• 0

Fondsen voor Creatieve Industrie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik vond de opmerking van Christine dat je geen bedrijf op kon zetten voor 30k-40k echter onzin.

 

Ik volg het allemaal niet zo, ik weet ook niet wat er nu verwijderd is van het forum en waarrom.

Ik blijf wel bij mijn opmerking dat je voor 30-40k geen innovatief bedrijf kunt opzetten tenzij je alleen advies en consultancy levert, uren dus, en dat is niet echt wat ik onder innovatie versta.

 

Als je een product ontwikkelt dat enig bestaansrecht heeft en dat bovendien nieuw is, dan heb je ten eerste geld nodig voor productontwikkeling en ten tweede geld voor ontwikkeling van de markt. Nderland is maar klein, en wil je buiten Nederland kijken heb je al snel een paar ton nodig.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we hier eens wat serieuzer moeten gaan discusieren, het is natuurlijk lulkoek dat iemand met 10 k vanuit het niets een nieuw innoverend bedrijf op kan zetten.

 

Zo. Jij hebt wel heel erg gelijk, vind je ook niet? Wie bepaalt hier wat serieus is? Er zijn genoeg mensen die een nieuw bedrijf beginnen, en dan innovatie financieren vanuit hun cashflow. Waarschijnlijk ligt het aan jouw definitie van 'innovatief' dat je zoveel geld nodig hebt.

 

Ja, en zo zijn we weer aangeland bij het stokpaardje van deDirk.

Je begint een groentezaak en gaat groentepaketten samenstellen.

En we noemen het vegetable valley.

 

Laat maar zitten verder, gooi dit spruitjesdraadje maar op slot.

Link naar reactie
  • 0
tenzij je alleen advies en consultancy levert, uren dus, en dat is niet echt wat ik onder innovatie versta.

Dus Christine, een klant komt bij jouw met een idee? Jij levert hem een duidelijk uitgewerkt concept waarmee hij of zij, het idee in de markt kan zetten. Dat vind je dus niet innovatief?

Link naar reactie
  • 0

tenzij je alleen advies en consultancy levert, uren dus, en dat is niet echt wat ik onder innovatie versta.

Dus Christine, een klant komt bij jouw met een idee? Jij levert hem een duidelijk uitgewerkt concept waarmee hij of zij, het idee in de markt kan zetten. Dat vind je dus niet innovatief?

 

Ik vind dat inderdaad geen innovatie.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik vond de opmerking van Christine dat je geen bedrijf op kon zetten voor 30k-40k echter onzin.

 

Ik volg het allemaal niet zo, ik weet ook niet wat er nu verwijderd is van het forum en waarrom.

Ik blijf wel bij mijn opmerking dat je voor 30-40k geen innovatief bedrijf kunt opzetten tenzij je alleen advies en consultancy levert, uren dus, en dat is niet echt wat ik onder innovatie versta.

 

Als je een product ontwikkelt dat enig bestaansrecht heeft en dat bovendien nieuw is, dan heb je ten eerste geld nodig voor productontwikkeling en ten tweede geld voor ontwikkeling van de markt. Nderland is maar klein, en wil je buiten Nederland kijken heb je al snel een paar ton nodig.

 

dagdag

Christine

 

Voor 30-40 mille zet je geen innovatief bedrijf op. Dat is waar. Maar dat is niet helemaal de range waarin de financiering bedragen zich bevinden. Bij de business angels gaat het in de "seed" fase momenteel om bedragen van 50 tot 150 mille. Echter, dat is niet het "totale" bedrag van de investering.

 

Productontwikkeling komst meestal uit andere potjes en groeifinanciering ook. Businessangels financieren typisch de eerste marketingfase. Slaagt die, dan zijn er bedragen van het 10 voudige beschikbaar voor de "roll-out".

 

Financiering vindt momenteel zeer gefaseerd plaats. Je hoort mij niet zeggen of dat goed of slecht is, het is slechts een constatering. De stand van zaken op de kapitaalmarkt is een gegeven. Die is krap, maar biedt nog een legio aan mogelijkheden. Maak gebruik van de voordelen die deze situatie biedt (investeerders zijn best slim en je concurrenten komen al helemaal niet aan geld 8))

 

Zeuren mag. Wat meer ruimte op de kaitaalmarkt zou prettig zijn. Echter, voor de rest is het roeien met de riemen die je hebt. Is het in de U.S. beter, dan zou ik zeker vertrekken. Als ondernemer heb je maar één missie, dat is je bedrijf een zo groot mogelijk succes maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Laat maar zitten verder, gooi dit spruitjesdraadje maar op slot.

 

De reden voor al deze opwinding ontgaat me. Er is niemand die beweert dat veel innovaties meer geld vergen dan een initiële investering van 20.000 euro. Het fonds in kwestie stelt zelfs dat hun bijdrage voldoende moet zijn om door de planfase te komen. De planfase. Met of zonder Ilse's Potje mag je dus best doorgaan met kapitaalintensiever innovatie.

 

Daarnaast zijn er legio innovaties te bedenken die geen enorme investeringen behoeven. Ilse doet niet bepaald aan revolutionaire technologie, dat zijn content-telers. Die verkopen digitale spruitjes en virtuele sla. En dan zijn sla-pakketten best een goeie zet. Voor de supermarkt was dat in ieder geval een enorme omzetpepper. Voorgesneden boerenkool, geschrapte spruitjes.

 

Misschien niet jullie idee van innovatie, dat mag. Maar andermans vernieuwingen hoeven toch niet aan jullie criteria te voldoen? Toen ik in een andere draad wees op het belang van variatie versus innovatie, en het woord novitatie suggereerde (variant op het engelse woord novelty) werd er ook al zo opgewonden gereageerd. Nota bene taalinnovatie, en nog gratis ook!

 

Vegetable valley Wageningen doet het overigens redelijk goed. Dus kom op, niet zo gepikeerd reageren. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Interessante reactie op Emerce:

 

Ilse moet nog wat leren. Een bevriende relatie sprak het idee erg aan. En stuurde meteen een e-mail dat hij bereid was een investering in het fonds te doen en daarvoor graag een gesprek wilde.

E-mail terug was verrassend. Als hij een business id wilde toezenden dan kon dat vanaf november. Als hij wilde investeren dan wilde ze graag eerst informatie hebben. Welke informatie niet nader toegelicht.

 

En tip als iemand van het investeringsfonds dit leest. Wees duidelijk! en als je investeerders wil laten toetreden tot het fonds nodig ze in ieder geval uit. Als je als fonds potentiële investeringsgelden laat liggen (@ilse een simpele google search was voldoende om de waarde te zien van de betreffende investeerder) kan je niet serieus gevonden worden.

 

Waarschuwing aan potentiële investment seekers. Laat dit fonds links liggen!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je geen innoverend bedrijf kunnen opzetten voor weinig?

Wij gebruiken het door experts inmiddels verguisde Cobol. Het wordt nog wel veel gebruikt voor mainframes bij financiële instellingen, maar voor de rest roept iedereen al járen dat Cobol onbruikbaar is.

Wij maken er hele snelle goedkope Windows pakketten mee.

Ik vind dat zelf wel innoverend.

En wij zijn begonnen met een kapitaal van 0 (we hebben een tijdje Cobol in bruikleen gehad). Van onze opbrengsten hebben we weer allerlei benodigdheden gekocht, zoals een eigen versie van Cobol.

Nu zijn we een goedlopend bedrijf en de pakketten zijn al bijna niet meer aan te slepen...

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je geen innoverend bedrijf kunnen opzetten voor weinig?

Wij gebruiken het door experts inmiddels verguisde Cobol. Het wordt nog wel veel gebruikt voor mainframes bij financiële instellingen, maar voor de rest roept iedereen al járen dat Cobol onbruikbaar is.

Wij maken er hele snelle goedkope Windows pakketten mee.

Ik vind dat zelf wel innoverend.

En wij zijn begonnen met een kapitaal van 0 (we hebben een tijdje Cobol in bruikleen gehad). Van onze opbrengsten hebben we weer allerlei benodigdheden gekocht, zoals een eigen versie van Cobol.

Nu zijn we een goedlopend bedrijf en de pakketten zijn al bijna niet meer aan te slepen...

 

 

Ben ik benieuwd welke technostarter een bedrijf op kan zetten met laten we zeggen 250 euro.

 

Mystery Mailer wordt opgezet met een 0 budget, project waarin Annedien, ik en nog een partij in samenwerken.

 

Ik ben wel benieuwd hoe jullie blijkbaar maanden zonder eten kunnen ?

 

Maar eh, wie ontwikkeld jullie cv ketel, of jullie nieuwe auto, meneer Ho, of meneer Kim Li ?

Gaat die uiteindelijk ook jullie boekhoudpakket kopen ?

Of zich afvragen of het emailverkeer wel naar behoren afgewerkt word ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd hoe jullie blijkbaar maanden zonder eten kunnen ?

 

Maar eh, wie ontwikkeld jullie cv ketel, of jullie nieuwe auto, meneer Ho, of meneer Kim Li ?

Gaat die uiteindelijk ook jullie boekhoudpakket kopen ?

Of zich afvragen of het emailverkeer wel naar behoren afgewerkt word ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

Wij kunnen dit opzetten omdat we kunnen leven van andere inkomsten. Moet je per sé altijd meteen 100% full time ergens mee beginnen?

 

Maar nogmaals, ik zeg niet dat kapitaal per definitie niet nodig is. Ik denk alleen dat sommige ondernemers nog gewoon zelf kunnen financieren en dat je niet per sé altijd heel veel kapitaal nodig hebt.

 

En als je jezelf een heel beperkt salaris geeft, kan je ook met weinig benodigd kapitaal rondkomen.

Link naar reactie
  • 0
Ben ik benieuwd op basis van welke nieuwe technologie jij voor iets meer dan 250 euro een bedrijf kunt starten

 

Iets met software ontwikkeling hoeft niks te kosten inprincipe. Dat je de apperatuur (computer + software) daarvoor al hebt neem ik niet mee in het budget.

 

Ik ben wel benieuwd hoe jullie blijkbaar maanden zonder eten kunnen ?

 

Maar eh, wie ontwikkeld jullie cv ketel, of jullie nieuwe auto, meneer Ho, of meneer Kim Li ?

 

Er zijn vast veel studenten techno starters die nog studie financiering krijgen en die dit erbij doen. Ondernemen hoeft zoals chi zegt inderdaad niet meteen te betekenen dat je dat full time gaat doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd hoe jullie blijkbaar maanden zonder eten kunnen ?

 

Maar eh, wie ontwikkeld jullie cv ketel, of jullie nieuwe auto, meneer Ho, of meneer Kim Li ?

Gaat die uiteindelijk ook jullie boekhoudpakket kopen ?

Of zich afvragen of het emailverkeer wel naar behoren afgewerkt word ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

Wij kunnen dit opzetten omdat we kunnen leven van andere inkomsten. Moet je per sé altijd meteen 100% full time ergens mee beginnen?

 

Maar nogmaals, ik zeg niet dat kapitaal per definitie niet nodig is. Ik denk alleen dat sommige ondernemers nog gewoon zelf kunnen financieren en dat je niet per sé altijd heel veel kapitaal nodig hebt.

 

En als je jezelf een heel beperkt salaris geeft, kan je ook met weinig benodigd kapitaal rondkomen.

 

Ik begrijp best dat je sommige zaken naast je bestaande handel kunt doen, ik ben niet achterlijk zoals je misschien denkt. Er zijn echter ontwikkelingen die meer vragen dan een paar uur werk per week,een zak geld bijvoorbeeld.

Niet iedereen is bezig met de ontwikkeling van software.

 

Maar wil je als professioneel bemoeial mijn vraag beantwoorden ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

Link naar reactie
  • 0

Of denken jullie dat dit land kan leven van internept en software ontwikkelingen ?

 

Eeeh nee maar de oorspronkelijke vraag was volgens mij of je met het budget van dit fonds (20-40k) icm met de door hun gestelde voorwaarden (startkapitaal voor planning en eerste grote stap) iets kon beginnen. En het antwoord daarop is: ja absoluut. Als ik mijn tijd inbreng voor software ontwikkeling, 10k gebruik om een half jaar van te eten etc en de marketing en design kan inkopen voor de resterende 10-30k dan kan ik best een goede start neerzetten.

 

Tuurlijk, ontwikkeling van tastbare innovatieve (technische) producten is een stuk duurder. Maar het fonds is bedoeld voor Nederlandse digitale creatieve sector. Lijkt me dat, hoewel Nederland daar niet van kan leven, het hier wel gaat om m.n. Internet en software ontwikkeling.

Link naar reactie
  • 0
Hallo! als we het hebben over zaken als innovatie worden er soms misschien wat vervelende dingen gezegd, mensen die niet tegen andere meningen kunnen hebben pech.

 

Daar komt het gewelles en genietes vandaan. Jullie hebben het over innovatie terwijl daar aanvankelijk helemaal geen sprake van was. Althans niet in de zin van nieuwe cv-ketels en groentewasmachines. Ilse doet niet in huishoudelektronica. Ze investeren in mensen die links op een website zetten (Startpagina) of in hun vrije uurtjes blogs bijhouden.

 

Dat is allemaal niet spectaculair of fundamenteel, en vandaar dat het met een geringe investering al mogelijk is. Daar kun je je verschrikkelijk druk over gaan maken, en met emigratie dreigen, maar dan ben je misschien aan het verkeerde adres. Als je chinees wil eten, moet je niet bij de ijscoman aankloppen.

 

Okay, weer terug naar de creative industry dan? ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

[. Als ik mijn tijd inbreng voor software ontwikkeling, 10k gebruik om een half jaar van te eten etc en de marketing en design kan inkopen voor de resterende 10-30k dan kan ik best een goede start neerzetten.

 

Dus jij verwacht met een marketingbudget van zeg 25k na 6 maanden een omzet te realiseren waar je per maand minimaal €1666,66 euro NETTO aan overhoud ?

 

Wil je mij die truc ook leren ?

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

[. Als ik mijn tijd inbreng voor software ontwikkeling, 10k gebruik om een half jaar van te eten etc en de marketing en design kan inkopen voor de resterende 10-30k dan kan ik best een goede start neerzetten.

 

Dus jij verwacht met een marketingbudget van zeg 25k na 6 maanden een omzet te realiseren waar je per maand minimaal €1666,66 euro NETTO aan overhoud ?

 

Je leest iets heel anders dan dat ik (bedoel te) zeg(gen). Als ik 40k krijg, daarvan 10k consumeer als inkomen voor 6 maanden, me in die 6 maanden fulltime inzet dan zet ik een goede start voor een product neer. Ik laat me verder niet uit over de winsgevendheid van dat product.

Link naar reactie
  • 0

Dus jij verwacht met een marketingbudget van zeg 25k na 6 maanden een omzet te realiseren waar je per maand minimaal €1666,66 euro NETTO aan overhoud ?

Je leest iets heel anders dan dat ik (bedoel te) zeg(gen). Als ik 40k krijg, daarvan 10k consumeer als inkomen voor 6 maanden, me in die 6 maanden fulltime inzet dan zet ik een goede start voor een product neer. Ik laat me verder niet uit over de winsgevendheid van dat product.

 

Op www.dcif.nl schrijven ze:

Met deze investering moet de ondernemer aan kunnen tonen een behoorlijke stap te kunnen maken en in de business plan periode geen verdere financiering nodig te hebben

 

E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de definitie van "een behoorlijke stap". Als je je in het businessplan beperkt tot de ontwikkelingsfase dan heb je in jouw voorbeeld aan het eind zelfs nog 30k over! Mijn intepretatie van een behoorlijke stap is dat je aan het eind van het traject een winstgevend bedrijf hebt neer gezet waarvan je kunt leven.

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je geen innoverend bedrijf kunnen opzetten voor weinig?

 

Spraakverwarring. Ik versta onder innovatie het creeren van een nieuw product. Hou je je bezig met nieuwe diensten of ben je een "innoverend bedrijf", dan is wat ik zeg over innovatie niet op jou van toepassing.

 

Het creeren van een product kost tijd en geld. Een nieuw softwareproduct kost je minstens 6 manmaanden, als je het creatieve denkwerk niet meetelt. Hardware (IT of anders) kost aanzienlijk meer, weet ik uit eigen ervaring. Dan heb ik het nog niet over marktonderzoek, marketing, sales, e.d.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

 

Productontwikkeling komst meestal uit andere potjes en groeifinanciering ook. Businessangels financieren typisch de eerste marketingfase. Slaagt die, dan zijn er bedragen van het 10 voudige beschikbaar voor de "roll-out".

 

Naar mijn idee is met name de groeifinanciering moeilijk te vinden, of misschien ligt het wel aan het soort product dat je maakt. Een gerenommeerde investeerder zei tegen me "het is in het algemeen een slecht idee om in Nederland een softwarebedrijf te zijn" (hij bedoelde een product-softwarebedrijf).

Maar ik zeur niet, onze omzet verdubbelt nu ieder kwartaal en ik weet zeker dat ik fatsoenlijke groeifinanciering krijg, behalve als ik besluit dat ik dat helemaal niet meer nodig heb.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

 

Maar wil je als professioneel bemoeial mijn vraag beantwoorden ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

 

Welke vraag bedoel je? Die van internep en software ontwikkeling, want die begrijp ik niet. Ik begrijp niet wat je nu eigenlijk vraagt, vandaar dat ik hem niet beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

 

Zal ik 'm weer even een zetje geven? Zonder te zuigen. 8)

 

De twee ton van Ilse zijn een druppel, maar het zou kapitaal moeten regenen uit de fondsen van Joop van den Ende en John de Mol (samen enkele miljarden van Telefonica), Stichting het Parool (paar honderd miljoen voor PCM) en Derk Sauer (de opbrengst van zijn Russische uitgeverij). Allemaal mediafondsen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

Er zijn wel landen die leven van softwareontwikkeling en internetbedrijven. Software is iets wat je, als je het eenmaal hebt geproduceerd, tegen lage prijs kunt dupliceren en dan internationaal kunt verkopen. Het draagt bij aan de export. Diensten zijn vaak niet te dupliceren omdat ze aan een persoon (consultant of adviseur) zijn gekoppeld en de marge dus altijd maar beperkt is, en dat soort diensten is lastig te exporteren. Een webdienst is ook een dienst maar dan wel makkelijk reproduceerbaar en exporteerbaar, omdat zo'n dienst niet aan een persoon gekoppeld is. Maar een webdienst houdt dan ook het midden tussen "dienst" en "software".

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

 

Maar wil je als professioneel bemoeial mijn vraag beantwoorden ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

 

Welke vraag bedoel je? Die van internep en software ontwikkeling, want die begrijp ik niet. Ik begrijp niet wat je nu eigenlijk vraagt, vandaar dat ik hem niet beantwoorden.

 

Denk je dat Nederland onderhouden kan worden met de ontwikkeling van internettoepassingen en of software ontwikkelingen ?

 

en zo ja, hoe gaan we dat aanpakken ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.