• 0

Advies eigen voedingssupplement

Hallo allemaal,

Ik ben startende in de voedingssupplementen en wil graag kleinschalig beginnen met een eigen webshop. Voor mijn idee moet ik zelf voedingssupplementen van andere leveranciers gaan mengen. Nou heb ik al het een en ander uitgezocht alleen zit ik met een paar vragen. Ik dacht eerst ik doe dit gewoon thuis, maar mijn keuken is hier niet voor geschikt aangezien ik deze niet kan afsluiten van het woongedeelte. 

Nu dacht ik om een horecakeuken, die al een haccp certificaat heeft, te gebruiken om mijn product te klaar te maken voor online verkoop. Ik vroeg mij af of dit zomaar mogelijk is, zodat ik het via een webshop kan verkopen. Is dit mogelijk? (die zijn toch dicht dmv Corona)
Moet ik voor een webshop ook een haccp-plan hebben?
Zijn er eventueel andere oplossingen? Het is echt een kwestie van mengen en afvullen, dus hier komt weinig andere bereidingen of iets bij kijken.

Ik hoor graag wat jullie kunnen adviseren.

Groet,
Jonathan
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
Op 14-10-2020 om 15:19, jonwink zei:

Moet ik voor een webshop ook een haccp-plan hebben?

 

Ja en nee. De HACCP wordt uitgefaseerd en zal ophouden te bestaan per januari 2021. Certificaten die zijn uitgegeven op basis van het HACCP-certificatieschema en die op 1 januari 2021 nog niet zijn verlopen, beëindigd, geschorst of ingetrokken, verliezen per die datum hun geldigheid. Sinds september is een HACCP certificaat aanvragen niet meer mogelijk. Voor de hand liggende opties kunnen zijn het Food Safety System Certification (FSSC 22000), het FSSC 22000 Global Markets Program, ISO 22000, BRC, IFS. Het is wel een beetje afhankelijk van de markt welke je gaat bedienen. De ¨kern¨ van alle genoemde alternatieven blijven natuurlijk de CCP´s die je ook in een HACCP plan zou beschrijven. BRC is  overigens wel strikter dan de FSSC.

 

Omdat je als webshop levensmiddelen opslaat en transporteert dien je ook je CCP´s in kaart te brengen. Eigenlijk is het relatief simpel, elk bedrijf welke iets met levensmiddelen doet dient een CCP certificaat te hebben (zoals de IFS, FSSC, BRC, e.d.).

 

Op 14-10-2020 om 15:19, jonwink zei:

Zijn er eventueel andere oplossingen? Het is echt een kwestie van mengen en afvullen, dus hier komt weinig andere bereidingen of iets bij kijken.

 

Ondanks dat je het product niet ¨bereid¨, bewerk je het wel.  Het zal niet in de extremiteit komen dat je de fysische eigenschappen aanpast, maar je creëert wel nieuwe verhoudingen (bijv. andere samenstelling vitamines/stoffen per 100 gr/ml). Dit zal je natuurlijk moeten kunnen vertalen in je etikettering, dat wil zeggen dat je verhoudingsgewijs doorrekent hoeveel van welke vitaminen/stoffen in jouw samengestelde supplement zitten.

 

An sich klinkt het allemaal spannender dan het is, belangrijk is je documentatie. Het topic waar Bazzio naar verwijst (waarvoor dank) is redelijk compleet, maar staar je niet blind op dat topic, dat gaat onder andere ook over het importeren vanuit India wat een andere tak van sport is. Gemakshalve ga ik ervan uit dat jij alles binnen de EU inkoopt, mocht dat niet zo zijn, dan vernemen we dat natuurlijk graag!

 

Al met al, supplementen verkopen kan een behoorlijke kluif zijn, maar met de juiste aanpak, discipline, documentatie en handelingen kan je dit redelijk eenvoudig voor elkaar krijgen (nogmaals, ervan uitgaand dat je alles binnen de EU inkoopt). Mocht je vragen hebben, of twijfelen over de juiste aanpak, vragen staat altijd vrij:) Eventueel (indien gevoelige informatie) per PM, maar bij voorkeur in dit topic zodat we anderen er ook mee kunnen helpen.

 

Succes! 

aangepast door jajajeroen
Link naar reactie
  • 0

@ondernemeneer ik probeer al een tijdje contact te krijgen met deze partij toevallig. Daar ga ik zeker nog even achteraan. Ik heb wel vaak van andere partijen gehoord dat de minimale afname heel hoog ligt om dit mogelijk te maken. 

@jajajeroen Wat denk jij wat voor certificaat het beste van toepassing is als ik het zelf produceer en alleen op mijn eigen webshop aanbied voor consumenten? Verder ben ik al bezig om alle CCP's te beschrijven. Ik vraag mij alleen nog af of ik dit thuis ga produceren of een ruimte voor ga huren aangezien ik echt heel kleinschalig wil beginnen hiermee en vanuit daaruit verder bouwen.  Ik vind het nog lastig te bepalen wat voor certificaat het beste bij mij zou passen om dit mogelijk te maken. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, jonwink zei:

...Ik heb wel vaak van andere partijen gehoord dat de minimale afname heel hoog ligt om dit mogelijk te maken. 
...

Zie eventueel https://privatelabelvoedingssupplementen.nl/ 

 ik weet dat zij lagere minimale afname hebben.

aangepast door Sandra.
Link naar reactie
  • 0

Dank je Sandra!
Helaas kan ik bij hen geen eigen ingrediënten toevoegen. Mij concept is echt een uniek iets en ik wil niet zomaar een supplementenlijn beginnen. Die zijn er al zat. 
Dus ik ben bang dat ik het zelf moet gaan produceren. Niet dat ik dat erg vindt, alleen moet ik even duidelijk weten wat de wetgeving hiervoor vereist.

Ik wil het wel allemaal goed en veilig doen natuurlijk. Dus momenteel alles aan het uitzoeken waar ik het beste kan beginnen. 


 

Link naar reactie
  • 0
Op 18-10-2020 om 18:51, Bazzio zei:

wij moeten een keertje een bakkie doen jajajeroen

 

Daar hou ik je aan!:smiling-face-with-sunglasses: Gaat wel pas begin volgend jaar gebeuren ben ik bang, topdrukte momenteel:astonished-face:

 

Op 20-10-2020 om 12:20, jonwink zei:

@jajajeroen Wat denk jij wat voor certificaat het beste van toepassing is als ik het zelf produceer en alleen op mijn eigen webshop aanbied voor consumenten? Verder ben ik al bezig om alle CCP's te beschrijven. Ik vraag mij alleen nog af of ik dit thuis ga produceren of een ruimte voor ga huren aangezien ik echt heel kleinschalig wil beginnen hiermee en vanuit daaruit verder bouwen.  Ik vind het nog lastig te bepalen wat voor certificaat het beste bij mij zou passen om dit mogelijk te maken. 

 

Dan zou ik persoonlijk neigen naar de ISO 22000. Je geeft aan dat je keuken niet afsluitbaar is. Heb je wellicht een (slaap)kamer / wel afsluitbare ruimte die je makkelijk hygiënisch kan inrichten? Vaak staren mensen zich blind op hun keuken (daar kook je immers, dus is die schoon), echter is het niet verplicht met levensmiddelen te werken in een keuken. Ik neem niet aan dat je gaat verhitten, dus zijn er andere mogelijkheden waar je over zou kunnen denken,

Link naar reactie
  • 0

jajajeroen

hi, ik ben nieuw op dit forum, maar volgens mij lopen hier aardig wat deskundigen rond!


Ik ga een kant-en klaar supplement uit Engeland importeren onder mijn eigen label.

het product gaat naar een fullfilment bedrijf (zij doen de distributie naar de klant toe) Ik doe de verkoop via internet. Hierbij mijn vragen.

 

1. aan welke vereisten moet ik als importeur/ verkoper voldoen? Wordt dit anders als ik de producten eerst zelf thuis ontvang en daarna zelf naar het fullfilment bedrijf breng?

2. Aan welke vereisten moet het fullfilment bedrijf voldoen?

 

alvast dank voor jullie reacties!

groeten,

Monique

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-12-2020 om 15:04, Moniquedenhaag zei:

het product gaat naar een fullfilment bedrijf (zij doen de distributie naar de klant toe) Ik doe de verkoop via internet. Hierbij mijn vragen.

 

1. aan welke vereisten moet ik als importeur/ verkoper voldoen? Wordt dit anders als ik de producten eerst zelf thuis ontvang en daarna zelf naar het fullfilment bedrijf breng?

2. Aan welke vereisten moet het fullfilment bedrijf voldoen?

 

Eerst producten thuis  ontvangen en daarna zelf naar een fullfilment center sturen?  Je wil dus eerst door de post/koerier de zendingen de zendingen laten inklaren en thuis bezorgen, dan zelf naar het fullfilment center brengen zodat die het naar de klant kunnen sturen? Waar heb je dan nog een fullfilment center voor nodig?

De eisen die worden gesteld aan de importeur veranderen overigens niet als je je logistiek onnodig ingewikkeld maakt......

Na 01.01 wordt  je importeur en ben je aansprakelijk voor de douane-aangifte, betaling van invoerrechten/ invoer-BTW en productveiligheid.  Je moet zelf geregistreerd staan bij de douane als aangever en het fullfilment center zal er voor moeten zorgen dat de douane-aangifte gedaan wordt en de zendingen gedistribueerd worden. Daarnaast krijg je na 01.07.2021 nog te maken met de import-OSS (of niet, dat is een keuze die je zelf kunt maken, afhankelijk van waar je klanten zich bevinden). 

 

Ter lering en vermaak een klein stukje uit de forumregels:

 

Laat zien wat je zelf al het gedaan

Een bekende uitdrukking is: Ondernemen is een werkwoord. Van ondernemers mag een flinke portie eigen initiatief verwacht worden. Laat bij het stellen van je vraag dus blijken wat je zelf al hebt gedaan om het antwoord te vinden en waar je vastloopt. Een bericht kan worden gesloten als de vraag eenvoudig zelf op te zoeken is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.