• 0

Emigreren naar Spanje als Nederlandse zzp’er

Goedenavond,

Na jaren er over na te hebben gedacht nu toch de knoop doorgehakt dat het tijd wordt mijn droom te verwezenlijken en naar Spanje te emigreren.
Nu speelt in mijn situatie het volgende:
Ik ben werkzaam in de IT (network engineer) en veel van mijn werkzaamheden gebeuren nu in deze tijd sowieso al remote en ik verwacht dat dit in de toekomst ook voor het overgrote deel zo zal blijven.
Dus voor zover ik het zie zou het ideaal plaatje voor mij zijn:
Mijn bedrijf in NL geregistreerd houden inclusief NL BTW nummer (Dit omdat het voor opdrachtgevers makkelijker is)
Het liefst daarnaast belastingplichtig (inkomstenbelasting) in Spanje (dit ivm de lagere inkomstenbelasting).

Via de site van het kvk en de belastingdienst kom ik hier niet heel veel verder mee momenteel. Van de week zal ik ook contact opnemen met mijn boekhouder om te kijken wat hij me hierin kan betekenen.

Nu is mijn vraag zijn hier al mensen die ervaring hebben met een soortgelijke emigratie en is dit uberhaubt mogelijk op de manier die ik nu bedenk of zijn er betere/slimmere oplossingen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie zijn je klanten? andere zzp-ers of grotere ondernemingen? een NL btw nummer zal bij de laatste groep van gering belang zijn..

BTW verlegging is nu ook weer niet zo complex..

 

en verder, tsja belastingen zijn geen keuzemenu waar je de leukste uitzoekt. jou doel lijkt ook om minder belasting te betalen in Spanje.

En daar hoort dan ook bij dat je Spaans ondernemer wordt met Spaans BTW nummer. En een dergelijke verandering zal je altijd  klanten kosten is het niet om "dat ingewikkelde gedoe met BTW" danwel omdat ze het toch prettiger vinden om met iemand in NL te werken. Maar dat is niet zo erg.. met een beetje mazzel krijg je er ook klanten bij in Spanje die je nu niet bereikt..

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De sleutel is: waar jij gevestigd bent, daar is jouw eenmanszaak gevestigd. Je onderneming in NL aanhouden als jij in Spanje zit, lijkt (formeel) onmogelijk. Er zijn routes omheen, zoals virtueel kantoor, maar die zijn gammel als je zelf niet in NL bent om je bedrijf uit te oefenen

 

Bedankt voor je antwoord Joost. Het overgrote deel verwacht ik idd dan in spanje te zitten.. sommige opdrachtgevers zullen wellicht wensen 1 a 2 dagen in de week naar NL/kantoor te komen maar dat hoeft geen issue te zijn.

 

9 uur geleden, Roel J zei:

Wie zijn je klanten? andere zzp-ers of grotere ondernemingen? een NL btw nummer zal bij de laatste groep van gering belang zijn..

BTW verlegging is nu ook weer niet zo complex..

 

en verder, tsja belastingen zijn geen keuzemenu waar je de leukste uitzoekt. jou doel lijkt ook om minder belasting te betalen in Spanje.

En daar hoort dan ook bij dat je Spaans ondernemer wordt met Spaans BTW nummer. En een dergelijke verandering zal je altijd  klanten kosten is het niet om "dat ingewikkelde gedoe met BTW" danwel omdat ze het toch prettiger vinden om met iemand in NL te werken. Maar dat is niet zo erg.. met een beetje mazzel krijg je er ook klanten bij in Spanje die je nu niet bereikt..

 

Roel bedankt! Mijn klanten zijn voornamelijk grote ondernemingen en dan ook langdurige opdrachten (6+ maand). 
En ja ik ben (logischer wijs) aan het kijken hoe ik het zo financieel voordelig aan kan pakken.
Mijn voorkeur gaat naar Nederlandse klanten aangezien het tarief hoger ligt ;) maar een spaanse klant kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-10-2020 om 21:05, Ronald Veltkamp zei:


Het liefst daarnaast belastingplichtig (inkomstenbelasting) in Spanje (dit ivm de lagere inkomstenbelasting).

Lagere belasting kon nog wel eens tegen gaan vallen, in NL krijg je weer allerlei toeslagen en subsidies die je hier in Spanje niet krijgt. Daarnaast betaal je als autonomo meteen iets van 300 euro per maand (eerste jaar minder) social seguridad  (oa voor je standaard ziektekosten)

 

Dan zal het krijgen van een eu btw nummer ook nog gezeur opleveren, daar doen ze hier ook altijd moeilijk over. Maar dat is uiteindelijk wel te doen.

 

Ik zou wel zorgen voor een nederlands voip nummer, NL klanten bellen liever met een 31 nummer dan een eng buitenlands nummer

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.