Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Barry44

Concurrentieanalyse

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben een marketingstudent die momenteel afstudeert bij een bedrijf dat werkzaam is in de industriele koelindustrie. Het bedrijf levert onderdelen voor o.a. koeltorens.

Zou iemand mij tips kunnen geven over het maken van een concurrentieanalyse?

De moeilijkheid zit hem in het feit dat het een zeer gespecialiseerde markt betreft waar slechts en handvol 'grote' spelers op de markt zijn.

 

Toch zou ik graag willen weten hoe zij ervoor staan en op de hoogte willen zijn van recente ontwikkelingen etc.

 

Uw tips zijn meer dan welkom.

 

MvG

 

Barry

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek in google al je concurrenten op (wereldwijd of anderszins).

Hun websites geven je een eerste indruk en geven soms ook jaarverslagen e.d.

Zoek dan met de bedrifsnaam en relevante keywords verder in Google. bijvoorbeeld "Acme revenues 2003" om te zien of ergens ooit iets is gepubliceerd over hun omzet in 2003. Uit de hits die je krijgt zie je vanzelf hoe je je search moet aanpassen.

 

Jaarverslagen zijn zeer verhelderend. Het kan zeker geen kwaad om alle jaarverslagen van alle concurrenten op te vragen.

 

Je kunt ook contact opnemen met toeleveranciers en klanten waarmee jouw bedrijf goed contact heeft, vaak weten die ook eea van je concurrent. Voordat je dat doet loop je eerst ff langs bij de inkopers c.q. verkopers in je bedrijf, die hebben vast al eea opgepikt over de concurrenten.

 

Etc.

 

dagdag

X10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed advies wat je geeft Christine..

Maar bedrijven of de medewerkers moeten er wel voor openstaan...

Onze mailbox en vragen via telefoon over die materie "make us crasy" en we hebben daar meestal niet zoveel tijd voor ( over)

Zal afhankelijk zijn per bedrijf....


http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Share this post


Link to post
Share on other sites

=oftopic= oeiiiiii uit m'n vorige post lijkt het net of we nergens voor open staan.. maar er lopen wel studenten bij ons over de vloer die een rapportage willen maken over

"verantwoord maatschappelijk ondernemen" .. dus échte boemannen zijn we nu ook weer niet =oftopic=


http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Uiteraard probeer je via Internet alle mogelijke informatie te vinden, zoals ook Christine al aangeeft. En gebruik je alle andere tips die ze geeft.

Mocht je dan nog niet genoeg informatie hebben dan kun je altijd nog even een 'boeven trucje' uithalen.

 

Kijk op de website van je concurrenten naar de vacatures die ze hebben. Bel vervolgens op en doe je voor als een mogelijke kandidaat die eerst wat meer informatie wil. Vaak vertellen ze je dan van alles. Een andere insteek is om je voor te doen als een mogelijke klant.

 

Niet echt netjes maar wel effectief. En geloof me je bent echt niet de enige die op deze manier aan informatie probeert te komen.

 

Succes!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor uw reacties,

 

Er zitten nuttige tips bij, het probleem is echter dat onze markt ongeveer uit 5 grote bedrijven (OEM'ers) bestaat die zo'n beetje 90% van de markt in handen hebben.

Deze bedrijven doen veelal zaken met alle 'grote' aanbieders, de keuze die de OEM'er maakt is afhankelijk van de behoefte van de klant. Dit zorgt ervoor dat de informatie die zij bezitten niet snel gedeeld wordt.

 

De boeventruc zal lastig gaan bij een Italiaans, Chinees, Zweeds, Japans en Amerikaans bedrijf. Er zit heel veel R&D in de producten die er in onze markt omgaan, vandaar dat er met informatie zeer voorzichtig wordt omgegaan.

 

Relevante informatie voor mij is, of er op overnamegebied nog ontwikkelingen zijn en hoe dan de verhoudingen/strategieen zijn.

 

Groet Barry

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Relevante informatie voor mij is, of er op overnamegebied nog ontwikkelingen zijn en hoe dan de verhoudingen/strategieen zijn.

Tja, je kan ook op zoek gaan naar de steen der wijzen.

Overnames of geruchten vind je snel via Google maar plannen voor overnames vergen een afluistermicrofoontje in de directiekamers.

 

dagdag

Christine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Barry en Christine,

 

Momenteel zijn een mede-student en ik samen aan het afstuderen en lopen vast bij de concurrentie- analyse. Wellicht dat julie ons kunnen helpen.

 

Wij zijn aan het afstuderen bij een advocatenbureau in Tilburg. Nu is het zo dat er nogal wat advocatenkantoren in nederland actief zijn. Het is simpelweg niet te doen om alle advocatenkantoren te analyseren, waardoor wij een gebied binnen Noord- Brabant willen afbakenen. In dit gebied zullen dan alle advocatenkantoren worden geannalyseerd waarna er een selectie kan worden gemaakt wi de directe en indirecte concurrenten zijn en op basis van welke criteria. Het probleem is echt dat we niet precies weten hoe groot dit gebied moet zijn en waarom juist dit gebied. Het lijkt ons vrij oppervlakkig om te zeggen dat we gaan kijken welke advocatenkantoren er binnen een straal van 30 km liggen. Weten jullie misschien hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

 

Groetjes

 

Bas en Paul ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Heren,

 

Wat dachten jullie van een onderzoek naar de huidige klanten van het advocatenkantoor

 

Als je analyseert waar die vandaan komen heb je een redelijk beeld van hoe groot je gebied moet zijn.

 

Hierna het 5 forces model van Porter gebruiken en aan de slag met je analyse.

 

Ik zou het boek Concurrentiestrategie van Michael E. Porter even aanschaffen of lenen bij de bieb. Daar staat een hoop in over concurrentie analyses.


Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet de bedoeling een topic van bijna een jaar oud omhoog te kicken met een huiswerkvraag (waar dit forum niet voor bedoeld is)... Op slot dus, met een bedankje aan Marc Schepper met de geboden hulp nog net op de valreep.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 280 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept