• 0

MOSS melding en BTW aangifte kwartaal

Beste Higherlevel kenners,

 

We hebben vorige week de eerste MOSS melding gedaan en het daaruit voortkomende BTW-bedrag netjes overgemaakt naar de Belastingdienst.

 

Nu moeten we nog de 'normale' kwartaalaangifte doen en daar vinden we onder 3c de 'afstandsverkopen binnen de EU'. Moeten we het MOSS-bedrag daar ook invullen? Of worden we dan dubbel belast?

In de 'Toelichting bij de aangifte omzetbelasting 2020'  staat niets over MOSS...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je heeft de btw onder 3c aan als gebruik maakt van de regeling afstandsverkopen. Daarbij mag je dan je eigen (Nederlandse) btw-tarief toepassen, zelfs als je EU-klanten buiten Nederland zitten. Het gaat dan om verkopen aan klanten die geen btw-nummer hebben (dus particulieren of kleine ondernemers, ligt een beetje aan de drempel voor de omzetbelasting in het desbetreffende land). Je moet de goederen (laten) vervoeren naar je klanten. En je moet rekening houden met het drempelbedrag van het desbetreffende land, want ook die bedragen kunnen verschillen (zo'n 35.000 tot 100.000 euro).

 

 

Als je al aangeeft via MOSS (waarbij je dus feitelijk het tarief van het land van de klant toepast en afdraagt aan de buitenlandse belastingdiensten), lijkt het me dat 3c niet van toepassing is. Lees anders ook hier op de website van de Belastingdienst.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo prinsrachid,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht eigenlijk dat de gewone BTW aangifte het totaal van alle omzet zou moeten omvatten en het is dan vreemd (vind ik), dat er geen aparte invoer voor MOSS is.

 

In je antwoord schrijf je "lijkt me dat 3c niet van toepassing is". Op de pagina van de belastingdienst staat wel dat je afstandsverkopen bij 3c moet vermelden, maar niet, dat je MOSS melding daar dan niet onder valt . Misschien is er iemand die dat met meer overtuiging kan bevestigen? :shushing-face:

Link naar reactie
  • 0

Ja, het kan inderdaad wat verwarrend overkomen. Maar je moet het eigenlijk zo zien: in je Nederlandse btw-aangifte (en dus ook 3c) geef je alleen aan waar de Nederlandse Belastingdienst heffingsrecht over heeft. Als je echter omzet hebt die je in het buitenland aangeeft (via MOSS), is dat dus omzet waar de Nederlandse fiscus niets meer mee te maken heeft. Die omzet is dan dus geen omzet voor de binnenlandse omzetbelasting meer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, MaFriend zei:

Even nog ter terugkoppeling. De 'normale' BTW aangifte rekent geen 21% over het bedrag in 3c. We hebben daar dus toch maar het bedrag van de MOSS-aangifte in gezet, zodat het geheel compleet is...

 

Waarom wil je met alle geweld de MOSS omzet toch ergens in de BTW aangifte vermelden?

 

Hoort daar simpelweg niet thuis. Hetgeen ook duidelijk in de toelichting staat:

 

Quote

Welke diensten mag u niet opnemen in uw btw-aangifte en opgaaf ICP?

 

Deze diensten mag u niet opnemen in uw btw-aangifte en opgaaf ICP:

 

– diensten die in het land van uw afnemer zijn vrijgesteld

– diensten die in het land van uw afnemer belast zijn met 0%

– diensten die u levert onder de regeling ‘mini One Stop Shop’

– diensten die te maken hebben met onroerende zaken, bijvoorbeeld verhuur en onderhoud

– personenvervoer

– diensten die te maken hebben met het verlenen van toegang tot evenementen op het gebied van cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs Bijvoorbeeld muziekuitvoeringen, toneelvoorstellingen, circusvoorstellingen, kermissen, sportevenementen, filmvertoningen, beurzen en tentoonstellingen.

– diensten die restaurants en cateringbedrijven leveren

– verhuur van een vervoermiddel voor een aaneengesloten periode van maximaal 30 dagen of verhuur van een schip voor een aaneengesloten periode van maximaal 90 dagen

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maxn, bedankt voor je input.

 

Die regel (de enige regel waarin de MOSS wordt genoemd in de hele toelichting) had ik inderdaad ook gelezen. Hij staat onder het stukje van 3b, dat gaat over intercommunautaire prestaties. Daar specificeer je de omzet die je hebt gemaakt, waarvoor de afnemer in het buitenland de BTW afdraagt. Het is duidelijk, dat de MOSS melding daar niet onder hoort.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, MaFriend zei:

Die regel (de enige regel waarin de MOSS wordt genoemd in de hele toelichting) had ik inderdaad ook gelezen. Hij staat onder het stukje van 3b, dat gaat over intercommunautaire prestaties. Daar specificeer je de omzet die je hebt gemaakt, waarvoor de afnemer in het buitenland de BTW afdraagt. Het is duidelijk, dat de MOSS melding daar niet onder hoort.

 

Dat de uitleg dat MOSS niet in je OB aangifte thuis hoort bij de vraag "Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU" staat, vind ik niet zo vreemd.

Zou als ik op zoek was naar het antwoord toch echt eerder daar zoeken, dan bij de vraag over de afstandsverkopen regeling voor goederen...

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer, dat de toelichting bij 3b niet vermeld wat je moet doen met diensten die wél binnen de EU zijn, maar die je niet onder 3b mag vermelden.

 

Het 'Hulpmiddel voor diensten' geeft voor mij aan, dat BTW moet worden afgedragen en dat je dat eventueel via MOSS kan doen. Maar het zegt niet specifiek, dat je de melding die je met MOSS doet uit de normale BTW aangifte moet weglaten. In dat kader begrijp ik niet, waarom je wél omzet buiten de EU moet vermelden en niet de omzet binnen de EU?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2020 om 10:00, MaFriend zei:

Nu moeten we nog de 'normale' kwartaalaangifte doen en daar vinden we onder 3c de 'afstandsverkopen binnen de EU'. Moeten we het MOSS-bedrag daar ook invullen? Of worden we dan dubbel belast?

 

Ik snap de vraag niet helemaal, of ik heb misschien iets gemist? De MOSS gaat over telecommunicatie/digitale diensten aan particulieren, afstandsverkopen over levering van (fysieke) goederen, dat zijn twee verschillende dingen.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

Ik snap de vraag niet helemaal, of ik heb misschien iets gemist? De MOSS gaat over telecommunicatie/digitale diensten aan particulieren, afstandsverkopen over levering van (fysieke) goederen, dat zijn twee verschillende dingen.

 

OK, dus de omzet die je bij MOSS hebt gemeld moet niet onder 3c worden ingevuld. Maar ook niet onder 3b. Je moet het dus helemaal weglaten uit de aangifte?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.