• 0

VOF naar BV i.v.m. faillissement

hallo allemaal,

 

Ik heb een horeca bedrijf, wat ik samen run met mijn compagnon. 

Nu ligt de hele horeca stil en hebben wij helaas geen inkomsten, waardoor we steeds verder in de schulden komen.

Nu is het zo dat mijn compagnon nog een andere BV er naast heeft die nu bezig is om de BV failliet te laten verklaren.

Hierdoor kunnen wij de vof nog niet wijzigen naar een BV is mij verteld. 

Wat kunnen wij het beste doen om te zorgen dat er niet meer schulden op de vof komen.

Is het bijv. mogelijk dat ik zelf een nieuwe bv op start en alles van de vof hierop laat zetten, zodat de schulden bij de vof niet hoger worden?

Ik ben bang dat we anders ook failliet gaan met de vof en dan ben ik mijn huis kwijt, aangezien mijn compagnon al schulden heeft staan.

 

Wie kan mij hierbij helpen..?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

5 minuten geleden, Joepp69 zei:

Wat kunnen wij het beste doen om te zorgen dat er niet meer schulden op de vof komen.

Ik hoop dat je weet dat je ook niet zomaar in die BV schulden moet gaan maken. Lijkt mij andere wen typisch gevalletje van bestuurlijke aansprakelijkheid (BV oprichten om schulden te ontlopen) en dan komen ze straks nog aan jouw huis.

 

Zelf een BV oprichten en de vof daar onder brengen zou betekenen dat je je compagnon uit moet kopen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

 

Tevens zullen de grootste kosten waarschijnlijk een pand zijn. Ik neem niet aan dat de verhuurder zomaar toestemt om dat huurcontract over te zetten op een nog lege BV zonder garanties.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de belastingdienst is een regeling getroffen i.v.m. de corona. Dit is omgezet naar een lening, dit gaat om +/- € 35.000

Daarnaast nog andere openstaande kosten van +/- € 45.000.

Maar naast ons catering bedrijf hebben we ook nog een verhuur bedrijf dus vele materialen van waarde in onze opslag nog staan.  Dit verhuur bedrijf hebben we onlangs apart gemaakt, en wel gelijk onder een bv gezet.  Dit hebben we alleen op mijn naam gezet (tevens wel van ons samen) maar uit voorzorg i.v.m. mijn compagnons faillissement.

 

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, Joepp69 zei:

Dit hebben we alleen op mijn naam gezet (tevens wel van ons samen) maar uit voorzorg i.v.m. mijn compagnons faillissement.

Is dus nog even de vraag hoe je dat fiscaal voor elkaar gaat krijgen (wel op jouw naam maar van jullie samen bestaat fiscaal niet).

 

Ditzelfde geldt dus als je de vof onder wil gaan brengen in een BV. De vof zal moeten staken en jij moet de BV oprichten. Aandelen zijn daarna niet zomaar over te zetten naar voormalig compagnon.

 

Verder was er nog de vraag van jouw pand. Is dat eigendom of huur je het? Bij huren kun je ook niet zomaar dat contract op de BV zetten. 

 

Zoals Branko al vroeg... Welke lopende verplichtingen (en dus kosten) zijn er?

Personeel (vast, oproep), huurcontracten, etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een huur pand € 3000,00 incl. btw p.m.

Daarnaast nog 1 persoon fulltime in dienst de rest gaat via 0 uren contract. (hier hebben we wel now-regeling voor lopen)

+/- € 2000,- aan lease contracten

€ 1000,00 stroom/gas kosten p.m.

en dan natuurlijk de overige abonnementen kosten/ verzekering/ boekhouder etc. nog 

 

 

Link naar reactie
  • 1

De lopende verplichtingen zullen niet eenvoudig op de bv overgezet kunnen worden. Alleen stroom/gas kan waarschijnlijk overgezet, althans opgezegd door de vof en aangevraagd door de bv.

Voor de overige verplichtigen (€ 5000 + dienstverband) zal medewerking nodig zijn om die verplichtingen over te zetten naar een b.v..  Dit kunnen jullie niet eenzijdig bepalen.

Bij de huur van een pand wordt nagenoeg altijd een waarborgsom gevraagd. Tevens zal de verhuurder mogelijk wat nadere vragen stellen alvorens mee te willen werken.

 

Dus waarschijnlijk gaat het niet lukken om de lopende verplichtingen over te zetten naar een b.v..
Maar als het lukt en dat is met de opzet om dan vervolgens de b.v. failliet te laten gaan, ben je waarschijnlijk aansprakelijk als bestuurder.

 

Hoe vervelend ook, zeker buiten je schuld om nu met Corona, zal beëindiging van het bedrijf misschien wel de beste oplossing zijn. Daarvoor moet de verhuurder en de lease-maatschappijen wel willen meewerken, of je moet contractueel op korte termijn deze contracten kunnen opzeggen.

 

Link naar reactie
  • 1

TVL al aangevraagd?

idem TOZO ?

Het lijkt me verstandiger zoveel mogelijk in de overleving modus te gaan ipv constructies zoeken die ook veel geld kosten en waarschijlnijk niet werken.

Je kunt ook aanzienlijke huurverlaging vragen en vermoedelijk  krijgen gezien de jurisprudentie.

Sterkte ermee.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, herman van der helm zei:

Je kunt ook aanzienlijke huurverlaging vragen en vermoedelijk  krijgen gezien de jurisprudentie.

Is daar al jurisprudentie over? Ook als de verhuurder tot over zijn oren een hypotheek heeft? Uitstel zou misschien kunnen... maar verlaging is niet zo 'vermoedelijk' denk ik.

 

3 uur geleden, Joepp69 zei:

€ 1000,00 stroom/gas kosten p.m.

Geen idee of dat veel is, maar heb je deze kosten ook als je gesloten bent?

 

3 uur geleden, Joepp69 zei:

overige abonnementen

Die zou je zo snel mogelijk op moeten zeggen als je ze niet nodig hebt of overzetten op de bv.

Maar ik neem aan dat je al al het mogelijke doet om in de kosten te snijden.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Heb je opties om iets anders te doen in jouw pand, bijvoorbeeld afhaalmaaltijden bereiden? Kan je met de lokale supermarkt regelen dat jouw pand een afhaallocatie word voor de kwetsbare doelgroep zodat zij niet meer de drukte in de supermarkt op hoeven te zoeken? Of probeer een online bingo te organiseren.

Ga eens zitten brainstormen om mogelijkheden voor inkomsten te ontdekken, en probeer de uitgaven zo laag mogelijk te houden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.