Jump to content
Bernna
Verberg

Verschillende stijlen... goed idee?

Description of your concept:

Dag ondernemers, 

 

Graag jullie mening over de volgende:  zoals ik eerder heb verteld ik wil mijn sieraden webshop  gaan starten (zelfgemaakte sieraden) en gezien ieder bedrijf heeft zijn eigen identiteit en feeling meestal van de oprichter, is het ook zo bij mij als een veelzijdig mens heb ik een brede smaak in alles (kan niks daaraan doen!) muziek, kledingstijl of sieraden etc, zo draag ik zelf graag fijne sieraad of heel groot en aparte sieraden, het draait bij mij altijd om origineel en anders zijn dit vind ik heel belangrijk. Nu ik aan het voorbereiden ben zie ik mijn smaak en veelzijdige identiteit dus zeer terug in mijn ontwerpen en diversiteit van sieraden en in materiaalkeuze. Daarom heb ik ook besloten om voorlopig eerst alleen op kettingen te richten en ermee te starten om beter gefocust te blijven. Ik lees vaak dat je zou op 'een ding/stijl' moeten focussen om beter te kunnen slagen anders wordt het 'verwarrend' voor de klant. Maar mijn vraag is, hoe kan een breed assortiment verwarrend zijn? En waarom zou?

Het is niet mijn bedoeling om verschillende stijlen sieraden/kettingen allemaal naast elkaar te showen, NEE. Maar wel de klant mogelijkheid te bieden tussen verschillende smaken en stijlen,  iemand die een fijn metalen sieraad wil kan bij mij terecht maar iemand die iets meer unieks en opvallends wil kan ook weer bij mij terecht! dat zie ik zelf maar als een groot voordeel, maar is dat ook zo in onderneming?

 

Voorlopig op de markt is er maar erg beperkt assortie van sieraden en dat is maar niks voor mij, het kan wel trendy zijn maar niets nieuws of origineels in aanbod. Ik wil juist onderscheidend zijn maar ook met ruime aanbod. Wat vinden jullie ervan?

Zijn jullie voor of tegen brede assortiment, teminste bij opstart? :)

 

 

Describe what you have done up to now for this:

Brainstormen en blijven brainstormen, en zich veel afvragen

What is the challenge you want to solve with your concept:

Teveel ideeen, en moeilijk kiezen tussen de ideeen

How does this differ from existing concepts:

De meeste conccurenten zijn maar op een stijl/doelgroep  gericht er is gering of geen diversiteit 

What is the kind of feedback you are hoping to get:

Persoonlijk lijkt mij goed idee omdat ik van veelzijdigheid en diversiteit ben, maar hoe zit dat vanuit de consument kant? en de meer ervaren ondernemer en zijn kennis? Hopend op meningen die mij verder kunnen helpen met mijn idee 

  

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
22 uur geleden, Bernna zei:

hoe kan een breed assortiment verwarrend zijn?

 

Zoek op Google eens op het begrip "keuzestress".

 

Overigens is het niet zo dat je keuzestress opheft met een beperkt aanbod; jouw winkel is niet de enige winkel waar je bezoekers kijken.

 

Het lijkt me dat je van een breed, maar toch zorgvuldig samengesteld aanbod ook je USP kunt maken. Je klanten komen dan niet voor een sierraad in een bepaalde stijl, maar specifiek voor jouw smaak.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoeveel kettingen heb je inmiddels gemaakt?
Of heb je nu zelf keuzestress waardoor er niets uit jouw handen komt?

Het belangrijkste is dat jouw communicatie 1 uitstraling heeft.
Bij een Albert Heijn, Jumbo of Plus kun je heel veel verschillende dingen kopen, maar je weet altijd waar je bent.

Natuurlijk wil je niet een assortiment hebben dat op een allegaartje lijkt.
Je wil dit oplossen door je te richten op 1 type sieraden: kettingen.
Maar is het niet zo dat mensen ook hun oorbellen, ketting, armbanden op elkaar af willen kunnen stemmen?
Sorry, ik veroorzaak misschien nog meer gepeins: maar kun je niet met bijvoorbeeld 3 'stijlen' starten: klein & subtiel, groot & extravert en iets er tussen?
Op die manier kun je kijken waar de meeste vraag naar is.


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
6 uur geleden, WalterBrokx zei:


Je wil dit oplossen door je te richten op 1 type sieraden: kettingen.
Maar is het niet zo dat mensen ook hun oorbellen, ketting, armbanden op elkaar af willen kunnen stemmen?
Sorry, ik veroorzaak misschien nog meer gepeins: maar kun je niet met bijvoorbeeld 3 'stijlen' starten: klein & subtiel, groot & extravert en iets er tussen?
Op die manier kun je kijken waar de meeste vraag naar is.

 

Beginnen met kettingen is niet alleen om het wat gemakkelijker te maken maar eerder omdat ik graag snel wil starten en zoveel schiet het nog lang niet op helaas, door heleboel sieraden te moeten gaan maken (daarvoor een hele proces belopen tot ontwerpen of materiaalkeuze en de juiste materialen vinden) neemt heeeeel veel tijd in beslag en dat vind ik zo jammer, daarom bedacht ik zeker omdat ik ook zoveel verschillende smaken heb, om maar eerst met kettingen te beginnen en snel daarna de aanbod uitbreiden met andere sieraden natuurlijk 

 

Heel klein sieraden kan ik me niet bedenken om te verkopen,voor hoeveel zou ik het kunnen verkopen 5 of 10 euro? ligt natuurlijk aan een sierdaad materiaal maar in algemeen lijkt mij dat niet winstgevend om te verkopen, daarom doe ik het liefst niet aller kleinst sieraden

Link to post
Share on other sites
  • 0
14 uur geleden, Bernna zei:

Heel klein sieraden kan ik me niet bedenken om te verkopen,voor hoeveel zou ik het kunnen verkopen 5 of 10 euro? ligt natuurlijk aan een sierdaad materiaal maar in algemeen lijkt mij dat niet winstgevend om te verkopen, daarom doe ik het liefst niet aller kleinst sieraden

De grootte van een sieraad bepaalt toch niet per definitie de waarde?

 

14 uur geleden, Bernna zei:

Beginnen met kettingen is niet alleen om het wat gemakkelijker te maken maar eerder omdat ik graag snel wil starten en zoveel schiet het nog lang niet op helaas, door heleboel sieraden te moeten gaan maken (daarvoor een hele proces belopen tot ontwerpen of materiaalkeuze en de juiste materialen vinden) neemt heeeeel veel tijd in beslag en dat vind ik zo jammer

In je eerste bericht gaf je aan dat je het deed omdat je op verschillende plekken hebt gelezen dat je je moet focussen op één ding/stijl. Dat lijkt me toch een heel ander argument dan dat je het zou doen omdat het veel tijd kost en je snel wil starten. Hoe zie je het starten voor je? Je hoeft toch niet pas te beginnen als je een volledige collectie hebt gemaakt? Als je één sieraad af hebt kun je die al in je webshop aanbieden en ondertussen kun je verder blijven gaan met de ontwikkeling van meer sieraden.

 

Het onderscheidende van jouw merk zou toch jouw veelzijdigheid kunnen zijn? De ene keer subtiel, de andere keer een eyecatcher. Als je in zo'n lijn dan zowel kettingen, oorbellen als ringen hebt, denk ik niet dat dat verwarrend is voor een consument. Juist een mooi en volledig assortiment.

 

Ik zou je vooral adviseren niet te zwaar te tillen aan 'de start'. Je hoeft niet direct met gigantische (media)aandacht te beginnen, maar je kunt toch gewoon starten met je webshop en ondertussen je assortiment blijven uitbreiden. Of je al enorm moet adverteren als je één product hebt is de vraag (lastig enigszins rendabel te krijgen), maar dat zou je kunnen gaan doen zodra je assortiment iets is uitgebreid.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
10 uur geleden, RubenT zei:

De grootte van een sieraad bepaalt toch niet per definitie de waarde?

 

Oh nee zo bedoel ik het niet, maar is in algemeen bedoeld,  ik verkoop uiteindelijk geen diamanten of massief goud

10 uur geleden, RubenT zei:

 

In je eerste bericht gaf je aan dat je het deed omdat je op verschillende plekken hebt gelezen dat je je moet focussen op één ding/stijl. Dat lijkt me toch een heel ander argument dan dat je het zou doen omdat het veel tijd kost en je snel wil starten. Hoe zie je het starten voor je? Je hoeft toch niet pas te beginnen als je een volledige collectie hebt gemaakt? Als je één sieraad af hebt kun je die al in je webshop aanbieden en ondertussen kun je verder blijven gaan met de ontwikkeling van meer sieraden.

 

Ook, maar ten eerst omdat het niet opschiet, omdat ik vanaf het begin al bedacht had om volledig collectie te maken van kettingen tot ringen etc, maar dat schiet niet op en ik raak de overzicht kwijt vooral door mijn diverse smaken, daarom dacht ik om eerst maar toch met kleine assortiment te beginnen ook om overzichtelijker te maken zowel voor mij als voor de klant en sneller te kunnen starten...

 

 

10 uur geleden, RubenT zei:

Het onderscheidende van jouw merk zou toch jouw veelzijdigheid kunnen zijn? De ene keer subtiel, de andere keer een eyecatcher. Als je in zo'n lijn dan zowel kettingen, oorbellen als ringen hebt, denk ik niet dat dat verwarrend is voor een consument. Juist een mooi en volledig assortiment.

 

Hoe denk je dan over materiaalkeuze? Want ik hou van synthetisch leer, metaal (bij metaal heb je nog, zilver goud brons) , rubber, hout,  swarovski en edelstenen, zo in mooie combinatie,  dit maakt  voor mij zeer ingewikkeld dus... 

 

10 uur geleden, RubenT zei:

 

Ik zou je vooral adviseren niet te zwaar te tillen aan 'de start'. Je hoeft niet direct met gigantische (media)aandacht te beginnen, maar je kunt toch gewoon starten met je webshop en ondertussen je assortiment blijven uitbreiden. Of je al enorm moet adverteren als je één product hebt is de vraag (lastig enigszins rendabel te krijgen), maar dat zou je kunnen gaan doen zodra je assortiment iets is uitgebreid.

 

 

 

Juist, ben ik ook helemaal mee eens alleen het zit in mijn aard, perfectionisme! :( en dat kost ook veel tijd helaas en energie, ik probeer nu een andere aanpak te vinden voor mijn startissue en perfectionisme! 

Klein en in stilte beginnen vind daar niks mis mee, eigenlijk zo gaat het ook meestal, je bent nooit perfect zeker niet bij de start, fouten mag ik wel doen voor mezelf maar kiezen tussen mijn stijlen lijkt veel lastiger

Link to post
Share on other sites
  • 0

Let op dat perfectionisme niet stiekem vermomd uitstelgedrag is.
Ik ken een 'perfectionist' die al 10 echt actie ondernemen uitstelt.
Met 1 sieraad kun je inderdaad al online gaan.


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 20 leden online en 446 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept