• 0

Reiskosten vergoeding inhouden

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Rene out zei:

Cao voor de horeca . Staat niet in hun arbeidsovereenkomst. Maar heb het wel altijd gegeven. 

 

Lastig. Als je het namelijk altijd hebt gegeven en je hebt vooraf geen voorbehoud gemaakt, dan kan er sprake zijn van een verworven recht. Het ligt er ook nog aan of je het aan iedereen hebt gegeven of aan slechts een paar mensen. Als je het hebt over 'altijd', over hoe lang hebben we het dan? 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, prinsrachid zei:

Als je het namelijk altijd hebt gegeven en je hebt vooraf geen voorbehoud gemaakt, dan kan er sprake zijn van een verworven recht.

 

Zit dat duidelijk voorbehoud al niet expliciet in de omschrijving "reiskosten"? Kosten die je maakt om te reizen; reis je niet, dan geen reiskosten en geen reiskostenvergoeding.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, UwJurist zei:

Je mág zelfs geen onkostenvergoeding zoals een reiskostenvergoeding uitbetalen als de onkosten niet gemaakt worden.

 

Normaliter ja, maar nu niet.  De belastingdienst heeft vanwege Corona een coulanceregeling afgekondigd mbt onbelaste (vaste) reiskostenvergoedingen. (Beleidsbesluit Fiscale tegemoetkomingen naar aanleiding van de coronacrisis d.d. 14-04-2020 )

 

 Die reiskostenvergoedingen mogen dus wel doorbetaald worden als de onkosten niet gemaakt worden;  vraag hier is of het ook moet 

 

Edit: verrassend ook dat Misset Horeca (volgens eigen zeggen vooral informatiebron voor ondernemers en managers in de Horeca; werkgevers dus) in dit artikel vooral aandacht besteed aan het mogen doorbetalen in plaats van aan het moeten. Maar er wordt ook gesproken over een "onvoorwaardelijk recht" : in dat geval  is het kennelijk een harde arbeidsvoorwaarde? 

 

aangepast door Norbert Bakker
Toevoeging Misset Horeca

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat juridisch en fiscaal weer door elkaar wordt gehaald.

 

Er werd gevraagd of een werkgever kan stoppen met het vergoeden van de reiskosten, omdat het slechts een secundaire arbeidsvoorwaarde is. Ik interpreteerde de vraag daarmee als een arbeidsrechtelijke vraag, niet als fiscale vraag. Ik interpreteerde het dus zodanig dat de vragensteller wilde stoppen met betalen, terwijl de werknemers wel gewoon naar hun werk blijven komen, maar op zich maakt dat volgens mij niet eens uit.

 

Juridisch en fiscaal moet ook niet verward worden. Je kunt natuurlijk gewoon afspreken om reiskosten te ontvangen, of die nou gemaakt worden of niet. Dat is iets tussen werkgever en werknemer. En die vergoeding mag zo hoog of zo laag zijn als zij willen.

 

Fiscaal wordt dat alleen simpelweg niet onbeperkt gefaciliteerd. Stel dat de werkgever altijd 210 km á 25 cent / km uitbetaalt en er is afgesproken dat die altijd wordt uitbetaald, dan is gewoonlijk 19 cent / km niet onderworpen aan loon- en inkomstenbelasting. Maar zodra de werknemer niet meer aan de fiscale voorwaarden voldoet (bijvoorbeeld ziekte), dan wordt zo'n onvoorwaardelijke vergoeding niets anders dan belast loon.

 

Het is dus niet zo dat je automatisch kunt stoppen met betalen van de (juridisch) afgesproken reiskostenvergoeding, omdat het toevallig (fiscaal)  niet meer belastingvrij is voor de loon- en inkomstenbelasting. De uitbetaling is afhankelijk van de voorwaarden van je onderlinge afspraken. De belastbaarheid daarvan hangt simpelweg af van of er aan de fiscale voorwaarden wordt voldaan.

 

Maar misschien dat de vragensteller even aan kan geven wat hij precies bedoelde.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Lastig. Als je het namelijk altijd hebt gegeven en je hebt vooraf geen voorbehoud gemaakt, dan kan er sprake zijn van een verworven recht. Het ligt er ook nog aan of je het aan iedereen hebt gegeven of aan slechts een paar mensen. Als je het hebt over 'altijd', over hoe lang hebben we het dan? 

Over 15 jaar 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Rene out zei:

Over 15 jaar 

 

Ok, dan lijkt me inmiddels wel sprake van een verworven recht. Dan moet je nu alleen vaststellen onder welke omstandigheden deze vergoeding altijd werd gegeven. Werd die onvoorwaardelijk gegeven? Of werd die vergoeding alleen betaald bij daadwerkelijke reisbewegingen van de werknemer? En wil je de vergoeding stopzetten voor werknemers die daadwerkelijk niet meer naar het werk reizen? Of wil je gewoon stoppen met betalen van de vergoeding, ongeacht of ze naar het werk komen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2

Wettelijk gezien zijn werkgevers niet verplicht om reiskostenvergoeding te betalen tijdens ziekte (en ook niet tijdens vakantie).

Maar als in de arbeidsvoorwaarden (bijv. de overeenkomst of de bedrijfsgids/regeling) of cao  staat dat men de reiskosten moet blijven vergoeden tijdens ziekte of vakantie, moet de werkgever dit natuurlijk wel doen.

 

En soms moet de werkgever ook doorbetalen als uit de omstandigheden duidelijk blijkt dat tegenover de onkostenvergoeding geen echte kosten zouden staan. In zo’n geval komt de vergoeding immers neer op verkapt netto loon.

Zie bijvoorbeeld de gerechtelijke uitspraak http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHDHA:2018:1561

Uit mailverkeer blijkt dat partijen zochten naar een manier om het netto inkomen bij zo laag mogelijke bruto kosten te bereiken. De werkgever nam daarbij bewust een risico. Partijen zijn zich er steeds van bewust geweest dat tegenover de vergoeding geen reële kosten stonden. Daarom vormt de vergoeding een loonbestanddeel dat de werkgever ook bij ziekte moet doorbetalen, aldus de rechter

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik stuitte toevallig op deze informatie van Rijksoverheid.nl, die ik graag deel:

 

Vakantie, verlof en vergoedingen

 

Het merendeel van mijn werknemers werkt thuis. Mag ik hun reiskostenvergoeding stopzetten?

U mag de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer stopzetten wanneer de werknemers thuiswerken. Tenzij er andere afspraken gelden op grond van de cao of het arbeidscontract.

Zie, ook voor meer interessante informatie:  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.