• 0

Nieuw concept voor stadsdistributie

Stadsbox: laadeenheid voor stadsdistributie

 

Connekt heeft een concept ontwikkeld voor stadsdistributie. Deze moet enerzijds een antwoord geven op de eisen die de logistiek stelt en anderzijds rekening houden met beperkingen die veel gemeenten aan het bezorgend verkeer stellen. Het doel van het nieuwe concept is om stadsdistributie te verbeteren door bundeling van goederen in een standaard laadeenheid en splitsing van de logistieke keten.

 

Bron: logistiek.nl

 

Ik ben benieuwd of ze dit kunnen realiseren. Lees meer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het met ze eens dat het tijd is voor nieuwe vervoersconcepten, maar dit lijkt me (gevoelsmatig) typisch iets wat de tekentafel niet zal verlaten. Ondanks het aardige lijstje van deelnemende bedrijven. Het vergt aanpassingen van de hele logistieke opzet die zo ingrijpend zijn dat het hele huidige systeem er eigenlijk uit moet en vervangen zou worden door dit systeem.

 

Dat zou allereerst betekenen dat veel distributiebedrijven jarenlang met twee systemen moeten werken, dit systeem en de huidige manier van productenlevering. Dat zie ik al niet gebeuren. Een dergelijke aanpassing zal geleidelijk en aanvullend op de huidige werkwijze moeten zijn. Daarnaast lijken deze containers me van een onhandig formaat.

 

En zou door de bundeling het logistieke verkeer in de binnenstad afnemen? Alleen dat de wagentjes kleiner kunnen zijn is een voordeel, verder zie ik er heel weinig in. Op basis van dit stukje moet ik erbij zeggen, ik ken het initiatief verder niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat er met standaardisatie geld te verdienen valt, is duidelijk te zien in de lijnvaart waar door containerisatie enorme kosten reducties gerealiseerd zijn. Dat zou in het geval van stadsdistributie ook mogelijk moeten zijn. Het belangrijkste is dat er genoeg bedrijven aan het het concept meewerken, waardoor de benodigde schaalgrote gehaald wordt.

 

De voordelen van het concept zijn de hogerebezettinggraad, betere dienstverlening en een lagere logistieke prijs. Een belangrijk nadeel lijken me de toename van de verkeersstromen in de binnenstad (daar ga ik er van uit ondanks de hogere bezettingsgraad) en de extra overslag op het stadsoverslagpunt.

 

Het is voor een vervoerder waarschijnlijk niet mogelijk om in een keer op dit systeem over te schakelen, omdat niet alle steden hieraan meewerken. Maar dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, omdat deze nu ook al een divers wagenpark kan hebben wat ook geen problemen oplevert.

 

Daarnaast vraag ik me af of zo'n stadsoverslagpunt naast B2B ook voor consumenten leveringen gebruikt kan worden. Wanneer er vanuit het regionaal DC een stadscontainer geladen wordt voor B2C goederen, dan zou deze op het stadsoverslagpunt overgeslagen worden in bestelbusjes. Door deze bundeling van producten van verschillende leveranciers zouden er minder stops en kleinere transprot afstanden gerealiseerd kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Een mooi idee, maar of het ooit het licht zal zien...

 

Wat mij te binnen schoot na het lezen van dat stukje: Waarom in de centrums geen centraal afleverpunt? Alle bedrijven lossen hun spullen op 1 centrale plek, komen dus ook niet meer bij de winkel op de stoep.

 

Dat centrale afleverpunt zorgt verder voor de transport naar de winkels in het centrum. Denk bijvoorbeeld aan elke uur een busje door het centrum, die alles afleverd...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Een mooi idee, maar of het ooit het licht zal zien...

 

Wat mij te binnen schoot na het lezen van dat stukje: Waarom in de centrums geen centraal afleverpunt? Alle bedrijven lossen hun spullen op 1 centrale plek, komen dus ook niet meer bij de winkel op de stoep.

 

Dat centrale afleverpunt zorgt verder voor de transport naar de winkels in het centrum. Denk bijvoorbeeld aan elke uur een busje door het centrum, die alles afleverd...

 

Heb je het verhaal wel gelezen eigenlijk? Wat dacht je dat een 'stadsoverslagpunt' was, in vergelijking met een 'centraal afleverpunt'? ??? ;)

Link naar reactie
  • 0

Heb het verhaal zeker wel gelezen... Het laat bij mij de indruk achter dat het bedoelt is voor grote goederen...

 

Het gaat per massa naar het verdeelpunt toe en wordt steeds in kleinere hoeveelheden opgedeelt. Dit vereist een grote logistieke opzet en werkt alleen als de bedrijven er ook aan meewerken.

 

Mijn idee lijkt er wel op, is denk alleen een variatie ervan!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.