• 0

rechten en plichten eenmalige incasso

Ik ben momenteel allerlei betalingsmogelijkheden aan het onderzoeken, maar ik loop echter vast bij de eenmalige incasso.

Ik wil namelijk weten wat de rechten en plichten zijn van een ondernemer als hij gebruik maakt van deze betaalmethode. Wanneer mag bijvoorbeeld de klant zijn incasso weer terugstorten? Hoe kan ik als ondernemer voorkomen dat dit gebeurd en dat ik dus zo mijn geld misloop?

Zijn er ook juridische stappen mogelijk als mij dit overkomt en moet ik eventuele zaken vastleggen in mijn leveringsvoorwaarden?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de site van Nederlandse Vereniging van Banken, alsmede op de site van de meeste banken kun je veel informatie vinden over incasso en de bijbehorende rechten en plichten. Daarnaast kan jouw bank de broodnodige toelichting verschaffen.

 

Een bank zal doorgaans bij een eenmalige incassoopdracht niet eenvoudig meewerken aan terugstorting.

 

Indien een klant onverhoopt voor elkaar krijgt dat zijn eenmalige incasso wordt teruggestort dan betekent dit dat de klant zijn verplichtingen uit de met jou gesloten overeenkomst niet nakomt. Alsdan geldt dat jij als leverancier nakoming zult moeten vorderen en bij gebreke daarvan het incassotraject zult moeten bewandelen.

 

In je leveringsvoorwaarden kun je natuurlijk het één en ander regelen met betrekking tot de incasso en de daaraan verbonden kosten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi Buunky,

 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Zelf liep ik met dezelfde vraag die jij had. Gaat het om kleine of grote bedragen? B2C of B2B?

 

Zelf krijg ik te maken met bedragen van 100 - 250 euro en ga ik leveren aan consumers. Om het bestel en productieproces zo snel mogelijk te laten verlopen (alles klaar binnen 48 uur) is het jammer als ik eerst op geld moet wachten. Maar bij een eenmalige machtiging ben ik echter bang tegen mensen aan te lopen die maar geen afscheid van hun geld kunnen nemen.

 

Ik ben benieuwd naar jouw situatie en voor welke betaalmethode je kiest.

 

Edward: Bedankt voor de link, ik ga eens neuzen.

 

Groet, Nathan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had verwacht dat er bij een eenmalige incasso veel meer haken en ogen zaten, maar aan jouw antwoord te zien Edward kan ik als ondernemer al mijn voorwaarden vastleggen en zo het risico verminderen.

 

Ik zal aan de hand van jou tip nog meer informatie zoeken bij NVB. Ik zal dan wel een rapportage van mijn bevindingen aan jou maken Nathan ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik onderzoek de betalingsmethodes om de klant straks de keuze te geven in de manier van betalen die hij of zij fijn vindt. Die manieren moeten voor de klant makkelijk zijn, maar het is ook van belang dat wij geen risico lopen en geen rompslomp aan papierwerken hebben.

 

Nu ik contact heb gehad met de Rabobank het hele gebeuren rond de eenmalige incasso een stuk helderder geworden. De klant heeft bij een eenmalige incasso / machtiging geen recht tot storneren, dat doet de bank. Maar de bank doet dit alleen wanneer de klant onvoldoende saldo op de rekening heeft staan of als de rekening van de incassant opgeheven is.

 

Wel moet je als ondernemer een goede status hebben bij de bank en minimaal 1 jaar een rekening hebben lopen. Maar deze eisen werden ook al beschreven in het topic waar jij naar verwees, Nathan. Net zoals dat er een financiële controle wordt uitgevoerd a.d.v. het Bureau Krediet Registratie.

 

Aangezien het aantal orders en orderbedragen is dit een goedkope en volgens mij een veilige betaalmethode. Wij zullen dit waarschijnlijk toepassen naast iDEAL en betalen onder rembours.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.