• 0

Deelneming met negatief eigen vermogen in aangifte vennootschapsbelasting

Hallo! Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag. 
 

ik heb een holding en heb voor de vpb een fiscale eenheid met mijn werk bv. 
 

nu heb ik nooit echt problemen gehad met het invullen van de aangifte / het elimineren van posten in het geval van winsten. 
 

De deelneming is bij  de holding naar 1 euro afgewaardeerd door een verlies waardoor ik dus nu aanloop hoe dit te verwerken in de aangifte. 

kan iemand helpen?

 

dank alvast voor hulp van jullie kant.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 3

Voor de aangifte kijk je door beide B.V.'s heen; dus geconsolideerd. Hierbij kan het totale eigen vermogen van de geconsolideerde groep gerust negatief zijn natuurlijk. Wat is precies je vraag? < Dit bedoel ik niet lelijk, maar ik doe in de beantwoording hieronder enkele aannames, waaronder mijn interpretatie van jouw vraag.

 

Als je erop doelt (gok cq. interpretatie van mijn kant) dat je fiscaal geconsolideerde eigen vermogen (in Fiscale Eenheid - FE) niet langer aansluit bij je bedrijfseconomische waardering; dat kan in bepaalde gevallen voorkomen. Bijvoorbeeld als de Moeder niet aansprakelijk gehouden kan worden voor het negatieve eigen vermogen van de Dochter. Voor de FE is dat geen factor want je bent zelf die FE aangegaan als Moeder dus niet zeuren ;-) en optellen.

 

Stel je holding (Moeder) heeft een eigen vermogen van +100 (waardering Dochter op 1) en je werkmij (Dochter) een eigen vermogen van -240 dan is het voor fiscale doeleinden nu -140. Terwijl jij bedrijfseconomisch:

1) Een balans van de moeder hebt die er als volgt uitziet:

Omschrijving bezittingen debet Beschrijving verplichtingen credit
Deelneming (Dochter) 1 Eigen vermogen 100
Liquide middelen 99    
       
Balanstotaal 100 Balanstotaal 100

 

2) Bij de werkmaatschappij (Dochter) ziet de balans er als volgt uit?:

Omschrijving bezittingen debet Beschrijving verplichtingen credit
Vaste activa 100 Eigen vermogen -240
Liquide middelen 40 Leningen 380
Balanstotaal 140 Balanstotaal 140

 

Proof of the pudding in de FE

3) Fiscaal voor de FE leidt dit tot het volgende (alleen de dochter EUR 1 elimineert door middel van de boeking: dbt Eigen vermogen EUR 1/crt. aan deelnemingen EUR 1):

Omschrijving bezittingen debet Omschrijving verplichtingen credit
Vaste activa 100 Eigen vermogen -141
Liquide middelen 139 Leningen 380
       
Balanstotaal 239 Balanstotaal 239

 

Is dit ongeveer wat je bedoelt? Ik denk dat je verstrikt raak in de overtuiging dat je fiscale aangifte de vermogensmutatiemethode gebruikt waarbij de bedrijfseconomische waarderingen in de balans van 1) gewoonlijk (grotendeels) de basis kan zijn van de balans in de VPB aangifte van de FE. Maar als de Dochter zwaar verliesgevend is tot het punt dat het Eigen vermogen van de Dochter negatief wordt, moet je inderdaad weer even opletten. Beantwoord dit aan de vraag die je tracht te stellen?

 

Het voorbeeld hierboven is natuurlijk zwaar versimpeld (ook aan andere lezers: please correct me if I'm wrong want dit soort gefingeerde voorbeelden gaan erg makkelijk fout) en kan afwijken van wat jij bedoelt; ik probeer je ook maar zo goed mogelijk te helpen. Als je nog vragen/opmerkingen hebt stel ze gerust. Succes.

Link naar reactie
  • 0

Jeetje Remco,

 

wat heb je ongelofelijk je best gedaan. Zo duidelijk wat hier staat maar, ik had erbij moeten zetten dat ik in mijn maag zit met de verdeling van het eigen vermogen en het aandelenkapitaal. 
 

Ik heb nu 18 bij de dochter tegen 1 euro bij M. 
 

hoop niet dat ik dat altijd foet heb gedaan maar streepte de deelneming zeg maar weg tegen het aandelen kapitaal van D

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi hier ben ik nog even want ik snap er niks van en ik durf de aangifte niet te versturen. 
 

normaal doe ik:

aandelenkapitaal D

reserve D

resultaat D

aan/ deelneming M

 

dat liep altijd glad tot nu de deelneming bij m op 1 euro staat m.

 

de vraag is dus wat nu? Aan wat precies??

kan iemand hier wat mee?

 

Dank alvast

aangepast door Ebbots
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.