• 0

Samen een bedrijf beginnen: VOF of 2x eenmanszaak?

Beste forumleden,

 

Ik heb enkele vragen over het samen starten van een bedrijf met een vriend. Op het moment is het meer een hobbyproject, maar we willen zien waar we uitkomen binnen een aantal jaar. Eerst de achtergrond:

 

  • Een vriend van mij is 1 jaar geleden begonnen met een retail bedrijfje in kleding (naast zijn full-time baan). Hiervoor heeft hij een eenmanszaak opgericht en een aantal kleine investeringen gedaan.
  • Ik ben sinds deze zomer aangehaakt omdat hij het niet in zijn eentje aan kon en hulp nodig had. Ik werk nu naast mijn full time baan met hem mee, maar ik heb nog geen rechtsvorm opgezet. (Ik krijg dus ook nog niet betaald - en dat is prima)
  • We schrijven geen uren, maar ik werk ongeveer 40% van de uren en hij 60%. Op dit moment staat alles op zijn naam: merknaam, webshop, bank, alle goederen, etc. Het idee is dat we alles 40/60 gaan verdelen: ik zal 40% van de tijd inbrengen en 40% van de winst krijgen (of 40% van het verlies nemen) en 40% van de bezittingen inbrengen.
  • Sinds 2 maanden hebben we klanten. Zeker niet iets waarvoor een van ons onze full-time baan kan opzeggen, maar het loopt leuk door.
  • We kijken er nu naar of wij samen een VOF opstarten (en zijn eenmanszaak omzetten naar deze VOF) of dat ik een eenmanszaak opzet en we samenwerken door middel van twee eenmanszaken.

 

Het liefst zouden wij (in het begin) gaan samenwerken met twee eenmanszaken omdat we dan niet hoofdelijk aansprakelijk voor elkaar zijn. Wat ik mij afvraag is:

  • Stel in het uitzonderlijke geval dat we met ruzie uit elkaar gaan, hoe zit het dan met de merknaam, webshop en alle goederen? Hoe sta ik in mijn recht? Kan bijv. recht worden verleend via een brief die door beide partijen getekend is?
  • Hoe strikt is het naar elkaar factureren met twee eenmanszaken? Gezien we 40/60 willen werken ben ik van plan al mijn kosten aan hem te declareren en vervolgens 40% van de winst te factureren. Is dat mogelijk?
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Robin123987 zei:

Stel in het uitzonderlijke geval dat we met ruzie uit elkaar gaan, hoe zit het dan met de merknaam, webshop en alle goederen? Hoe sta ik in mijn recht? Kan bijv. recht worden verleend via een brief die door beide partijen getekend is?

Bij twee eenmanszaken zal je vriend, als eigenaar, alle rechten hebben, jij biedt alleen je diensten aan waarvoor je dan betaald wordt.

 

3 uur geleden, Robin123987 zei:

Hoe strikt is het naar elkaar factureren met twee eenmanszaken? Gezien we 40/60 willen werken ben ik van plan al mijn kosten aan hem te declareren en vervolgens 40% van de winst te factureren. Is dat mogelijk?

Als hij je enige klant is dan zal dit waarschijnlijk als een dienstverband worden gezien.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.