, en doorgaan met waar ik mee bezig ben. (Mede gezien het feit er ook 3 uitzendkrachten zijn die al jaren trouw zijn). 

 

Ik ben in het bezit van 2 financial-lease auto's die ik helaas niet zomaar weg kan doen. (Reeds uitgezocht). 

 

Mijn vraag is of onderstaande constructie zou kunnen werken: 

- Eenmanszaak omzetten naar B.V. 

- Financial lease auto's onderbrengen in B.V. (Contract over laten zetten op B.V.)

- B.V. verkopen aan partner (voor een symbolisch bedrag)

- Zelf in loondienst gaan van de B.V (als directeur)

- Eventueel misschien de schuldsanering in, mocht ik er écht niet uitkomen met de Belasting. 

 

Is dit een optie om mijn bedrijf voort te zetten?. 

 

Ik hoor het graag van jullie, 

Groet, 

Danny (Schuilnaam). 

aangepast door DS9001
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vraag is of je met dit verhaal toegelaten gaat worden tot de schuldsanering.

 

Verder vraag ik me af waar je nu woont, althans ingeschreven staat volgens de gemeentelijke administratie?

 

Het verkopen van de BV aan de partner zal niet voor een symbolisch bedrag kunnen, maar alleen voor een realistisch bedrag. Bij een symbolisch bedrag gaat het om een schenking (schenkingsbelasting verschuldigd) en als het bedoeld is om te zorgen dat de schuldeiser(s) minder of geen verhaal kunnen halen, dan kan (onder voorwaarden) de schenking/verkoop teruggedraaid worden. Daarbij meen ik dat een dergelijke handeling strafbaar is, maar dit weet ik niet zeker.

 

Het bedrag van de belastingschuld ergens lenen om af te lossen is geen mogelijkheid?

Link naar reactie
  • 1

Beste Danny, welkom op Higherlevel. 

 

23 minuten geleden, DS9001 zei:

B.V. verkopen aan partner (voor een symbolisch bedrag)

Nee, dat gaat niet werken. Edit : Frank heeft dit al toegelicht

 

5 minuten geleden, Frank v C zei:

Daarbij meen ik dat een dergelijke handeling strafbaar is, maar dit weet ik niet zeker.

 

Yep, dat kan:  "Een debiteur die een paulianeuze rechtshandeling verricht, kan onder bepaalde voorwaarden strafbaar zijn."

(bron: wikipedia, Actio Pauliana)

 

Quote

Is dit een optie om mijn bedrijf voort te zetten?. 

Lijkt me niet. Kun je het bedrijf niet echt verkopen aan een derde en daarbij bedingen dat jij en je medewerkers in loondienst komen en met de koopsom een deel van de belastingschuld aflossen?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, DS9001 zei:

Is dit een optie om mijn bedrijf voort te zetten?. 

 

Nee

 

Hoe meer capriolen je uithaalt des te moeilijker zal het worden om zaken te doen met de belastingdienst.

Je hebt kennelijk problematische schulden met je eenmanszaak dus zoek daar hulp voor en ga de vlek niet groter maken door zelf allerlei trucjes te gaan proberen te bedenken om je bezittingen veilig te stellen.

 

Stop met handelen uit stress en angst om spullen te verliezen, die spullen zijn allemaal totaal onbelangrijk.. lever ze desnoods morgen vrijwillig in als het helpt bij oplossen van je schulden.. zie de feiten onder ogen en werk aan een oplossing met de belastingdienst in plaats van te proberen bezittingen van je naam te krijgen.

Ook de belastingdienst snapt dat het handiger is om jou en je bedrijf te laten doordraaien i.p.v. je alles af te pakken. Maar je zult wel met een overtuigend plan moeten komen

en als je je net realiseert dat je in financieel hebt lopen flierefluiten ligt het vertrouwen in jou plannen al dicht bij nul bij je huidige schuldeisers.
Dus je zult met hulp van professionele schuldhulp partij een plan moeten maken waar de belastingdienst en andere schuldeisers wel vertrouwen in kan hebben.

 

google eens op "schuldhulp voor ondernemers" of kijk bij het www.nvvk.nl  dat is een branchevereniging van schuldhulp organisaties.

Als dat soort partijen betrokken zijn wordt de belastingdienst vaak een stuk meegaander..

Daarnaast zijn er naast schuldsanering ook voorzieningen als het BBZ saneringskrediet waarmee je je jeugdzonden op een nette manier kan oplossen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frank, 

 

Op dit moment sta ik keurig op een ander adres ingeschreven (postadres). Is ook verplicht voor de KvK. Dit is allemaal geregeld. 


De enige schuld die er is is de inkomstenbelasting schuld. Deze wil ik wel betalen, dat is het probleem niet, alleen "krijg" ik daar nu de ruimte niet meer voor. Wat ook terecht is.

"Het verkopen van de BV aan de partner zal niet voor een symbolisch bedrag kunnen, maar alleen voor een realistisch bedrag"
Hoe bereken je zo'n "realistisch bedrag"?. De eenmanszaak heeft verder niets, geen panden, geen eigen materialen, afgezien van een paar simpele werkgereedschappen (boren/hamers). Denk dat de waarde van de "inboedel" max 500 eur is. 

 

Het bedrag van de belastingschuld ergens lenen om af te lossen is geen mogelijkheid?

Nee, helaas niet. Dit heeft weer te maken met de financial-lease voertuigen. Deze verkopen is geen optie. Hier blijft dan een restschuld over. Probleem wordt dan alleen maar groter,

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, DS9001 zei:

Hoe bereken je zo'n "realistisch bedrag"?. De eenmanszaak heeft verder niets, geen panden, geen eigen materialen, afgezien van een paar simpele werkgereedschappen (boren/hamers). Denk dat de waarde van de "inboedel" max 500 eur is. 

Je geeft aan dat de eenmanszaak 85.000 winst maakt. Reken maar dat dat behoorlijk wat waard is.

 

Je zegt dat de belastingdienst jou geen ruimte geeft om af te betalen. Wat vragen ze dan? En wat kosten die lease-auto's? Zelfs met een restschuld kan het verstandig zijn om die toch wel te verkopen (tenzij ze elk jaar meer waard worden).

 

Kun je met de maandelijkse opbrengst uit de zaak (met aftrek van de IB die je moet reserveren) de belasting niet afbetalen?

 

Vraag hulp om alles eens goed op de rit te zetten.

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Zoals Roel al heeft aangegeven: Hoe meer capriolen je uithaalt des te moeilijker zal het worden om zaken te doen met de belastingdienst.

De notaris heeft ook niet gratis gewerkt, daar had je een (klein) deel van de belastingschuld mee kunnen aflossen.

Het oprichten van een bv is eveneens niet gratis. Je maakt kosten, maar uiteindelijk zal de belastingschuld betaald moeten worden. Kennelijk heb je dit geld, gebruik het om af te lossen.

Een afspraak met de belastingdienst om gespreid te mogen betalen, is waarschijnlijk het hoogst haalbare. Dit lukt ook niet? Realiseer je dat de gehele schuld, met rente en eventueel boete, betaald zal moeten worden. Een vermindering van de belastingschuld is zeldzaam.

 

Met hetgeen je schetst lijkt het ook onwaarschijnlijk om via een schuldsaneringstraject "verlost" te worden van de schuld.

 

De gehele constructie rond het oprichten van de bv en de verkoop (schenking) ervan, kan ervoor zorgen dat ook je partner in de problemen komt. Dat is niet verstandig.

 

Als ook een lening niet lukt, bijvoorbeeld via qredits (die hebben nu ook speciale corona-overbruggingskredieten, en coaches om te helpen), en als een afbetalingsregeling met de belastingdienst ook niet lukt, dan zal er inderdaad een (vervelend) incassotraject volgen. Waarschijnlijk zul je dan ook niet meer kunnen ondernemen, ergens een baan moeten vinden en continue nagenoeg alles moeten afstaan aan de belastingdienst.

 

Probeer in ieder geval zo veel als mogelijk af te lossen van de belastingschuld (uiteindelijk zal er toch betaald moeten worden). Eventuele luxe zal uitgesteld moeten worden, eerst de schuld wegwerken. Kosten, zoals de auto's, moeten die gemaakt en kunnen ze niet lager?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga kijken hoeveel geld je maximaal bij elkaar kunt krijgen. (familie, prive huis / spullen verkopen, etc.) Gebruik dit om een regeling met de belastingdienst te treffen. 

Je moet met een redelijk percentage van de schuld komen met daarbij een voorstel wanneer je de rest inlost.

 

Een regeling is er met de belastingdienst vaak wel te treffen maar zoals ik het verhaal lees heb je waarschijnlijk al meerdere regelingen gehad en niet nagekomen of de belastingdienst volkomen genegeerd. Je zult dus voor een nieuwe regeling moeten beginnen met een redelijk percentage van de schuld per direct in te lossen.

 

Capriolen heeft zoals hierboven aangegeven geen zin en is moreel ook verwerpelijk. Schouders eronder. Winst wat proberen te verhogen zodat er meer blijft om af te lossen en privé sober gaan leven de komende tijd is de enige oplossing.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat een nare situatie, hoe dan ook hoop ik dat je er goed uit kan komen.

 

Ik ben zelf vooral heel erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Heb je de afgelopen jaren helemaal geen IB betaald? Ook geen aangifte gedaan? Heeft je boekhouder je hier niet op gewezen? Of heb je geen boekhouder?

 

Misschien dat je je verhaalt wilt delen zodat anderen hier in ieder geval een les uit kunnen trekken.

 

Bij een winst van €85.000 kom je (nog los van bijtelling en overige zaken) volgens mijn berekening toch al uit op zo'n €27.000 per jaar inclusief bijdrage ZVW. Een flink bedrag..

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, sports zei:

Ga kijken hoeveel geld je maximaal bij elkaar kunt krijgen. (familie, prive huis / spullen verkopen, etc.) Gebruik dit om een regeling met de belastingdienst te treffen. 

Je moet met een redelijk percentage van de schuld komen met daarbij een voorstel wanneer je de rest inlost.

 

Een regeling is er met de belastingdienst vaak wel te treffen maar zoals ik het verhaal lees heb je waarschijnlijk al meerdere regelingen gehad en niet nagekomen of de belastingdienst volkomen genegeerd. Je zult dus voor een nieuwe regeling moeten beginnen met een redelijk percentage van de schuld per direct in te lossen.

 

Capriolen heeft zoals hierboven aangegeven geen zin en is moreel ook verwerpelijk. Schouders eronder. Winst wat proberen te verhogen zodat er meer blijft om af te lossen en privé sober gaan leven de komende tijd is de enige oplossing.

 

 

Dit is iets wat jij volledig zelf in vult. En als ik heel eerlijk ben vraag ik mij ook zeer af waar je deze informatie vandaan trekt, je baseert dit werkelijk op niets. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Frank v C zei:

Zoals Roel al heeft aangegeven: Hoe meer capriolen je uithaalt des te moeilijker zal het worden om zaken te doen met de belastingdienst.

De notaris heeft ook niet gratis gewerkt, daar had je een (klein) deel van de belastingschuld mee kunnen aflossen.

Het oprichten van een bv is eveneens niet gratis. Je maakt kosten, maar uiteindelijk zal de belastingschuld betaald moeten worden. Kennelijk heb je dit geld, gebruik het om af te lossen.

Een afspraak met de belastingdienst om gespreid te mogen betalen, is waarschijnlijk het hoogst haalbare. Dit lukt ook niet? Realiseer je dat de gehele schuld, met rente en eventueel boete, betaald zal moeten worden. Een vermindering van de belastingschuld is zeldzaam.

 

Met hetgeen je schetst lijkt het ook onwaarschijnlijk om via een schuldsaneringstraject "verlost" te worden van de schuld.

 

De gehele constructie rond het oprichten van de bv en de verkoop (schenking) ervan, kan ervoor zorgen dat ook je partner in de problemen komt. Dat is niet verstandig.

 

Als ook een lening niet lukt, bijvoorbeeld via qredits (die hebben nu ook speciale corona-overbruggingskredieten, en coaches om te helpen), en als een afbetalingsregeling met de belastingdienst ook niet lukt, dan zal er inderdaad een (vervelend) incassotraject volgen. Waarschijnlijk zul je dan ook niet meer kunnen ondernemen, ergens een baan moeten vinden en continue nagenoeg alles moeten afstaan aan de belastingdienst.

 

Probeer in ieder geval zo veel als mogelijk af te lossen van de belastingschuld (uiteindelijk zal er toch betaald moeten worden). Eventuele luxe zal uitgesteld moeten worden, eerst de schuld wegwerken. Kosten, zoals de auto's, moeten die gemaakt en kunnen ze niet lager?

 

 

 

Ik heb opnieuw een brief geschreven naar de belasting met een voorstel voor een termijnen plan. Ik wacht de reactie hiervan af, die auto’s kunnen helaas niet lager. Als ik ze verkoop, blijf ik met een restschuld zitten, deze wordt direct opeisbaar..... maakt t probleem op korte termijn alleen maar groter. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, AuthenticImport zei:

Wat een nare situatie, hoe dan ook hoop ik dat je er goed uit kan komen.

 

Ik ben zelf vooral heel erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Heb je de afgelopen jaren helemaal geen IB betaald? Ook geen aangifte gedaan? Heeft je boekhouder je hier niet op gewezen? Of heb je geen boekhouder?

 

Misschien dat je je verhaalt wilt delen zodat anderen hier in ieder geval een les uit kunnen trekken.

 

Bij een winst van €85.000 kom je (nog los van bijtelling en overige zaken) volgens mijn berekening toch al uit op zo'n €27.000 per jaar inclusief bijdrage ZVW. Een flink bedrag..

Dit heeft te maken met priveomstandigheden. Ik heb mijn moeder geholpen met het betalen van haar vaste lasten, vanwege ziekte. Dit was nogal vrij veel. (+ schulden om problemen bij haar te voorkomen).

 

 

Zeker heb ik alles de eerste jaren keurig betaald. Dit bedrag heb je goed gegokt, 27.000 gaat over 2019.  Als ze meewerken kan ik alles eind volgend jaar afgelost hebben. Maar ze stellen zich keihard op
 

Ik heb de belastingdienst direct 7.000 overgemaakt toen ik de aanslag binnenkreeg. Voor het overige deel wou ik een regeling treffen. Dit vertikken ze, en ze stellen zich keihard op. Dit heeft te maken met dat ik geen garantiestelling heb. Geen koophuis met overwaarde, geen eigen auto’s etc etc.  
 

Een lening bij een bank gaat ‘m niet worden, door de 2 auto’s. 

aangepast door DS9001
Link naar reactie
  • 0

Je krijgt toch iedere maand netto 4.800? Betaal je ook nog voor dat huis? Anders zouden je vaste lasten toch niet zo hoog zijn.

 

Volgens mij was het ook zo dat als jij gewoon iedere maand (een behoirlijk bedrag) overmaakt, en niet hun brieven af gaat zitten wachten, het mee zal vallen. De raderen draaien daar ook niet zo snel. Maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen. Heb je na die initiële betaling nog iets afbetaald? Of heb je inderdaad gewoon gewacht?

 

Maar als jouw voorstel is om maandelijks 1.800 af te betalen op een schuld van 27.000 (en er komt jaarlijks rente bij) terwijl er maandelijks 4.800 binnen komt, dan begrijp ik het standpunt van de belastingdienst ergens wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Rik · zei:

Maar als jouw voorstel is om maandelijks 1.800 af te betalen op een schuld van 27.000 (en er komt jaarlijks rente bij) terwijl er maandelijks 4.800 binnen komt, dan begrijp ik het standpunt van de belastingdienst ergens wel.

touch down!

 

15 uur geleden, DS9001 zei:

Dit heeft te maken met priveomstandigheden. Ik heb mijn moeder geholpen met het betalen van haar vaste lasten, vanwege ziekte. Dit was nogal vrij veel. (+ schulden om problemen bij haar te voorkomen).

Aan de ene kant siert dat u, maar aan de andere kant is het niet de bedoeling dat u daardoor zelf in de problemen gaat komen, want welke persoon staat er nu klaar om u financieel te helpen?

Heeft uw partner geen eigen inkomen, en hoe zit het met family, friends and fools?

 

Hoogste tijd voor een meedenkende boekhouder, financieel planner en/of schuldhulpverlener. Daarmee koopt u (wellicht) enige tijd.

Voor enig succes zult u de broekriem wel flink moeten gaan aanhalen.

 

 

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-10-2020 om 17:36, Norbert Bakker zei:

Yep, dat kan:  "Een debiteur die een paulianeuze rechtshandeling verricht, kan onder bepaalde voorwaarden strafbaar zijn."

 

O, ik denk meteen weer met warme gevoelens terug  aan mij lessen Privaatrecht op de KMA. Mr van Herwaarden was geloof ik de docent. Die kon heerlijk vertellen  over de herkomst van deze regel uit de Romeinse tijd. En over alle arresten. Goudse waterarrest anyone? Dat je die dan weer uit je hoofd moest kennen was minder, maar door de verhalen bleven die arresten goed hangen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 12-10-2020 om 19:34, DS9001 zei:

Dit heeft te maken met priveomstandigheden. Ik heb mijn moeder geholpen met het betalen van haar vaste lasten, vanwege ziekte. Dit was nogal vrij veel. (+ schulden om problemen bij haar te voorkomen).

 

 

Zeker heb ik alles de eerste jaren keurig betaald. Dit bedrag heb je goed gegokt, 27.000 gaat over 2019.  Als ze meewerken kan ik alles eind volgend jaar afgelost hebben. Maar ze stellen zich keihard op
 

Ik heb de belastingdienst direct 7.000 overgemaakt toen ik de aanslag binnenkreeg. Voor het overige deel wou ik een regeling treffen. Dit vertikken ze, en ze stellen zich keihard op. Dit heeft te maken met dat ik geen garantiestelling heb. Geen koophuis met overwaarde, geen eigen auto’s etc etc.  
 

Een lening bij een bank gaat ‘m niet worden, door de 2 auto’s. 

 

Een troost misschien dat je het geld in ieder geval niet verkwist hebt aan onnodige luxe. Maakt het verder niet minder vervelend.

 

In je eerste post heb je het over de IB van de afgelopen jaren, maar hier over €27.000. Heb je enkel over 2019 niets betaald, of lopen er schulden van meerdere jaren? Loopt de zaak nog met de cijfers die je noemde? Dan lijkt me €27.000 nog wel te overzien? Mits je in termijnen zou mogen betalen natuurlijk.

 

Naar aanleiding van dit topic ben ik alles zelf eens écht goed gaan uitzoeken, blijkbaar heb ik ook een flink bedrag open staan. In 2019 en 2020 ontving ik nog bijna de max huur en zorgtoeslag terwijl ik daar beide jaren geen recht op had. Dit jaar begon de boel echter pas echt te lopen. Al met al (inclusief IB 2020) moet ik nu zo'n €45.000 overmaken. Hoewel ik zelf gelukkig alles gespaard heb is het toch een flinke klap. Je hebt opeens een stuk minder spaargeld dan je dacht. Natuurlijk wist ik dat ik dit jaar aan de beurt was qua IB, maar dat het zoveel zou zijn...

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.