• 0

Concurrentieanalyse

Hallo,

 

Ik ben een marketingstudent die momenteel afstudeert bij een bedrijf dat werkzaam is in de industriele koelindustrie. Het bedrijf levert onderdelen voor o.a. koeltorens.

Zou iemand mij tips kunnen geven over het maken van een concurrentieanalyse?

De moeilijkheid zit hem in het feit dat het een zeer gespecialiseerde markt betreft waar slechts en handvol 'grote' spelers op de markt zijn.

 

Toch zou ik graag willen weten hoe zij ervoor staan en op de hoogte willen zijn van recente ontwikkelingen etc.

 

Uw tips zijn meer dan welkom.

 

MvG

 

Barry

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek in google al je concurrenten op (wereldwijd of anderszins).

Hun websites geven je een eerste indruk en geven soms ook jaarverslagen e.d.

Zoek dan met de bedrifsnaam en relevante keywords verder in Google. bijvoorbeeld "Acme revenues 2003" om te zien of ergens ooit iets is gepubliceerd over hun omzet in 2003. Uit de hits die je krijgt zie je vanzelf hoe je je search moet aanpassen.

 

Jaarverslagen zijn zeer verhelderend. Het kan zeker geen kwaad om alle jaarverslagen van alle concurrenten op te vragen.

 

Je kunt ook contact opnemen met toeleveranciers en klanten waarmee jouw bedrijf goed contact heeft, vaak weten die ook eea van je concurrent. Voordat je dat doet loop je eerst ff langs bij de inkopers c.q. verkopers in je bedrijf, die hebben vast al eea opgepikt over de concurrenten.

 

Etc.

 

dagdag

X10

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteraard probeer je via Internet alle mogelijke informatie te vinden, zoals ook Christine al aangeeft. En gebruik je alle andere tips die ze geeft.

Mocht je dan nog niet genoeg informatie hebben dan kun je altijd nog even een 'boeven trucje' uithalen.

 

Kijk op de website van je concurrenten naar de vacatures die ze hebben. Bel vervolgens op en doe je voor als een mogelijke kandidaat die eerst wat meer informatie wil. Vaak vertellen ze je dan van alles. Een andere insteek is om je voor te doen als een mogelijke klant.

 

Niet echt netjes maar wel effectief. En geloof me je bent echt niet de enige die op deze manier aan informatie probeert te komen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reacties,

 

Er zitten nuttige tips bij, het probleem is echter dat onze markt ongeveer uit 5 grote bedrijven (OEM'ers) bestaat die zo'n beetje 90% van de markt in handen hebben.

Deze bedrijven doen veelal zaken met alle 'grote' aanbieders, de keuze die de OEM'er maakt is afhankelijk van de behoefte van de klant. Dit zorgt ervoor dat de informatie die zij bezitten niet snel gedeeld wordt.

 

De boeventruc zal lastig gaan bij een Italiaans, Chinees, Zweeds, Japans en Amerikaans bedrijf. Er zit heel veel R&D in de producten die er in onze markt omgaan, vandaar dat er met informatie zeer voorzichtig wordt omgegaan.

 

Relevante informatie voor mij is, of er op overnamegebied nog ontwikkelingen zijn en hoe dan de verhoudingen/strategieen zijn.

 

Groet Barry

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Barry en Christine,

 

Momenteel zijn een mede-student en ik samen aan het afstuderen en lopen vast bij de concurrentie- analyse. Wellicht dat julie ons kunnen helpen.

 

Wij zijn aan het afstuderen bij een advocatenbureau in Tilburg. Nu is het zo dat er nogal wat advocatenkantoren in nederland actief zijn. Het is simpelweg niet te doen om alle advocatenkantoren te analyseren, waardoor wij een gebied binnen Noord- Brabant willen afbakenen. In dit gebied zullen dan alle advocatenkantoren worden geannalyseerd waarna er een selectie kan worden gemaakt wi de directe en indirecte concurrenten zijn en op basis van welke criteria. Het probleem is echt dat we niet precies weten hoe groot dit gebied moet zijn en waarom juist dit gebied. Het lijkt ons vrij oppervlakkig om te zeggen dat we gaan kijken welke advocatenkantoren er binnen een straal van 30 km liggen. Weten jullie misschien hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

 

Groetjes

 

Bas en Paul ???

Link naar reactie
  • 1

Beste Heren,

 

Wat dachten jullie van een onderzoek naar de huidige klanten van het advocatenkantoor

 

Als je analyseert waar die vandaan komen heb je een redelijk beeld van hoe groot je gebied moet zijn.

 

Hierna het 5 forces model van Porter gebruiken en aan de slag met je analyse.

 

Ik zou het boek Concurrentiestrategie van Michael E. Porter even aanschaffen of lenen bij de bieb. Daar staat een hoop in over concurrentie analyses.

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.