• 0

Klant komt producten niet ophalen

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.

Ik heb een onderneming in NL. Maanden geleden heeft een klant uit België meerdere artikelen  bij mij besteld en meteen betaald.

Ze heeft een bedrijf en zou GLS laten sturen om de producten op te halen. Helaas werkt GLS niet met tijdsblokken en moest ik heel de dag wachten voor de koerier.

Ik werk altijd buiten huis en kon daarom mijn werkzaamheden niet uit oefenen. Helaas kwam GLS de producten niet ophalen.

 

De klant vond het vervelend en vroeg of zij nog meer kon bestellen en nog heel even kon wachten met op laten halen, mochten er nog nieuwe leuke producten komen.

Ik ben akkoord gegaan. 2 maanden later vond ik het wel mooi geweest omdat de producten best groot waren en ingepakt in de weg stonden.

Ik heb de klant benadert. Geen reactie. Vier weken later heb  ik haar bedrijf en mail adres opgezocht en haar via mail benadert. Geen reactie.

Toen 2 weken later heb ik haar eindelijk kunnen bereiken. Inmiddels stonden de spullen al maanden in de weg.

 

Ze maakte een nieuwe afspraak met GLS. Weer kwam niemand opdagen. Weer een dag niet kunnen werken, inkopen kunnen doen of bestellingen kunnen versturen.

Ik heb haar een bericht gestuurd dat het weer niet gelukt is en dat zij mij graag zsm moet laten weten wanneer ze de spullen op kan halen. Ze heeft het bericht gelezen maar niet gereageerd.

24 uur later heb ik een bericht gestuurd dat ik haar producten weer voor de verkoop (ik verkoop vintage items) aan bied.

 

Nu wil zij haar geld terug. Ik heb tijd en geld (verpakking, stalling) geïnvesteerd en moet nu de klant volledig vergoeden terwijl er voor mij geen compensatie tegenover staat?

Klopt dat?

 

P.s. Ik heb hier van geleerd en ga dit niet meer doen. Ik wilde met de klant mee denken maar heb mij uiteindelijk zelf er mee. Please be kind;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Schade als gevolg van wanprestatie kun je in rekening brengen.

 

Wat die schade is, is lastiger te bepalen, omdat je daar niets over hebt afgesproken. Je kunt je ook niet beroepen op wat gebruikelijk is, want daar ben je juist in je overeenkomst van afgeweken (gebruikelijk is meteen laten ophalen, jij hebt afgesproken dat de klant "nog heel even kon wachten").

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bestaat de mogelijkheid nog dat jíj zorgt voor bezorging, in plaats van dat je klant het op laat halen (door een koerier)? Leg aan de klant voor of ze ervoor open staat dat jij het transport regelt, bel een koerier, bespreek de data met koerier en klant en het lijkt me afgehandeld. De klant heeft/had immers interesse/behoefte aan de producten en ook al betaald. De overeenkomst alsnog goed uitvoeren lijkt me dan ook waardevoller dan ontbinden en een beetje gaan stoeien over eventuele onkosten. 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Steffie1985 zei:

24 uur later heb ik een bericht gestuurd dat ik haar producten weer voor de verkoop (ik verkoop vintage items) aan bied.

 

Jij hebt de goederen geleverd, ze zijn al  van de klant. Jij kunt ze dus niet zo maar in de verkoop gooien: daarmee ontbind je je eigen overeenkomst.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Snap eigenlijk niet helemaal waarom je het product zelf niet verstuurd. Ben je van alles af en desnoods breng je de verzendkosten nog in rekening. Wanneer je verkoop op deze manier aanbiedt loop je natuurlijk een risico, zoals een stomerij die nooit weet wanneer een klant zijn broeken komt halen.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 3

Dan moet je wel aardig zeker weten dat de verkoper inmiddels niet zelf schadeplichtig is. Verder moet de verkoper de geleden schade, waaronder gedorven winst, iets preciezer becijferen dan met de natte vinger. 

 

Zoals de zaak er inmiddels lijkt voor te liggen, heeft de verkoper zich zowel de goederen als de betaalde koopsom toegeëigend en eenzijdig de koopovereenkomst ontbonden. De koper heeft niets.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Zoals de zaak er inmiddels lijkt voor te liggen, heeft de verkoper zich zowel de goederen als de betaalde koopsom toegeëigend en eenzijdig de koopovereenkomst ontbonden. De koper heeft niets.

 

Spot on. Als er 1 partij nu schadeplichtig is, is dat de verkoper 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie feedback. Ik heb het aankoopbedrag gewoon terug gestort.

 

Normaal gesproken zou ik de goederen idd gewoon opsturen. Alleen heeft de klant zo veel bij mij gekocht dat het 2 pakketten met verzendkosten à €20 (naar België) zouden zijn. Aangezien de klant normaal gesproken gemiddeld 4 weken over een reactie deed en ik met de zaak ging verhuizen en ook best klaar met de situatie was ;) heb ik het verder verkocht. Heb de klant geïnformeerd dat zij graag binnen 24uur met een oplossing qua ophalen of verzenden van de artikelen kan komen en dat ik mij anders genoodzaakt voel, de artikelen te verkopen. De reactie hierop kwam 6 weken later... Ik heb er van geleerd en zou het zo niet meer aanpakken, maar wilde ook even weten wat de opties van de ondernemer kant zijn.

 

Ik heb trouwens wel algemene voorwaarden alleen jammer genoeg alleen voor de verhuur van artikelen en niet voor de verkoop, omdat dit 2 takken zijn van mijn bedrijf. Ik verkoop normaal gesproken alleen maar via Instagram, maar ga zeker ook algemene voorwaarden voor de verkoop toepassen.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Steffie1985 zei:

Ik heb het aankoopbedrag gewoon terug gestort.

Ik hoop voor u dat het daarbij blijft.

Als de koper schade heeft geleden door het niet leveren, dan kunt u nog een claim verwachten.

U bent immers de partij die hierin schadeplichtig is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de koper 6 weken heeft gewacht, lijkt me dat dergelijke schade niet heel groot kan zijn. Dat is alsof de Zutphense waterjuffer de hoofdkraan 6 weken heeft laten openstaan – waarbij de kanttekening dat de vraagsteller erin heeft toegestemd dat de klant "nog heel even kon wachten" met de hoofdkraan spreekwoordelijk af te sluiten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De koper heeft sinds maart de tijd gehad de goederen op te halen. In Juli heb ik laten weten dat ik ga verhuizen met de vraag om de goederen zsm op te halen. Dit is tot half/eind september niet gebeurt. Op gegeven moment moet je als winkelier in actie mogen komen lijkt mij. Ik ga hier iig iets met de algemene voorwaarden doen. De schade die de koper heeft geleden kan ik niet invullen, alleen dat als de goederen van essentieel belang zijn, hij sinds maart de tijd had om ze op te halen:)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Steffie1985 zei:

Ik ga hier iig iets met de algemene voorwaarden doen.

Lijkt mij heel verstandig.

 

2 uur geleden, Steffie1985 zei:

De schade die de koper heeft geleden kan ik niet invullen,

Nee, dat moet de koper zelf doen, maar vroeg of laat loop je wel tegen een hufter aan die misbruik maakt van het gebrek aan duidelijke regels.

Voorkomen is beter dan achteraf de tranen deppen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.