• 0

Van B2C naar B2C én B2B

(aangepast)

Hi all!

Ik verkoop al ruim 2 jaar mijn producten aan particulieren vanuit mijn opslag naar Australische klanten. 

Ik wil graag de stap maken om naast B2C ook B2B aan te bieden. 

Ik begrijp het principe van B2B uiteraard, maar ik ben benieuwd of er iemand is die weet of er nog (wettelijke) onderdelen zijn van B2B, waar ik rekening mee moet houden.

Vragen die dan in mij opkomen zijn:
- Moeten de facturen aan een bepaalde voorwaarden voldoen?
- Versturen jullie normaliter een test item naar jouw klant om te kijken of zij tevreden zijn met de kwaliteit? Anders moet je wellicht honderden units terugnemen?
- Het is gebruikelijker om op rekening te bestellen. Zijn hier nog haken en ogen aan? 
-  Hoe bouwen jullie een relatie op met een B2B klant? Bij B2C is het gericht op kleine hoeveelheden, email marketing etc. Is dit bij B2B anders?

Indien ik nog iets mis, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

aangepast door Wvd1994
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
33 minuten geleden, Wvd1994 zei:

Ik verkoop al ruim 2 jaar mijn producten aan particulieren vanuit mijn opslag naar Australische klanten. 

Wil je je ook op Australische bedrijven gaan richten? Ik ben niet bekend met specifieke wetgeving in Australië, maar met deze pagina van de RVO kun je dan wellicht wat.

 

33 minuten geleden, Wvd1994 zei:

- Moeten de facturen aan een bepaalde voorwaarden voldoen?

Heb je deze pagina van de KvK al bekeken?

 

34 minuten geleden, Wvd1994 zei:

- Versturen jullie normaliter een test item naar jouw klant om te kijken of zij tevreden zijn met de kwaliteit? Anders moet je wellicht honderden units terugnemen?

Dat lijkt me afhankelijk van het product dat je levert. Is de kans groot dat er eventuele defecten zijn, of dat het niet in de smaak kan vallen? Vaak zal een (zakelijke) klant dan zelf een sample willen, dus in die optiek kan het slim zijn om dat te sturen. Maar in principe is de koop natuurlijk bindend, het herroepingsrecht is er voor zakelijke klanten niet zoals voor consumenten. Dus ik vraag me af op welke grond je die honderden units terug zou moeten nemen, tenzij ze defect zijn natuurlijk.

 

35 minuten geleden, Wvd1994 zei:

- Het is gebruikelijker om op rekening te bestellen. Zijn hier nog haken en ogen aan? 

Het risico dat een factuur niet wordt betaald. Consumenten betalen vaak vooraf (zoals iDeal), dan heb je het geld al binnen. Met achteraf betaalmethodes zoals AfterPay of Klarna dekken zij dat risico, je koopt met een fee dat risico af en zij hebben dan maar te zorgen dat de klant betaalt, jij krijgt je geld sowieso. Zakelijk bestaan zulke opties ook. Je kunt dat traject natuurlijk ook zelf doen, ook daar is ondersteuning voor vanuit betalingsproviders en/of andere software. Je stuurt dan de factuur, vervolgens herinneringen, aanmaningen en schakelt uiteindelijk eventueel een deurwaarder in om de betaling te innen. Al met al een hoop rompslomp, uitbesteden zou ik zeker overwegen.

Dit risico hangt in jouw geval natuurlijk ook af van de prijs van je product en de omvang waarin dat wordt besteld. Voor één product van € 10,- is je risico niet zo groot, maar als je producten € 100,- per stuk kosten en je levert ze per duizend, dan wordt je financiële risico uiteraard groter. En daarmee ook de kans dat een (zakelijke) klant de betaling niet kan voldoen.

 

40 minuten geleden, Wvd1994 zei:

-  Hoe bouwen jullie een relatie op met een B2B klant? Bij B2C is het gericht op kleine hoeveelheden, email marketing etc. Is dit bij B2B anders?

Daar zijn functies in accountmanagement op gericht, want dat is natuurlijk wel anders. In Nederland is de B2B-markt de afgelopen jaren al flink ontwikkeld. Waar het eerst vrij traditioneel ging met stroeve processen over veel verschillende schakels, is er inmiddels steeds meer het inzicht dat achter een bedrijf ook een mens zit, die zelf als consument ook aankopen doet. Dus steeds meer gewend is aan de service die aan consumenten wordt geboden. Ik denk dat je genoeg interessant leesvoer kunt vinden als je in Google op zoek gaat naar termen als 'b2b marketing', 'b2b sales', etc.

 

Verder lijkt me vooral relevant om te kijken welke toegevoegde waarde je in de B2B-markt kunt bieden met jouw producten. Worden die al B2B aangeboden door andere partijen? Wat doen zij goed en wat doen zij minder? Waar heeft je (zakelijke) klant behoefte aan? Heb je een webshop of showroom, kan een B2B-klant zelf bestellen via een webshop of formulier, moeten ze je bellen? Heb je brochures met je aanbod? Al met al: welke kans denk je te kunnen grijpen in die B2B-markt?

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Wvd1994 zei:

Het is gebruikelijker om op rekening te bestellen. Zijn hier nog haken en ogen aan? 

 

Het is in internationale handel zeker niet gebruikelijker om bij nieuwe onbekende relaties meteen op rekening te leveren.  Het is heel normaal om eerste leveringen ofwel vooruit te betalen ofwel zodra de vrachtbrieven beschikbaar zijn.

Het is in elk geval handig je te verdiepen in incoterms. dit zijn gestandaardiseerde leveringsvoorwaarden waarbij elke partij precies weet op welk moment het eigendom van de goederen en op welk moment het risico op schade of verlies overgaat van de verkoper naar de koper.
Aanvullend kun je je ook verdiepen in betaalcondities. varierend van gewoon vooruit betalen tot gebruik maken van moderne of klassieke "gelijk oversteken" afspraken

 

Een klassieke is via je bank een "documents against payment"  afspraak. Daarbij geef je de verzendpapieren aan de bank en die geeft ze pas vrij aan de koper als deze heeft betaald. Voordeel voor jou is dat  de koper zijn goederen krijgt nadat er betaald is. Voordeel voor de koper is dat deze weet dat de goederen verzonden zijn en nabetaling van de bank ook echt de stukken krijgt om zijn bestelling op te halen in de haven/opslag dan wel kan laten bezorgen.

 


 

Link naar reactie
  • 0

Je hanteert nu misschien algemene voorwaarden, bij zakelijke klanten ga je ook met inkoopvoorwaarden te maken krijgen.

 

Je kunt ook kijken of en hoe je je product vriendelijker voor de zakelijke klant kunt maken. Als ik een laptop koop, dan kom ik op de consumentensite krachtige en makkelijke laptops tegen, op de zakelijke site (van dezelfde fabrikant) zwakkere,* maar beter te beveiligen en onderhouden laptops.

 

Ook in je voorwaarden kun je beter op de behoeften van de zakelijke klant inspelen door bijvoorbeeld voor zakelijke klanten andere SLA's te hanteren.

 

*) Want je hoeft er geen spelletjes op te kunnen spelen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.