Jump to content
Bonhuis
Verberg

Concurrentiebeding

Een werknemer van ons heeft ontslag genomen om voor zichzelf te beginnen.

Hij gaat dan dezelfde werkzaamheden als ons verrichten.

Eerst heeft hij een jaarcontract met een concurrentiebeding gehad en getekend.

Na ongeveer een jaar kreeg hij een vast contract. Daarvoor is een addendum bij het arbeidscontract toegevoegd.

De arbeidsvoorwaarden van het jaar contract zijn niet herhaald in het vaste contract.

Zijn de voorwaarden van het jaarcontract ook geldig voor het vaste contract?

Hij is al door een paar klanten van ons benaderd.

Wat kunnen wij doen?

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
1 uur geleden, Bonhuis zei:

Hij is al door een paar klanten van ons benaderd.

Wat kunnen wij doen?

 

Je kunt klanten niet verplichten met jou zaken te blijven doen, dus als zij hem benaderen, is dat geen onrechtmatig handelen van de ex-medewerker.

 

Wat je kunt doen, is in de gaten houden of hij ten opzichte van het beding onrechtmatig handelt, ervan uitgaande dat indertijd het dienstverband ongewijzigd is voortgezet en het beding inderdaad rechtsgeldig en specifiek (niet als één van de bepalingen in de arbeidsovereenkomst) met de medewerker is overeengekomen. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Los van een concurrentiebeding.. Er is ook zoiets als onrechtmatige daad. Je mag, in dit geval als ex-medewerker,  niet iets doen waarmee je willens en wetens schade toebrengt aan een ander, in dit geval je voormalig werkgever.

 

Dat betekent dat de ex-medewerker ook zonder concurrentiebeding niet zomaar zelf klanten actief mag benaderen. Probleem is altijd hoe bewijs je dat, de praktijk is dat je het alleen kan bewijzen als ofwel klanten zelf verklaren dat ze door hem zijn benaderd (gebeurd vrijwel nooit) ofwel krijg je een mail of ander reclamemateriaal in handen waaruit blijkt dat hij

 

Nu ik weet dat dit hier niet aan de hand is, je schrijft immers dat klanten hem hebben benaderd. daar kun je zoals Hans terecht zegt weinig aan doen. Je moet wel een heel sterk concurrentie- of relatiebeding hebben om dat te voorkomen.

of een addendum genoeg is durf ik niet te zeggen, bij dit soort bedingen luistert dat nog al nauw. daarvoor ben ik te weinig arbeidsjurist. Als boekhouder ken ik het spanningsveld maar al te goed, te vaak klanten gehad die het net niet goed genoeg hadden vastgelegd of waarbij bleek dat sommige dingen niet te verbieden waren.

 

Meestal geef ik ook mee dat bij het vertrek van een goede werknemer vrijwel altijd ook het verlies van een aantal klanten hoort. En dat loyale medewerkers meestal niet opeens veranderen in "gemene klantendieven", ook al voelt het wel zo als er klanten weggaan en soms ook nog zeggen we gaan naar X. Of je nu kapper, boekhouder of automonteur bent iedere waardevolle werknemer heeft klanten waar de binding meer op het persoonlijk vlak ligt dan bij de onderneming waar ze voor werken, dat is een belangrijk deel van waarom ze waardevol zijn. Als werkgever/ondernemer moet je dat ook zien en accepteren dat niet alles met een beding valt dicht te metselen. Zolang het verlies aan klanten beperkt blijft tot een paar waar je zelf ook van kunt zien dat die "persoonlijke klik" tussen hen altijd al bestond moet je er geen groot probleem van maken.

 

Misschien een beetje veel relativering aan het begin van dit topic.. maar goed ik vind dat toch belangrijk om niet uit het oog te verliezen.

En de hardheid van jou concurrentiebeding is via een forum ook erg lastig te toetsen.. veel zal afhangen van de exacte formulering van zowel de eerste overeenkomst en het verlengingsaddendum.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een andere vraag die je kan stellen is: "waarom gaan mijn klanten naar hem toe?"

Kennelijk is er iets wat hen triggered om de overstap te maken van jou naar hem. 

Behandeld hij de klanten beter? Rekent hij lagere tarieven? 

 

Ik denk dat je beter daarop kan focussen dan eventueel een 'wrok' tegen de oud werknemer. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 278 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept