• 0

Fondsen voor Creatieve Industrie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Productontwikkeling komst meestal uit andere potjes en groeifinanciering ook. Businessangels financieren typisch de eerste marketingfase. Slaagt die, dan zijn er bedragen van het 10 voudige beschikbaar voor de "roll-out".

 

Naar mijn idee is met name de groeifinanciering moeilijk te vinden, of misschien ligt het wel aan het soort product dat je maakt. Een gerenommeerde investeerder zei tegen me "het is in het algemeen een slecht idee om in Nederland een softwarebedrijf te zijn" (hij bedoelde een product-softwarebedrijf).

Maar ik zeur niet, onze omzet verdubbelt nu ieder kwartaal en ik weet zeker dat ik fatsoenlijke groeifinanciering krijg, behalve als ik besluit dat ik dat helemaal niet meer nodig heb.

 

Ligt er ook helemaal aan. Punt is dat je in Amerika nu eenmaal een grotere markt hebt en dus makeklijker meer massa kan bereiken, waardoor het een 'algemeen geaccepteerd' pakket wordt. Hier in Nederland hebben we hele mooie subsidies voor software ontwikkeling (WBSO), alleen heb ik soms het gevoel dat het niveau van technici nogal te wensen over laat. Iedereen wil consultant zijn, niemand programmeur.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar wil je als professioneel bemoeial mijn vraag beantwoorden ?

 

Of denken jullie dat dit land kan leven van internep en software ontwikkelingen ?

 

 

Welke vraag bedoel je? Die van internep en software ontwikkeling, want die begrijp ik niet. Ik begrijp niet wat je nu eigenlijk vraagt, vandaar dat ik hem niet beantwoorden.

 

Denk je dat Nederland onderhouden kan worden met de ontwikkeling van internettoepassingen en of software ontwikkelingen ?

 

en zo ja, hoe gaan we dat aanpakken ?

 

Kan worden onderhouden? Nee. Maar nooit heeft één branche of sector een heel land kunnen onderhouden. Het is een sector die wel de moeite waard is, hoewel ik bang ben dat we software development in Nederland dood laten gaan door het een ondergeschoven kindje te maken. Consultan zijn is stoer, betaald goed, etc. Programmeur betaald een stuk minder en wordt veel minder gewaardeerd. Die mentaliteit maakt engineering in Nederland lastiger.

 

Het is een sector, zoals meerdere, die we niet links mogen laten liggen. Maar een land ervan onderhouden?

Link naar reactie
  • 0

 

Bij diensten hoef je niet alleen te denken aan persoonlijk advies. De Nederlandse banken en verzekeraars behoren tot de grootste ter wereld. Een bank is slechts een mannetje (of vrouwtje) dat geld van persoon A aan persoon B ter beschikking stelt. Dat is een simpel proces, waarin best nog wat te innoveren valt.

 

Ook een format als Big Brother (niet revolutionair, wel een kaskraker) kun je als dienst zien. Of content. Zulke formats zijn met relatief weinig geld op te zetten. Daar mikt Ilse op.

 

Het uitvinden is niet voorbehouden aan geniale mensen die in hun garage een nieuwe cv-ketel bedenken. De uitvinding van een Verenigde Oostindie Company was op zich niet meer dan een gedachte om investeerders en uitvoerders bij elkaar te brengen. Een zandweggetje om geld van persoon A naar persoon B te krijgen.

 

Internet en andere media kunnen prima ingezet worden om content van persoon A naar B te transporteren. Daar zit waardepotentieel in, en je hebt er niet altijd baanbrekende software voor nodig. Volgens mij ligt er in de sfeer van special interest of special expertise of decision making communities nog een wereld open. Zou Ilse daar niet op mikken?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt praten wat je wilt, en ik vind het prima als mensen diensten willen ontwikkelen en verkopen, maar feit blijft dat er een groep ondernemers is die een product maken. Die laatste hebben het heel moeilijk om aan start- en groeikapitaal te komen. Reden daarvoor lijkt dat investeerders het gewoon niet begrijpen en dat er zoveel bedrijven zijn waarin ze kunnen investeren die al lekker winst maken, zodat ze geen risico hoeven nemen. Ze accepteren dat de upside dan ook beperkt is.

 

Ik ben er na tien jaar proberen met wisselend succes nu wel achter dat ons land niet het land is waar je producten moet ontwikkelen.

 

Het gaat overigens heel goed met mijn bedrijf, omdat we omzet maken en alles zelf doen. Daardoor gaat het wel veel langzamer dan ik zou willen. Ik zal dit forum sponsoren door iedereen die me voor 1 december een mailtje stuurt een gratis Izemail Desktop licentie te geven.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Je kunt praten wat je wilt, en ik vind het prima als mensen diensten willen ontwikkelen en verkopen, maar feit blijft dat er een groep ondernemers is die een product maken. Die laatste hebben het heel moeilijk om aan start- en groeikapitaal te komen. Reden daarvoor lijkt dat investeerders het gewoon niet begrijpen en dat er zoveel bedrijven zijn waarin ze kunnen investeren die al lekker winst maken, zodat ze geen risico hoeven nemen. Ze accepteren dat de upside dan ook beperkt is.

 

Ik ben er na tien jaar proberen met wisselend succes nu wel achter dat ons land niet het land is waar je producten moet ontwikkelen.

 

Het gaat overigens heel goed met mijn bedrijf, omdat we omzet maken en alles zelf doen. Daardoor gaat het wel veel langzamer dan ik zou willen. Ik zal dit forum sponsoren door iedereen die me voor 1 december een mailtje stuurt een gratis Izemail Desktop licentie te geven.

 

dagdag

Christine

 

Kijk dat is mij nou uit het hart gegrepen.

 

We hebben al die vernieuwingen nodig, zonder nieuwe producten verkoop ik niks, geen software die dat oplost.

Dat de dremplel om software te ontwikkelen om allerlei praktische en financiele redenen vel lager ligt is mooi meegenomen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat niet iedereen op deze manier aan de slag kan, niet alleen omdat daar de kennis voor ontbreekt, maar je hebt ook afzet nodig.

Als we met zijn alle websites gaan bouwen, is die bron snel opgedoogt.

Doen we allemaal iets verschillends, dan hebben we elkaar nodig.

 

Zo, en nu ga ik weer verder ontwikkelen aan nieuwe spulletjes.

Link naar reactie
  • 0

Sinds een jaar of twee staat innovatie op de politieke agenda - jah, da's natuurlijk altijd een topic, maar het onderwerp is toch iets meer in beweging gekomen. En al die tijd hebben er mensen geroepen dat innovatie niet alleen het uitvinden van nieuwe dingen is. Je kan aan procesinnovatie doen, aan gedragsinnovatie, zelfs aan taalinnovatie.

 

Nu komt er een fonds dat een heel klein beetje investeert in de creatieve industrie, wat dat dan ook moge zijn. En prompt beginnen de uitvinders te protesteren.

 

Alle sympathie hoor. Als er geen goed investeringsklimaat voor technologie is, als er geen begrip voor de kosten van productontwikkeling getoond wordt: trek aan de bel! Maar wat is er nou op tegen dat een uitgever een beetje geld richting nieuwe media-initiatieven wil sluizen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op www.dcif.nl schrijven ze:

Met deze investering moet de ondernemer aan kunnen tonen een behoorlijke stap te kunnen maken en in de business plan periode geen verdere financiering nodig te hebben

 

E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de definitie van "een behoorlijke stap". Als je je in het businessplan beperkt tot de ontwikkelingsfase dan heb je in jouw voorbeeld aan het eind zelfs nog 30k over!

Nou die 30k zal ik nog hard nodig hebben voor marketing- en ontwerpwerkzaamheden om een stap te kunnen maken. Ik val in die, blijkbaar zeldzame, categorie die programmeur zijn geweldig vindt. Maar heb weinig kaas gegeten van commercie ;)

 

Mijn intepretatie van een behoorlijke stap is dat je aan het eind van het traject een winstgevend bedrijf hebt neer gezet waarvan je kunt leven.

Dat lijkt me een zware opgave tenzij je toevallig in het gat in de markt valt. Ik lees het als de stap om naar een bedrijf/product te komen dat de potentie heeft winst te maken/investeerders aan te trekken. Maar de site geeft verder geen informatie dus het blijft speculeren wat zij daar onder verstaan.

 

@Merkava je bent wel ietsiepietsie denigrerend over internet/software ontwikkeling. Ik denk dat ik bv. wel wat (fysieke) producten voor je kan vinden die uitsluitend mogelijk zijn gemaakt door dat ze met behulp van software ontworpen konden worden. Denk aan stress analyses van objecten terwijl deze dynamisch belast worden. Extreem voorbeeld maar onderschat de ontwikkelingstijd / investering in (serieuze) software producten niet. Denk dat er ook genoeg 'uitvinders' zijn die op hun zolderkamer in hun eigen tijd met weinig middelen lekker zitten te knutselen (kosten voor een minimale electrotechniek 'startup' een soldeerbout en 50 euro componenten) Of het nu om fysieke producten gaat of virtuele producten je kunt het als hobby doen of gewoon goed. Er is alleen wat meer markt voor hobby-it'ers.

 

@Christine: leuk product Izemail! Doet mij maar een licentie. Ik heb in 2000 al eens een e-mail certificitaat bij de TPG gekocht maar dat was een enorm drama. Van dit soort producten gaat mijn Nerd hartje dus sneller kloppen (om de lijn van persoonlijke gevoelens te volgen ;D)

Link naar reactie
  • 0

@Merkava je bent wel ietsiepietsie denigrerend over internet/software ontwikkeling. Ik denk dat ik bv. wel wat (fysieke) producten voor je kan vinden die uitsluitend mogelijk zijn gemaakt door dat ze met behulp van software ontworpen konden worden.

 

Mijn excuses daarvoor dan, want ik wil naar de mensen die software ontwikkelen zeker niet denigrerend overkomen.

En natuurlijk draagt software ook zijn steentje bij in de ontwikkeling van nieuwe producten, en is op sommige plaatsen zelfs niet meer weg te denken.

Ik denk dan even aan het motormanagement systeem van de gemiddelde auto.

Link naar reactie
  • 0

Nu komt er een fonds dat een heel klein beetje investeert in de creatieve industrie, wat dat dan ook moge zijn. En prompt beginnen de uitvinders te protesteren.

Je "kleurt" het feit dat er gereageerd wordt nu als protesteren. Wórdt er eens lekker gediscussieerd over een onderwerp, begin jij prompt te protesteren ;)

Ik geloof dat niemand zich hier uitspreekt als tegenstander van zo'n fonds. Ik zie wél ervaren entrepreneurs aangeven in welk licht je bijvoorbeeld de hoogte van zo'n bedrag zou kunnen zien.

 

Wat ik me trouwens ook nog afvraag:

-als je zo'n businessplan schrijft, waarbij je normaal gesproken als je iets op eigen initiatief ontwikkelt je eigen uren 'investeert'-- kan je die dan in zo'n plan als gemaakte uren verwerken en daar dus funding voor krijgen?

-als het mislukt, wat dan? Zijn zij dan gewoon hun geld kwijt of heeft zoiets andere consequenties?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of iets 'creatieve industrie' is, of innovatie hangt natuurlijk heel erg van de bril van de kijker af. De software- en hardware techneuten hier zullen narrowcastingschermen en -interface niet snel als innovatief bestempelen: dat kon drie jaar geleden ook. De toepassing hiervan is voor veel retailers wel een innovatie: ze hebben er een nieuwe manier bij om de klant te bereiken: en het kan veel specifieker gericht op zijn interesses dan hiervoor. Daarnaast wordt er binnen narrowcastingsystemen ook wel geinnoveerd.

 

 

En hoort het ontwerpen van de interface hiervoor bij de creatieve industrie? Het is maar wie er naar kijkt. Binnen mijn branche liggen vier beroepen als broertjes en zusjes naast elkaar: interieurarchtecten, architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten. Ik heb werkzaamheden uitgevoerd op drie van deze vier gebieden. De titelbescherming van deze vakgebieden ligt binnen vier totaal verschillende domeinen:

*interieurarchitect (ministerie van Cultuur, onderwijs en wetenschappen), *architect (ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu),

*stedenbouwkundige (ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu),

*landschapsarchitect (ministerie van Landbouw en Visserij).

Er zijn interdisciplinaire bureaus die alle disciplines onder een dak hebben. Het is maar wie er naar kijkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu komt ook het kabinet naar buiten met initiatieven. In het kader van het programma Cultuur en Economie stelt de regering een extra 15 miljoen ter beschikking aan de creatieve industrie, waarvan 3,2 miljoen voor starters en andere initiatieven.

 

Zie (doorklikbaar) persbericht:

 

Kabinet geeft creatieve industrie impuls

 

Creatieve industrie krijgt de komende jaren een flinke impuls. Met gerichte financieringen, minder belemmeringen en goede randvoorwaarden wil het kabinet deze sector een toonaangevende rol in de economie laten spelen. Dit staat in 'Ons Creatieve Vermogen, beleidsbrief Cultuur en Economie', waarmee de ministerraad op voorstel van minister Brinkhorst en staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken en staatssecretaris Van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft ingestemd. Voor het programma wordt ruim 15 miljoen euro uitgetrokken.

 

(...)

 

 

'Ons Creatieve Vermogen' bevat een programma voor de creatieve industrie met verschillende actielijnen, zoals onder andere geadviseerd door het Innovatieplatform. Een greep uit de voorstellen:

- Er start een programma om verbindingen tussen economie en cultuur te stimuleren. In deze zogeheten Creative Challenge Call kunnen bedrijven uit de creatieve bedrijfstakken en andere delen van de Nederlandse economie projectvoorstellen indienen, waarbij zaken als kennisuitwisseling en samenwerking centraal staan. Voor dit programma is komend jaar 8 miljoen euro beschikbaar.

- Er komt een bureau dat het cultuurmecenaat gaat versterken. Dat zal investeringen door bedrijven en particulieren in de cultuursector stimuleren en begeleiden. Hiervoor reserveert het kabinet 1,4 miljoen euro.

- Er komen betere financiële condities voor creatieve bedrijven doordat de bestaande EZ-regelingen beter op hen worden toegesneden. Creatieve starters en het creatieve MKB kunnen hierdoor makkelijker een krediet krijgen. Hiervoor is 3,2 miljoen euro beschikbaar.

- De randvoorwaarden rondom het intellectueel eigendom worden beter, onder andere op het gebied van de bescherming van creatieve uitvindingen en licenties van makers aan gebruikers.

- Het kabinet versterkt de creatieve exportpositie. Dit gebeurt onder meer door een collectieve internationale marketing van Nederlands design ('Dutch Design'). Daarnaast wordt het makkelijker om (rijks)collecties te lenen en uit te lenen.

- Cultureel ondernemerschap wordt een structureel onderdeel in het kunstvakonderwijs. Niet alleen worden kunstvakstudenten beter voorbereid op ondernemerschap, ook het bestaande management wordt versterkt. Hiervoor is 600.000 euro beschikbaar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt praten wat je wilt, en ik vind het prima als mensen diensten willen ontwikkelen en verkopen, maar feit blijft dat er een groep ondernemers is die een product maken. Die laatste hebben het heel moeilijk om aan start- en groeikapitaal te komen. Reden daarvoor lijkt dat investeerders het gewoon niet begrijpen en dat er zoveel bedrijven zijn waarin ze kunnen investeren die al lekker winst maken, zodat ze geen risico hoeven nemen. Ze accepteren dat de upside dan ook beperkt is.

 

Ik ben er na tien jaar proberen met wisselend succes nu wel achter dat ons land niet het land is waar je producten moet ontwikkelen.

 

Het gaat overigens heel goed met mijn bedrijf, omdat we omzet maken en alles zelf doen. Daardoor gaat het wel veel langzamer dan ik zou willen. Ik zal dit forum sponsoren door iedereen die me voor 1 december een mailtje stuurt een gratis Izemail Desktop licentie te geven.

 

dagdag

Christine

 

Hoi Christine,

 

Wil toch nog even reageren op bovenstaande opmerkingen. Ik neem aan dat je met de investeerders over wie je het hebt, venture capitalists of participatiemaatschappijen bedoelt.

 

- Venture capitalists investeren in ondernemers met bedrijven die producten verkopen. De enige criteria die zij hierbij hanteren is dat het product een competitief voordeel heeft dat op termijn de wereldmarkt kan veroveren.

 

- Start- en groeikapitaal aantrekken was niet makkelijk, is niet makkelijk en zal ook nooit makkelijk zijn, voor geen enkel bedrijf of deze nu diensten of producten verkopen. Een ondernemer moet de juiste investeerder vinden en dit is een kwestie van netwerken en doorzetten. De juiste investeerder is echter slechts zelden een venture capitalist (zie mijn vorige opmerking)

 

- Venture capitalists investeren wel degelijk in bedrijven die al winst maken en daardoor een beperkt risico en upside hebben. Dit heet private equity waarbij ze investeren in volwassen, grotere ondernemingen. De reden dat zij dit niet in kleine ondernemingen doen is dat het risico dat ze dan lopen te hoog is gezien het beperkte upside. De meeste venture capitalists hebben namelijk geen diepgravende kennis en ervaring van markt van de bedrijven waarin zij investeren. Als zij dat wel heeft (een snel groeiend type venture capitalist die ik niche VCs noem) staat het geld dat zij investeert slechts voor een beperkte termijn tot haar beschikking. Institutionele investeerders willen binnen 10 tot 15 jaar hun geld terug waardoor je dus geen tijd hebt om in kleine bedrijven die winsten maken te investeren.

 

en zo ja, hoe gaan we dat aanpakken ?

 

Bedrijf heel succesvol maken, voor veel geld verkopen, en zelf een investeerder worden.

 

dagdag

Christine

 

Je hebt helemaal gelijk want business angels hebben wèl diepgravende kennis van de markten waarin zij investeren. Zij waren er meestal jarenlang in actief en hebben daar ook een netwerk opgebouwd. Hierdoor kunnen zij wel in kleine bedrijven die winst maken investeren. Dat is de situatie in Amerika en daar groeien we in Europa langzaam maar zeker naar toe (John de Mol, de jongens van Skype).

 

Mijn stelling is dan ook dat naarmate een investeerder over meer marktkennis en ervaring beschikt hij eerder bereid is om early stage investeringen te doen. Ondernemers moeten dan ook op zoek gaan naar investeerders met marktkennis en ervaring.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Let ook op de afbakening van creatieve industrie:

 

De sectoren in Nederland waar creativiteit centraal staat noemen we de creatieve bedrijfstakken. Gemeenschappelijk kenmerk is dat de belangrijkste waarde van creatieve producten niet in het materiële gebruik ligt, maar in de betekenis die de gebruikers

aan dat gebruik ontlenen. Creatieve bedrijfstakken omvatten zowel de kunsten en het erfgoed, media en entertainment als de creatieve zakelijke dienstverlening: vormgeving, architectuur, computer games. Deze archipel van sectoren doet het goed in Nederland. Nu al zijn meer dan 230.000 mensen werkzaam. De groei van de werkgelegenheid is bovendien bovengemiddeld. Daarnaast is er een aanzienlijke component 'creatieve productie' in het bredere bedrijfsleven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Aha, zoals reeds voorspeld melden zich meer investeerders aan:

 

Het Nederlandse investerings- en stimuleringsfonds Dutch Creative Industry Fund (DCIF) betrekt twee nieuwe investeerders bij het initiatief. De nieuwe toetreders brengen enkele honderdduizende euro's in om startende Nederlandse media- en internetondernemingen op gang te helpen <...> De bedrijven zeggen maximaal 500.000 euro aan investeringsgeld toe, wat het totale kapitaal op bijna 1 miljoen euro aan toegezegde fondsen brengt. Ilse Media, in oktober 2005 initiatiefnemer voor het fonds, zegde reeds 400.000 euro toe voor investeringen en promotie.

 

Bericht te vinden bij Emerce.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.