• 0

Fondsen voor Creatieve Industrie

Aanbevolen berichten

  • 1
  • 0

 

Mmm. Het is niet zo moeilijk om investeerders te vinden voor plannen die minsten een paar ton vergen, maar voor de ietwat minder kapitaalbehoeftigen is het lastig. Waarschijnlijk omdat de tijd die investeerders kwijt zijn aan beoordeling en begeleiding amper terug te verdienen is aan kleine investeringen. Als er nou wat meer bedrijven geld stoppen in dit fonds, en er een efficiente begeleiding opgezet kan worden, is dit waarschijnlijk wel interessant.

 

Wat vinden de investeringsexperts op dit forum?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hét grote probleem bij fondsen is dat je weinig of geen directe invloed hebt over je participatie.

 

Namens de investeerders heeft één investeerder of beheerder de directe contacten, en het leuke van investeren is nou juist dat je zelf de (soms dagelijkse) contacten hebt en directe invloed op het reilen en zeilen van de ondernemer en zijn onderneming kan uitoefenen.

 

Daarnaast, iedere investeerder heeft zijn eigen doelstelling en zijn eigen agenda, en dat kan wel eens niet-parallel lopen met de mede-investeerders.

 

Kortom, voor de ondernemer is het m.i. vaak beter als er één investeerder is, waardoor de doelstellingen makkelijker parallel te maken zijn en de invloed direct in plaats van indirect.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Twalevel,

 

DCIF is een voorbeeld van een actieve corporate venturer zoals ik die beschreef in een mijn artikelen uit mijn serie over financieringsbronnen.

 

Ik ben het niet met je eens dat het niet moeilijk is een investering van een paar ton aan te trekken. Voor entrepreneurs is het aantrekken van investeerders altijd gecompliceerd waarbij de kans op succes niet erg groot is.

 

Ja, je hebt gelijk dat maar weinig partijen kleinere bedragen investeren. Dat komt eigenlijk alleen doordat de meeste investeerders geen diepgravende marktkennis hebben. Hierdoor zijn zij onvoldoende in staat om de kansen op succes van entrepreneurs in te schatten en wordt daarmee het risico van falen voor hen te hoog.

 

Twee citaten uit het artikel waarmee ik het laatste deel van je vraag beantwoord:

 

Het belangrijkste doel van de corporate venturer is strategisch: marktverkenning bv. nieuwe producten of andere “businessmodels”. Winst maken komt pas op de tweede plaats. Corporate venturers investeren daarom in bedrijven die actief zijn in markten die buiten maar wel in de buurt van hun eigen markt liggen.

 

Actieve corporate venturer

Deze corporate venturers opereren als incubators en/of “seed”-capital investeerders. Ze zijn op zoek naar technologieën en ideeën van ondernemers vaak zowel binnen als buiten het concern. In eerste instantie is het doel om een technologie of idee te converteren in een zodanig bedrijf dat venture capitalists bereid zijn te investeren. Op langere termijn willen actieve corporate venturers (of liever gezegd het moederbedrijf) het volwassen en succesvolle bedrijf kopen. Daartoe houden zij een aandelenbelang voor de lange termijn, ook nadat andere investeerders zijn toegetreden.

 

 

Kortom, dit is een Ilse investeringsfonds en investeerders van buiten het bedrijf komen er denk ik ook niet.

 

Ik geloof in de actieve corporate venturer. Met Nils de Witte ben ik van mening dat dit fenomeen in Nederland nog onderontwikkeld is. Wellicht dat door dit initiatief meerdere bedrijven volgen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo moeilijk om investeerders te vinden voor plannen die minsten een paar ton vergen, maar voor de ietwat minder kapitaalbehoeftigen is het lastig.

Dat ben ik geheel met je oneens. Ik heb genoeg gegadigden die 50k willen investeren tegen een aantrekkelijke aandelenpakket, maar een serieuze investeerder kom je in ons land niet tegen. Waar mijn concurrenten in de VS in de eerste week van hun bestaan worden verblijd met investeringen van 5M of 10M, moeten wij het met die 50k doen.

Zijn hier mensen die tips hebben voor het aanvragen van een Green Card?

 

dagdag

X10

 

En investeringen van 20-40k zijn natuurlijk niet serieus bedoeld, toch?

Link naar reactie
  • 0

Kortom, dit is een Ilse investeringsfonds en investeerders van buiten het bedrijf komen er denk ik ook niet.

 

Dat moet ik in dit geval tegenspreken. Ik was bij de presentatie en ilse media heeft uitdrukkelijk andere bedrijven opgeroepen om mee te doen. Het heeft zelf het startschot gegeven maar het hoopt veel bedrijven er in mee te krijgen.

 

Er zit wat nationalisme in het idee: willen we als Nederland mee blijven tellen en niet overspoeld worden door buitenlandse initiatieven, dan moeten we zorgen dat de creativiteit en vindingrijkheid uit de Nederlandse klei wordt gestimuleerd. Ik heb de laatste tijd meer "Nederlandse" partijen gesproken die die insteek ook steeds meer willen en proberen te voeden. Buitenlandse investeringsmaatschappijen kopen heel Nederland op, en men wil zo langzamerhand toch een beetje van binnenuit een vuist gaan maken tegen de uitverkoop.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 1

En investeringen van 20-40k zijn natuurlijk niet serieus bedoeld, toch?

 

Zeker wel. Kijk eens naar de partijen die ilse media de laatste tijd heeft opgekocht: cu2, web-log.nl etc. Stuk voor stuk initiatieven die geld kosten, maar geen 50K. Het zijn juist de investeringen de genoemde orde van grootte die zulke initiatieven goed op weg zouden kunnen helpen, mijns inziens. Paul Molenaar - algemeen directeur van ilse - is niet alleen een zakenman maar ook een liefhebber en knutselaar. Hij weet dondersgoed dat je met weinig middelen veel kunt bereiken op digitaal gebied, maar dat veel initiatieven net niet genoeg ademruimte kunnen creëren om de eerste hordes te nemen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Paul Molenaar - algemeen directeur van ilse - is niet alleen een zakenman maar ook een liefhebber en knutselaar. Hij weet dondersgoed dat je met weinig middelen veel kunt bereiken op digitaal gebied

 

Ik ken Paul, maar hij is geen investeerder. Als je serieus een product in de markt wilt zetten dan heb je meer nodig dan een paar ton. Als je een dienstenbedrijf start heb je helemaal geen startkapitaal nodig. Bedenk ook dat hier je "thuismarkt" maar heel erg klein is. Nederlandse investeerders worden niet moe te zeggen dat je "eerst je thuismarkt moet veroveren". maar dat blijft peanuts. Bovendien loopt de markt voor nieuwe technologie hier toch al jaren achter, dat maakt het hier ook niet handig.

Nee, ik heb het echt gehad hier.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

-> Ik heb mijn berichten betreffende dit topic verwijderd omdat eens te meer is gebleken dat de Admins met twee maten meten.

 

Discussieren op basis van argumenten is op Higherlevel niet mogelijk.

 

Helaas.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens is dit forum een perfecte afspiegeling van alles wat we in Nederland nou eigenlijk níét nodig hebben om mondiaal onze concurrentiepositie te verstevigen en ruimte te bieden voor een goed innovatie- en technoklimaat.

 

Higherlevel is thans een perfecte stimulans voor een alles verzandende binnenlandse inteelt-economie.

Ons landje aan de Rijn is inmiddels verworden tot een waar Utopia?

 

 

HE Dirk, hou het ff bij gewone menschentaal.

 

Als ik jou bericht probeer te begrijpen dan kom ik ook contadicties tegen.

Link naar reactie
  • 0

 

Veel creatievelingen hebben goede ideeën maar onvoldoende geld voor peperdure advertentiecampagnes etc.

Aldus zou het makkelijk zijn om een gezamenlijke win-win situatie te creëren.

 

 

Dat is dus wat jou betreft een kritieke succesfactor voor veel startups in de creatieve sector?

 

Enerzijds een lovenswaardig initiatief dat fonds, maar wel een aalmoes als het zou gaan om het verserieuzen van de creatieve industrie-- Ilse ziet gewoon de bui hangen van de voorspelde explosie van deze industrie en wil meerijden op het succes. En de meneer die je een kwartje leende toen je jezelf nog aan je veters uit het moeras trok, die krijgt straks een euro. Of duizend. Heel slim dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En investeringen van 20-40k zijn natuurlijk niet serieus bedoeld, toch?

 

Wat een totale onzin. Waar is de tijd gebleven dat iemand zelf een bedrijf opzette? Dat je gewoon van start ging zonder extern kapitaal? Een extra lening op je huis en kei hard werken in plaats van luilekkerland op het geld van anderen...

 

Ik denk dat heel veel organisaties al heel veel kunnen met initiële bedragen van 10 - 50k. Een tweede ronde kan je dan doen als je bewezen bent, als je eigenlijk wel rond kan komen van je inkomsten maar je groei wil versnellen!

Link naar reactie
  • 0

 

Veel creatievelingen hebben goede ideeën maar onvoldoende geld voor peperdure advertentiecampagnes etc.

Aldus zou het makkelijk zijn om een gezamenlijke win-win situatie te creëren.

 

 

Dat is dus wat jou betreft een kritieke succesfactor voor veel startups in de creatieve sector?

 

Gouden regel: een peperdure advertentie campagne is in de meeste gevallen totaal overbodig tenzij je een massa product hebt dat heel makkelijk uit te leggen is en weinig unieke delen heeft (Route Mobiel b.v.). Ben en blijf zelf van mening dat je bijna altijd met weinig geld veel resultaat kan boeken, als je het slim aanpakt.

 

Hoogte rendement per geïnvesteerde euro haal je nog steeds op de kleinste budgetten!

Link naar reactie
  • 0

;D Uiteraard lees ik slecht (ben creatief, vandaar!), kapitalisten en grote ondernemingen zijn van de duivel... je hebt me helemaal goed geïnterpreteerd. Right.

Voorts ben ik niet intillent, zoals jouw, opdat ik inzake moeilijke woorden al snel het onderspit moet afhaken. Maar dat is vast rozen voor de goede wijn in de put dempen, aangaande de zelfgenoegzame zeepkist waarvanaf jij jou minachting duidelijk laat blijken. Dat is pas hoe je brede discussies tot stand brengt! Met jezelf welteverstaan (Dirk dus).

bozo.png

 

 

@Chi

Wat een totale onzin. Waar is de tijd gebleven dat iemand zelf een bedrijf opzette? Dat je gewoon van start ging zonder extern kapitaal? Een extra lening op je huis en kei hard werken in plaats van luilekkerland op het geld van anderen...

Nou...is dat wel een kwestie van luilekkerland? Als je toch een hoog technologisch product wil ontwikkelen zal dat in de papieren lopen. Idem voor een ontwikkeltraject van een software applicatie, of nieuwe methode, of techniek. Wat voor bedragen zijn gebruikelijk in Sillicon Valley?

Of laten we zeggen dat je een nieuw apparaat wil laten ontwikkelen, dan ben je er toch niet met enkele tientallen duizenden euro's?

 

Misschien kan Christine eens wat meer inzicht geven in de reële bedragen die omgaan in R&D, productie, vermarkting van een techno-innovatie?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Net nog even naar die handelsbalans gekeken, en daar houden we maandelijks ruim twee miljard aan over. Als we dit forum nou even het juiste technostart-gehalte geven, is het over een paar jaar twintig miljard.

 

En als het gas opraakt, kunnen we altijd stoom aftappen bij DeDirk. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

[bericht verwijderd vanwege overbodig flame-gehalte]

 

Lekker die bezemploeg, beetje al het gras voor mijn voeten wegmaaien.

Ik heb er alweer spijt van dat ik niet gisteravond laat op Dirkie zijn post heb gereageerd.

Ik hoop dat ie vandaag weer wat bijdraaid, voor een deel ben ik het wel met hem eens.

Link naar reactie
  • 0

@Merkava,

 

Wat een kul om te veronderstellen dat ik wellicht vandaag weer zou bijdraaien.

Je geeft aan het wel voor een deel met me eens te zijn; dat is mooi.

(We hadden hier best een zinnige discussie, met argumenten, kunnen houden.)

 

Maar eens te meer is gebleken dat er onder de admins een hoog gehalte aan huichelaars te vinden is.

Gisteravond waren een slechts een zéér beperkt aantal admins aanwezig die de functie 'de bezemploeg' konden activeren.

(Die admin meende mij na het verwijderen van mijn bericht aan La Hoen nog even een slijmend privé boodschapje te moeten sturen.)

 

Sommige cult-leden hier even een spiegel voorhouden, de bal even naar hen terug kaatsen, zoals ik gisteravond bij La Hoen deed, mag natuurlijk niet.

 

Ik heb het hier wel gezien. Adieu allemaal.

 

 

Dirk.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.