• 0

Uitgeverij beginnen: oprichting BV en concurrentiebeding...

hallo,

 

ik zit met vragen waar ik maar geen duidelijk antwoord op krijg. misschien kan iemand mij antwoorden geven?

 

ik werk momenteel voor een uitgeverij. daar doe ik de advertentieacquisitie. al enige tijd loop ik met het idee dit voor mijzelf te gaan doen. nu ben ik iemand tegengekomen die met dezelfde plannen rondloopt (een uitgeverij beginnen) door die persoon is alles binnen bereik wat je daar voor nodig zou hebben. nu wil deze persoon een bv starten met aandeelhouders, waar ik er dus één van zou zijn. heeft iemand ervaring met deze constructie? waar let ik op? tevens zit ik met een erg dichtgetimmert concurrentiebeding in mijn maag. kort gezegt mag ik twee jaar lang niet hetzelfde werk in dezelfde regio doen (en dat ben ik dus wel van plan) weet iemand hoe je dit aanpakt? praten met mijn huidige werkgever? het proberen teniet te laten doen en zo ja...hoe?

 

verder heeft mijn partner een ez, nu word ons verteld een holding te starten met twee bv's eronder (van hem en van mij) is dit slim? en hoe pak je dit aan?

 

er is binnenkort een startersdag van de kvk, maar ik wil graag nu al wat antwoorden want ik sta te springen om te beginnen, maar ik krijg het maar niet duidelijk. er komt ook zoveel bij kijken!

 

weet iemand meer van dit soort dingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste as usual,

 

Allereerst hartelijk welkom op dit forum! Ik heb je titel aangepast, zodat deze duidelijker is voor anderen.

 

Je stelt veel vragen in één post die vanuit de persoonlijke beleving allemaal betrekking hebben op hetzelfde onderwerp, maar technisch gezien allemaal verschillende onderwerpen betreffen, die in verschillende fora thuishoren. Je kunt je vragen dus beter opsplitsen en in de betreffende fora plaatsen, dan krijg je betere antwoorden.

 

Daarnaast raad ik je aan de zoekfunctie te gebruiken op 'oprichting BV' en 'concurrentiebeding', dan vind je al vele antwoorden.

 

Inhoudelijk:

 

Het advies over de juridische constructie voor dit alles is waarschijnlijk als volgt bedoeld: de daadwerkelijke activiteiten (de uitgever) plaats je in één of meerdere BV's. Daarboven komt een Holding BV die alle belangen in de eerder genoemde BV's bundelt, en daarboven komen twee persoonlijke holdings (ook BV's), één voor jou en één voor de mede-oprichter, waarin je beide afzonderlijk de persoonlijke belangen zoals pensioensopbouw e.d. stopt. Zoek even op 'oprichting BV' en je vindt veel informatie hierover.

 

Advies over het concurrentiebeding is hier op Higherlevel.nl wel te krijgen, maar dan moeten we meer weten over de exacte juridische bewoordingen.

Link naar reactie
  • 0

over een maand ga ik onslag nemen bij mijn huidige werkgever (uitgeverij van huis-aan-huis bladen) om voor mezelf te beginnen, samen met een collega.

Ook wij willen een uitgeverij beginnen, maar dan gaan we magazines uitgeven voor bedrijven en instellingen.

Wel iets anders, maar we vissen uiteindelijk natuurlijk wel in dezelfde vijver.

In ons beider contract staat het volgende:

 

Het is werknemer verboden om binnen een tijdvak van twee jaar in het gebied c.q. de gebieden waar hij gedurende de laatste twee jaar van de dienstbetrekking werkzaam is geweest, na het einde van het diensverband - ongeacht de wijze waarop en de redenen waarom het dienstverband tot een einde is gekomen-, direct en/of indirect, een zaak te drijven gelijk (soortig) en /of aanverwant aan die van uitgever,en/ of een zodanige zaak mede of te doen drijven en/of daarbij finacieel en/of anderzins belang te hebben en/of daarvoor op enigerlei wijze in dienstbetrekking en/of anderzins tegen vergoeding en/of om niet, ongeacht et feit of de nieuwe werkgever opdrachtgever in dit gebied gevestigd is , werkzaam te zijn, dan wel op enigerlei wijze, direct of indirect zakelijke contacten te onderhouden met (rechts-)personen waarmee werkgever gedurende de laatste twee jaar voorafgaand aan het einde van het dienstverband op enigerlei wijze zakelijk contact heeft gehad, tenzij met uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van werkgever.

 

Ik wil maandag met mijn werkgever gaan praten hierover en bedingen dat ik hier vrijstelling van krijg, want volgens mij houdt dit in dat ik twee jaar mijn beroep niet uit kan oefenen, tenzij ik naar Groningen verhuis.

 

Het gebied wat hierboven wordt beschreven geld voor regio Zuid Holland.

 

Wat kan ik mijn werkgever vertellen...en wat hoef ik niet te vertellen?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil maandag met mijn werkgever gaan praten hierover en bedingen dat ik hier vrijstelling van krijg, want volgens mij houdt dit in dat ik twee jaar mijn beroep niet uit kan oefenen, tenzij ik naar Groningen verhuis.

 

Het gebied wat hierboven wordt beschreven geld voor regio Zuid Holland.

 

Wat kan ik mijn werkgever vertellen...en wat hoef ik niet te vertellen?

Laat ik allereerst opmerken dat het beding een regelrecht gedrocht is.

 

Los van hetgeen jouw werkgever heeft bedongen in de arbeidsovereenkomst, is het veel belangrijker om te weten welke uitleg jouw werkgever precies aan dit beding geeft c.q. hoe daarmee in praktijk wordt omgegaan.

 

Ongeacht de uitleg die aan het concurrentiebeding wordt gegeven is het

in ieder geval niet raadzaam om zonder enige vorm van overleg te starten. Alsdan kun je erop wachten dat de werkgever stappen onderneemt. Of de werkgever alsdan daarin slaagt is altijd weer vraag 2, maar in beginsel kan de werkgever het jullie lastig maken. Met de start van een onderneming heb je voldoende andere zorgen.

 

De grote vraag is: hoe legt de werkgever de frase "(gelijk)soortig en/of aanverwant uit", probeer daarover meer informatie te vergaren c.q. de werkgever een uitspraak over te laten doen. Succes

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie,

 

wat kan er vervolgens allemaal gebeuren?

 

kan het beding worden aangepast (bv regio of duur veranderen)

 

het lijkt mij niet logisch dat ze direct zeggen...o..we schrijven wel even een briefje dat het niet meer van kracht is, het staat tenslotte niet voor niets in mijn contract. hoe gaan zulke dingen verder?

 

wat als ze mij er wel aan gaan houden..komt het dan altijd tot een rechtzaak...? (zit ik uiteraard niet op te wachten)

 

is het wellicht verstandig om niet tegelijk met mijn collega op te stappen? Zo kan de een het pad vrijmaken voor de ander? of is dit onzin?

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat kan er vervolgens allemaal gebeuren?

 

Ik ga mee met Edward. Tijdsduur en regio lijken mij niet redelijk en billijk. In het ergste geval zal de mening van de rechter gevraagd moeten worden. Je bent dan de nodige tijd en kosten kwijt aan het afwikkelen van je verleden terwijl je juist je energie in het ondernemen dient te steken. Overleg met de werkgever! Binnen het door jou aangehaalde artikel ligt ook een relatiebeding besloten. Ben hier wel voorzichtig mee.. Mocht het zo zijn dat je werkgever hierdoor schade oploopt (omzetverlies e.d.) dan kan het zijn dat een rechter je hierop gaat afrekenen.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Vandaag met mijn werkgever gesproken. Donderdag komt the big boss uit Duitsland om hierover te praten. Hij heeft al gezegd aan het beding vast te houden.

Wat nu?

Het beding geldt twee jaar en zo lang ben ik hier nog niet eens in dienst..

Wie kan mij adviseren in de volgende stappen?

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag met mijn werkgever gesproken. Donderdag komt the big boss uit Duitsland om hierover te praten. Hij heeft al gezegd aan het beding vast te houden.

Wat nu?

Het beding geldt twee jaar en zo lang ben ik hier nog niet eens in dienst..

Wie kan mij adviseren in de volgende stappen?

 

 

Lijkt het je niet verstandig om eens met een jurist te gaan praten? Die paar centen zou het mij wel waard zijn om van mijn concurrentiebeding af te komen.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag met mijn werkgever gesproken. Donderdag komt the big boss uit Duitsland om hierover te praten. Hij heeft al gezegd aan het beding vast te houden.

Wat nu?

Het beding geldt twee jaar en zo lang ben ik hier nog niet eens in dienst..

Wie kan mij adviseren in de volgende stappen?

 

 

Er is jurisprudentie inzake de maximale duur van 1 jaar voor een concurrentiebeding. Om de werknemer aan dat ene jaar te kunnen houden, moet de werkgever hem/haar gedurende dat jaar wel blijven betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

vanmiddag ga ik praten met mijn advocaat..ik heb nog geen ontslag genomen, maar moet wel al klanten over gaan dragen...want: ik ga toch weg...stemming is beneden peil inmiddels. Erg jammer, ik probeer het allemaal netjes op te lossen, maar op mijn werk schijnen ze het anders te willen...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels te horen gekregen dat mijn werkgever mij in niets tegemoet wil komen. Sterker nog, mijn werkgever wil helemaal niet dat ik weg ga..er worden nu allerlei beloftes gedaan om mij van mijn plannen te weerhouden..(wat overigens niet gaat lukken, dat hadden ze misschien een paar maanden geleden moeten doen, toen ik aangaf met bepaalde zaken niet tevreden te zijn)

 

Dus ik heb maandag een afspraak met een bedrijfsjurist van de kvk..beetje jammer dat dit waarschijnlijk meer tijd en vooral geld gaat kosten dan ik bezit. :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.