• 0

Tozo-vergoeding en emigratie

Ik zit eraan te denken om in een goedkoop derdewereldland te gaan wonen met lage belastingen. Daarna vanaf daar Europese klanten te accepteren en dan misschien over 5 jaar met pensioen te gaan.

 

Zou ik de Tozo-vergoeding als ZZP'er terug moeten betalen als ik ga emigreren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo candy1

 

Zolang je aan de criteria voor tozo hebt voldaan hoef je niet terug te betalen. 

 

Belangrijkste is om het urencriterium goed in de gaten te houden. Want als je daar niet aan kan voldoen over 2020 kan dat tot terugvordering leiden..

 

Ik reageer later nog even over andere opties.. 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Ten eerste raad ik je aan om je in te schrijven bij alle sociale woningcorporaties in krimpregio's. De wachttijden in deze regio's zijn aanzienlijk korter dan elders, dus mocht het buitenland toch tegenvallen dan kan je makkelijker terugkomen. Remigreren is niet altijd wat het lijkt, en onderschat de pracht van Nederland niet. Dat schrijf ik als driejarige emigrant die niet kan wachten om weer naar Nederland te gaan. :) Gelukkig kan dat binnenkort ook, omdat ik dus ingeschreven sta. Je leest werkelijke horrorverhalen van mensen die nergens ingeschreven stonden, en heimwee kregen of zelfs ziek werden.

 

Ik las in je geschiedenis dat je aan de Filipijnen dacht, via een Estse belastingconstructie. Ik ken de laatste constructie erg goed. Ligt allemaal heel gecompliceerd, en ik weet niet of dat wel geschikt is voor permanente bewoning in één land. De Estse constructie wordt heel veel gebruikt door digital nomads die van land naar land reizen, zoals ik deed, en dus nergens écht belastingplichtig kunnen zijn omdat we nergens wonen. Neem eens een kijkje op https://www.xolo.io/ Dit is een bedrijf in Estland die deze constructies opzet voor je. Mocht je het helemaal zelf willen doen, neem een bank account bij LHV. Zij hebben een directe koppeling met de Estse belastingdienst, waardoor je direct alle belastingen vanuit jouw bankportaal kan betalen. :)

aangepast door Ritchie
Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2020 om 13:18, candy1 zei:

en dan misschien over 5 jaar met pensioen te gaan.

 

U kunt in aanmerking komen voor een IOAW-uitkering als u bent geboren vóór 1 januari 1965.

Als je je onderneming wilt stoppen in Nederland dan kun je mogelijk ipv Tozo een iOAW uitkering aanvragen. Daar gelden andere voorwaarden die beter bij je situatie passen.

 

Tegelijkertijd op dit moment mag je ongeacht de werkelijk gewerkte uren gewoon uitgaan dat je 24 uur per week werkt het urencriterium. Dus als je in januari en februari gewoon hebt gewerkt moet je er wel aan kunnen voldoen dit jaar.

 

Je zou dan voor 2021 moeten beoordelen of Tozo nog de juiste regeling is als in 2021 wilt emigereren.

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Roel J zei:

Tegelijkertijd op dit moment mag je ongeacht de werkelijk gewerkte uren gewoon uitgaan dat je 24 uur per week werkt het urencriterium. Dus als je in januari en februari gewoon hebt gewerkt moet je er wel aan kunnen voldoen dit jaar.

Correct voor de periode 01 maart 2020 - 01 oktober 2020.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-versoepeling-urencriterium

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0

Oh, is die nog niet verlengd? nou ja dat zullen ze dan komende week/maand wel aankondigen :)

Ik had uit betrouwbare bron vernomen dat die ook tot in elk geval eind van het jaar zou blijven gelden als onderdeel van het totale pakket, alleen loopt de besluitvorming een iets andere route dan de andere maatregelen..

 

Ik verwacht dat het wel gaat gebeuren, maar ok, formeel is het nu nog niet zo.. nog een puntje van aandacht dus.. 

Het zou natuurlijk uitermate vreemd zijn als dat niet gebeurd. Want er zijn diverse branches waar vrijwel alle zzp-ers nog aan het tozo infuus liggen.. met horeca, kunst en cultuur voorop.. Alle zzp-ers krijgen geen werk, als er werk is wordt het (weinige) eigen personeel ingezet of werkt de eigenaar 5 stapjes harder..

In die branches hebben mensen alleen januari en februari een beetje normaal kunnen werken maar dat was dan meestal ook niet fulltime

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.