• 0

Vrijwillige verzekering (UWV) en arbeidsverleden?

Als zelfstandige dienstverlener aan huis ben ik momenteel niet verzekerd voor ziekte en werkloosheid. Ik ben voornemens om mij vrijwillig te verzekeren bij UWV voor de ZW en WW. Op de website is duidelijk te lezen dat ik mijn huidige dagomzet kan verzekeren ivv een dagloon. Voor de duur van een eventuele uitkering ben ik echter afhankelijk of verzekerde jaren ook meetellen als arbeidsverleden. Hierover kan ik echter niets terug vinden.

 

Als ik mij als ZZP’ers ga verzekeren is het ook relevant om  een effectieve vangnet op te bouwen.

Weet iemand of de maanden dat ik als ZZP’er vrijwillige verzekerd ben bij UWV (en dus premie betaal) ook meetellen voor mijn zogenoemde arbeidsverleden? Of kent een eventuele uitkering op basis van de vrijwillige verzekering een vaste looptijd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, Briesje zei:

Ik ben voornemens om mij vrijwillig te verzekeren bij UWV voor de ZW en WW.

 

Je kunt je niet vrijwillig verzekeren voor de WW, alleen voor ziektewet en WIA.Edit : tenzij je alfahulp bent: dan kun je je wel verzekeren tegen WW 

 

En, zoals Roel hierboven al aangeeft,  dat kan alleen binnen 13 weken na einddatum arbeidsovereenkomst of  einddatum van een uitkering van een werknemersverzekering (bijv, WW of Ziekewet) , en altijd met terugwerkende kracht vanaf die einddatum (is einddatum dienstverband dus 30-09, dan heb je tot 30-12 de keuze om je aan te melden voor vrijwillige verzekering ZW en WIA per 01-10 ) edit: tenzij je Alfahulp bent, zie onder 

 

38 minuten geleden, Briesje zei:

Voor de duur van een eventuele uitkering ben ik echter afhankelijk of verzekerde jaren ook meetellen als arbeidsverleden. Hierover kan ik echter niets terug vinden.

 

De duur van de uitkering van de vrijwillige verzekering hangt niet af van het arbeidsverleden; je hebt vermoedelijk gekeken bij de informatie van de verplichte verzekering. Zie hier de verzekeringsvoorwaarden van de vrijwillige verzekering (WIA)

 

 

38 minuten geleden, Briesje zei:

Als ik mij als ZZP’ers ga verzekeren is het ook relevant om  een effectieve vangnet op te bouwen.

 

Als je een effectief  en betaalbaar vangnet op wilt bouwen kijk vooral ook naar private verzekeringsmogelijkheden zoals een AOV of een combinatie van publiek, privaat en/of een broodfonds: zo houd je de kosten ook laag.

Want hoewel de vrijwillige verzekering van UWV iedereen accepteert (mits binnen 13 weken) is het wel extreem duur: volledige ZW en WIA dekking voor €35.000,- bruto uitkering kost je € 750,- per maand! Een private oplossing (AOV met een broodfonds bijvoorbeeld) kost meestal minder dan de helft, bij aanvang zelfs nog minder.

 

En tip: lees ook eens het AOV Ervaringen topic op dit forum, 

 

aangepast door Norbert Bakker
Toevoeging alfahulpen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Briesje: mocht je inderdaad Alfahulp zijn, dan zijn de spelregels totaal anders: je gaat dan namelijk een dienstverband met je klant aan en bent geen gewone zelfstandige.

 

Of je verplicht verzekerd bent of dat je je vrijwillig kunt verzekeren (ook voor WW: dat is zelfs een verplicht combinatie met de vrijwillige ziektewetverzekering) hangt dan af van hoeveel dagen je werkt bij 1 of meerdere opdrachtgevers. Ook geldt dan voor jou de 13 weken termijn niet: je kunt je op ieder moment aanmelden voor verzekering, en die geldt niet met terugwerkende kracht 

 

De hamvraag of je arbeidsverleden bij die specifieke vrijwillige verzekering meespeelt kan ik helaas niet met zekerheid beantwoorden: te weinig ervaring mee en ik zie geen bijzondere voorwaarden op de site staan. Benader voor definitieve duidelijkheid het UWV. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor deze informatie. Het geeft stukken meer duidelijkheid!

Hamvraag blijft idd wel of een  arbeidsverleden bij een eventuele vrijwillige verzekering mee blijft groeien.

Het zou zonde zijn om jaren verzekerd te zijn voor maar 3 maanden uitkering. 

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Briesje zei:

Dank jullie wel voor deze informatie. Het geeft stukken meer duidelijkheid!

Hamvraag blijft idd wel of een  arbeidsverleden bij een eventuele vrijwillige verzekering mee blijft groeien.

Het zou zonde zijn om jaren verzekerd te zijn voor maar 3 maanden uitkering. 

 

Beste Briesje, er van uitgaande dat je Alfahulp bent en je doelt op de  vrijwillige WW verzekering  (anders zou je deze vraag niet stellen): het lijkt mij niet meer dan logisch dat je arbeidsverleden inderdaad mee blijft groeien, maar helaas ontbreekt het op de UWV site aan voorwaarden van die vrijwillige WW verzekering om dat ook definitief vast te stellen.

 

Mijn advies is daarom om daarover contact op te nemen met UWV. En als je het antwoord dan hier zou willen plaatsen zou dat er fijn zijn: daarmee help je toekomstige alfahulpen met dezelfde vraag

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Briesje zei:

Dank jullie wel voor deze informatie. Het geeft stukken meer duidelijkheid!

Hamvraag blijft idd wel of een  arbeidsverleden bij een eventuele vrijwillige verzekering mee blijft groeien.

 

Je opbouw bestaat uit zogenaamde sociale-verzekeringsdagen (SV-dagen). Dat zijn je gewerkte dagen waarover je WW-premie hebt betaald. Je moet hier trouwens wel meer dan 52 van hebben per jaar, anders heb je in dat jaar alsnog 'geen' arbeidsverleden in dat jaar. En dat gaat niet naar rato van het jaar, maar is gewoon een absoluut minimum over het kalenderjaar.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.