• 0

Factuur betwisten / later betalen?

(aangepast)

Wie kent het antwoord?

 

Is het wettelijk toegestaan een factuur later te betalen dan de afgesproken datum?

Indien de factuur wordt betwist wat is dan de manier van dit kenbaar maken, kan / mag dit per email ? 

aangepast door Hans van den Bergh
Afgesplitst van ander topic
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 12-10-2020 om 15:22, Branko Collin zei:

Elk antwoord roept bij jou weer drie vragen op. Om het advies van Norbert nog eens te herhalen: ga praten met een "ter zake kundige jurist of advocaat". Laat die wél de relevante contracten, documenten en correspondentie zien.

 

Daar is het een forum voor toch om vragen te stellen en deskundigen de mogelijkheid geven te reageren. 

 

Het is nog te vroeg voor een consult aan een advocaat, en met 400,- / h stel ik die nog even uit.

Klant geeft alleen maar aan factuur betaling is opgeschoven want er is een dispuut , ik wil me graag "inlezen" om bij een overleg in ieder geval te weten wat wettelijk mag / kan en wat de wet overtreedt.  

Het kan gaan om 400k best een bedrag om ingelezen voor te zijn. 

 

Is het wettelijk toegestaan een factuur later te betalen dan de afgesproken datum?     Antwoord ja of nee is voldoende 

Indien de factuur wordt betwist wat is dan de manier van dit kenbaar maken, kan / mag dit per email ?    Antwoord ja of nee is voldoende 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Tymo zei:

Is het wettelijk toegestaan een factuur later te betalen dan de afgesproken datum?     Antwoord ja of nee is voldoende 

Indien de factuur wordt betwist wat is dan de manier van dit kenbaar maken, kan / mag dit per email ?    Antwoord ja of nee is voldoende 

Je kunt altijd op elke mogelijke manier een factuur betwisten (wel handig om dit ergens vastgelegd te hebben i.v.m. eventuele bewijslast) en dan eerst niet betalen totdat is opgehelderd of de factuur al dan niet correct is. 

 

6 minuten geleden, Tymo zei:

Daar is het een forum voor toch om vragen te stellen en deskundigen de mogelijkheid geven te reageren. 

 

Mod-commentaar:

Op dit ondernemersforum kun je uiteraard vragen stellen en zelf bepalen waarover die gaan, mits ze passen binnen de forumregels. Zo ook mag een ander forumlid jou in een antwoord erop wijzen dat het wellicht beter is een eerder gegeven advies op te volgen. Onthoud dat alles hier op vrijwillige basis is, maar wel serieus erop gericht vraagstellers te helpen, voor zover dat via een forum mogelijk is. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Tymo zei:

Is het wettelijk toegestaan een factuur later te betalen dan de afgesproken datum?

 

Nee.

 

De kwalificatie hierbij is dat de wet daar niet echt iets over zegt. De wet zegt alleen iets over de middelen die je hebt als een van de partijen zich niet aan de overeenkomst houdt. Het is niet alsof je naar de gevangenis gaat als je contractbreuk pleegt.

 

Wederzijdse verbintenissen zijn direct opeisbaar binnen een overeenkomst: als jij de bouw van een huis verkoopt, dan mag jij onmiddellijk betaling verlangen (dus vanaf het tekenen van het contract), maar de koper mag meteen levering van het huis verlangen. De redelijkheid zegt dat dat uiteraard niet kan. Dan krijg je in de praktijk dat als e.e.a. op een rechtszaak uitloopt, dat de rechter naar de omstandigheden gaat kijken. Omdat jij ons die omstandigheden niet kunt of wilt vertellen, is een ja/nee-antwoord in een geval als dit zinloos. Dan kun je beter met een advocaat gaan praten; die 400 euro/uur scherpen dan hopelijk jouw zin om nou eens duidelijk te formuleren wat er precies aan de hand is.

 

19 minuten geleden, Tymo zei:

Indien de factuur wordt betwist wat is dan de manier van dit kenbaar maken, kan / mag dit per email ? 

 

Nee.

 

An sich is het betwisten vormvrij, maar als ik het goed begrijp ligt in dit geval de bewijslast bij jou dat je betwist hebt en de simpele stelling dat je een mailtje hebt gestuurd, zal niet voldoende zijn. Dit heb ik ook maar via Google, overigens.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 2

Een aspect hierbij is, wat is wettelijk toegestaan?

Er is geen strafrechtelijk gevolg als er een factuur later betaald wordt. Dus de politie zal geen inval doen, en de schuldenaar zal geen strafblad krijgen.

Dus in zoverre is het wettelijk niet relevant of er wel of niet op tijd betaald wordt.

 

Te laat betalen maakt de schuldenaar schadeplichtig. De schade is de wettelijke (handels)rente. Dit is een vergoeding van schade.

 

Het betwisten van een factuur is inderdaad vormvrij, dus mag dat ook door een niet-handelen (niet betalen). Een e-mail, telefoongesprek, Whatsapp, brief, persoonlijk gesprek; het kan allemaal om te vertellen dat er niet betaald wordt. Hierbij is het nagenoeg altijd verstandig om ook de reden mee te delen, maar dat is niet altijd vereist.
Maar een betwisting betekent niet automatisch dat er niet betaald hoeft te worden. Daarvoor zal inhoudelijk geoordeeld moeten worden. Als achteraf blijkt dat er ten onrechte niet betaald is (met of zonder betwisting) is de schuldenaar schadeplichtig.

Daarbij komt het voor dat in de overeenkomst of algemene voorwaarden afwijkende bepalingen zijn opgenomen tussen partijen. Die bepalingen kunnen dus anders regelen.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-10-2020 om 09:06, Tymo zei:

Is het wettelijk toegestaan een factuur later te betalen dan de afgesproken datum?

 

Nee en als het goed is staan in jouw algemene voorwaarden welke consequenties van toepassing zijn bij te laat betalen. Maar als de klant weigert en zich beroept op schade die jij veroorzaakt hebt  wordt het gewoon een gang naar de (kanton)rechter. Met alle kosten en risico's die daar aan verbonden zijn.

 

Ooit zelf ondervonden: schade aan een trouwfoto geclaimd door klant na niet betalen facturen tw van 3000 NLG (pff waar blijft de tijd:face-with-tongue:) Maandenlang gesteggel, advocaat, kantonrechter en uiteindelijk in gelijk gesteld. Klant inmiddels failliet kosten voor ons en niks nada noppes ontvangen :face-with-tears-of-joy: Hadden de klant beter direct een schop onder zijn kont kunnen geven en de facturen als oninbaar afboeken.

 

In gesprek met de klant, water bij de wijn doen of idd advies opvolgen en een advocaat er op zetten. En ondertussen gewoon doorgaan met geld verdienen.:face-with-tongue:

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Dan kun je beter met een advocaat gaan praten; die 400 euro/uur scherpen dan hopelijk jouw zin om nou eens duidelijk te formuleren wat er precies aan de hand is.

 

 

Dank voor antwoord, sorry dat het wat vaag was ik leg het nog een keer uit. 

 

De situatie is als volgt:

We leveren een product, contract heeft een te laat levering boete.

Door omstandigheden leveren we 4 maanden te laat.  Corona maar ook zaken die aan de kant van de klant niet op orde waren waardoor productie is gestagneerd.  

Dat is informeel wel gemeld, klant reactie was maak het eerst eens af dan zien we wel. 

Dus factuur die we ingediend hebben wordt nu niet betaald en er is gemeld net voor factuur voldaan moet worden dat er een dispuut is.  

Klant zegt ik heb kosten moeten maken direct en vervolg kosten die zijn voor jullie + de te laat levering boete gaan we innen, vooralsnog betalen we de factuur niet. 

Wij hebben een tegenclaim, ook wij hebben veel kosten gemaakt, deze bij de klant neergelegd en wijzen de laat levering boete af.   

Het product is geleverd we staan dus met de rug tegen de muur. 

 

Het gaat om 400k dus veel geld en we hebben geen enkel pressie middel om de klant te laten betalen. Het spreekwoordelijke hoofd op het hakblok.   

Vooruitlopend op het gesprek wat nog gaat komen vroeg me dus af mag dit zomaar, wat kunnen we er aan doen, het is de grote ( klant met eigen juridische afdeling ) tegen de kleine, wij alleen verstand van hard werken. 

 

Als het wettelijk niet is toegestaan om een factuur te laat te betalen kan dat wellicht als pressie middel werken het is een groot bedrijf en die zullen wel de regels strikt moeten volgen. 

Ik begrijp ook dat incasso traject een oplossing kan brengen maar zo ver is het nog niet. 

Juridisch advies inwinnen na gesprek zal indien gesprek negatief verloopt een vereiste zijn. 

 

 

Link naar reactie
  • 2
11 minuten geleden, Tymo zei:

Het gaat om 400k dus veel geld

 

En dan beknibbelen op 400 euro advocaat kosten?, Voor zo'n vordering geef zonder nadenken 4000 euro uit en 8K ook nog wel. nu zit je al een week je tijd te verdoen aan constructies om je holding te beschermen en te hopen dat je hier een sluitend antwoord krijgt of een factuur wel of niet tegen gehouden mag worden..

 

Het is hoe dan ook onrechtmatig om 400K niet te betalen als dat meer is dan de boete.. maar ik ken de wetsartikelen er niet bij.. maar een advocaat wel..

Dus morgen meteen naar een advocaat om het verschil tussen 400K en het boetebedrag los te weken. Dan kun je daarna in gesprek of die boete terecht is en zonodig procederen daarover..

je had het geld al binnen kunnen hebben als je dat meteen had gedaan.

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
11 minutes ago, Tymo said:

Als het wettelijk niet is toegestaan om een factuur te laat te betalen kan dat wellicht als pressie middel werken het is een groot bedrijf en die zullen wel de regels strikt moeten volgen. 

 

Als je insteek is om tegen een bedrijf met een juridische afdeling te zeggen dat het wettelijk niet toegestaan is om een factuur te laat te betalen, dan kan ik je uit die droom helpen. Waarom, dat is inmiddels links en rechts al wel uitgelegd. Misschien heb je nog meer vragen of ideeën, maar dit specifieke idee, kan ik je al gelijk zeggen, vergeet het maar. Dit soort dingen word, als jullie er niet uitkomen, voor een rechter uitgevochten; de mogelijke consequenties van rechtsgang die weet een bedrijf met een juridische afdeling al lang.

aangepast door Rijder42
Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Tymo zei:

Juridisch advies inwinnen na gesprek zal indien gesprek negatief verloopt een vereiste zijn. 

 

Nee,  deskundig juridisch advies inwinnen vóórdat je dat gesprek voert is een vereiste.  Maar goed, ik val in herhaling; dat je het beste af bent met z.s.m. een ter zake kundige jurist inschakelen was mijn eerste reactie in het andere topic.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Tymo zei:

Als het wettelijk niet is toegestaan om een factuur te laat te betalen kan dat wellicht als pressie middel werken het is een groot bedrijf en die zullen wel de regels strikt moeten volgen. 

Volgens mij is het (tijdelijk) opschorten van betaling wel toegestaan (onder bepaalde voorwaarden). Er hangen echt wel haken en ogen aan (zoals eventuele schadevergoeding als de opschorting onterecht blijkt). Maar opschorten is dacht ik wel een wettelijk toegestaan middel. (Zoek op opschorting betaling op Google)

 

In dit geval kan opschorting echter onterecht zijn want bij opschorting moet er ook medewerking verleent worden aan de wederpartij zodat die zijn verplichtingen na kan komen.

 

Maar zoals de andere ook al zeggen. In dit geval (zeker door de hoogte van de opdracht) is het van belang zo snel mogelijk echt juridisch advies in te schakelen (inderdaad voor verder contact met de tegenpartij).

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.