Jump to content
HorecaHoera
Verberg

Holding en werkmaatschappij verdeling

Goede middag,

 

Ik ben bezig met de start van een restaurantbedrijf (ja, ondanks deze bizarre tijd) en wil daarvoor een b.v. met daarboven een holding oprichten.  Ik ben zelf enig aandeelhouder van de holding b.v. die weer 100% aandelen heeft van de werkmaatschappij. Nu vraag ik me af welke zaken (activa en activiteiten) ik het beste onder kan brengen in welke b.v. en welke overwegingen daarbij gelden. Voor welk model kies ik het dan beste? Ik denk dan bijvoorbeeld aan zaken als;

-huurcontracten

-lease contracten

-inventaris 

-verbouwingskosten

Kortom, alle investeringen vanuit de holding en de werkmaatschappij betaalt maandelijks huur aan de holding. Of, investeringen vanuit de werkmaatschappij, en eventuele winst naar de holding overbrengen. 
Personeel en leverancierscontracten gaan sowieso vanuit de werkmaatschappij.
 

Graag ontvang ik advies.

 

met vriendelijke groet,

 

HorecaHoera 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Best answer

Welkom op HL!

 

Een belangrijk voordeel van deze holdingstructuur is het beperken van je risico. Als de werkmaatschappij schulden maakt (en wellicht failliet gaat), blijft die claim in principe beperkt tot die BV (m.u.v. zaken zoals wanbestuur). In de holding kun je dan waarde veilig stellen van problemen in de werkmaatschappij.  Vanuit die optiek lijkt het me waardevol om zoveel mogelijk  kosten- en risicogerelateerde zaken in de werkmaatschappij te doen. Een huur- of leasecontract kan immers ook voor claims/kosten/faillissement zorgen, dus dat wil je in je werkmaatschappij hebben. Een eigen bedrijfspand of intellectueel eigendom zou je, bijvoorbeeld, daarentegen wel in de holding kunnen beheren, zodat die juist buiten schot blijft bij financiële problemen in de werkmaatschappij.

 

In jouw geval, gezien de zaken die je opsomt, verwacht ik dat je eigenlijk alles in de werkmaatschappij zult onderbrengen. Eventuele winst gaat dan naar de holding.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dank je wel.

 

Ik heb al eerder juridisch/fiscaal advies ingewonnen, maar krijg helaas 2 tegengestelde adviezen hierover.
De totale investeringskosten bedragen ca 700k en het betreft een huurpand. Om die reden wordt gesteld dat het onderbrengen van de huurovereenkomst en de investeringen het best in de holding gedaan kan worden. Mocht de exploitatiemaatschappij failliet gaan, dan zijn de bezittingen het beste beschermd. Een mogelijke doorstart is dan relatief goedkoop te realiseren. 
Als de bezittingen en huurovereenkomst ondergebracht zijn In de werkmaatschappij vallen deze allen onder het faillissement, dus ook de huurovereenkomst. Een mogelijke doorstart is dan veel moeilijker en kostbaarder. 

In deze zeer uitzonderlijke tijden moet ik wel rekening houden met een exit scenario. 
 

Wat betreft fiscaliteit zou er tussen beide opties geen verschil moeten zijn.
 

Wat is wijsheid, ook gezien de opmerking van RubenT?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
5 minuten geleden, HorecaHoera zei:

De totale investeringskosten bedragen ca 700k en het betreft een huurpand.

Is die 700k (bijna) volledig voor inventaris en verbouwing van het (huur)pand? En in welke verhouding dan? Als het grotendeels inventaris is, begrijp ik dat je die in de holding zou willen beschermen. (Zijspoor: als het veel aan verbouwing is, is daar niet wat te halen met de verhuurder? Voordat je op jouw kosten zijn pand aan het verbouwen bent). Het is de vraag of je de huurovereenkomst als kans of bedreiging ziet. Uit je reactie maak ik op dat je bij een eventueel faillissement hoopt door te kunnen starten in hetzelfde pand (dus behoud van huurovereenkomst), aangezien die al gevuld is met jouw inventaris. Dan vraag ik me af: hoe blij ben je met je huurovereenkomst op het moment dat er een faillissement is? Zijn dat dan geen kosten die je dan liever niet zou hebben?

 

Kun je de inventaris niet in de holding houden, en dus uitlenen o.i.d. aan de werkmaatschappij, en het huurcontract in de werkmaatschappij? De holdingstructuur is ter bescherming en een (huur)contract is een financieel risico, dus die zou ik niet snel in de holding zetten. Op het moment van faillissement zou je met je inventaris (in de holding) dan door kunnen, misschien is een andere locatie dan wel aantrekkelijker of noodzakelijk. Ook daarom mijn eerste vraag naar je investering in verbouwing. Dat is natuurlijk wel een risico in een huurpand, dus met het huurcontract in de werkmaatschappij raak je bij een faillissement die investering in verbouwing wel kwijt. Ik denk daarom niet dat je huurcontract naar je holding moet, maar zorgen dat je minder investeert in een huurpand, of dat risico voor lief neemt.

 

Ik ben benieuwd hoe anderen erover denken!

Link to post
Share on other sites
  • 1
13 minuten geleden, HorecaHoera zei:

Wat is wijsheid, ook gezien de opmerking van RubenT?

Wijsheid is dat je met investeringen van deze omvang toch een fiscalist in de arm neemt die jou helpt de diverse opties uit te werken/door te rekenen/te analyseren en jou op basis daarvan adviseert...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, HorecaHoera zei:

Ik heb al eerder juridisch/fiscaal advies ingewonnen, maar krijg helaas 2 tegengestelde adviezen hierover

 

Leuk hé, welkom in de wereld van ondernemen.. Weet je wat het ergste is ze hebben allebei gelijk. een belangrijk deel van de juiste keuze zal afhangen van de vraag.

Waarom wil jij een holding - werkmij constructie? En kennelijk heb je daar voor jezelf het antwoord nog niet op anders zou je niet zo verward zijn.

Het slechte aan beide adviezen lijkt dus dat de adviseurs onvoldoende hebben doorgevraagd op jou persoonlijke motieven en jou toekomstvisie voor de onderneming..

 

 

Horeca komt in vele soorten en maten..

Je hebt de familiezaken waar 10 jaar geleden dezelfde tafelkleedjes lagen en als het tegenzit over 10 jaar nog. voor zo'n type zaak is de Holding het spaarvarken en pensioen van Pa en Moe eigenaar.. en stop je dus alle contracten lekker in de werkmaatschappij zodat als COVID-2035 voorbijkomt je helaas de deuren moet sluiten maar je nog wel 5 jaar van de opgespaarde winst uit de holding kan leven. Daar wil je dan dus niet vastzitten aan een (lease)contract voor de keuken of een huurpand.

 

Maar je hebt ook de horecaconcepten die nu booming zijn en over 5 jaar niemand meer heen wil. "All you can eat  is zó 2019" zegmaar...

In zo'n zaak wil je dus grotere flexibiliteit en niet vast zitten aan een lang huurcontract of dure apparatuur. Voor elk nieuw concept zet je dan een werkmaatschappij op, die huurt het pand en de apparatuur van jou holding. En als je over 4 jaar iets nieuws bedenkt en het oude concept begint zijn houdbaarheidsdatum te bereiken dan ga je die werkmaatschappij afbouwen en in de nieuwe werkmaatschappij ga je opbouwen en met jou holding nieuwe contracten sluiten. Want die keuken is goed genoeg om 3 a 4 concepten mee te gaan, maar de betimmering / inrichting van het restaurant moet in die 4-5 jaar terugverdiend worden en dus binnen de werkmaatschappij vallen als kosten .

 

Afijn dat is in 2 alinea's heel platgeslagen wat uitersten beschreven.

Als starter in de horeca begin je met een holding en werkmaatschappij en zal er nog weinig ruimte zijn de eerste 5 tot 10 jaar om echt aan pensioenopbouw te denken en elke euro zal terug moeten in de zaak, zeker als er vrij stevig geleend moet worden.. Dus dan komen er bijna onvermijdelijk ook wat risico's in de Holding terecht.

Belangrijkste is dat je je bewust bent wat je waar in stopt.

Uiteindelijk als je zowel je persoonlijke (lange termijn) zekerheden wilt veilig stellen kom je misschien wel uit op een persoonlijke holding met tussenholding voor de dure inventaris (keukeninrichting, barkoelingen en tapinstalaties e.d) die verhuurd kan worden aan de werkmaatschappij.

 

Maar als startende onderneming zou ik de nadruk leggen op goed afschermen van privé bij dit soort investeringen. en qua inrichting van holding en werkmaatschappij eerst te focussen op het laten slagen van het project en niet het  veilig stellen van jou pensioen..

Link to post
Share on other sites
  • 0

Goede middag Roel,

 

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en uitleg waardoor het onderscheid tussen beide opties en overwegingen voor mij een stuk duidelijker zijn geworden. De keuze hangt inderdaad dus volledig af van mijn doelen en ambities op de wat langere termijn. Ik ga met jou advies en andere reageerders opnieuw in gesprek met een adviseur en hoop daarna minder “verward” ;-) te zijn.

 

Bedankt

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 303 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept