• 0

Aanschaf 2e huis, voor partner 1e huis. Aangifte box 3?

Hallo allen,

 

Ik zit even met een vraagje. Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriendin maar ben zelf huiseigenaar met weinig hypotheek op het huis waar ik nu woon.
Het idee is samen een anders huis te kopen om daar te gaan wonen, mijn huidige huis wil ik graag aanhouden voor de verhuur.

 

Hoe werkt dit fiscaal? Strict gezien moet ik dit huis als 2e huis opvoeren in box 3 en kan ik de hypotheekrente niet aftrekken. Voor mijn vriendin is het allemaal nieuw en zou het het 2e huis zijn.

We willen verder geen partnerschap of anderswat aangaan maar gewoon slim investeren en eventueel het 1e of 2e huis verhuren.

 

Hoe zouden jullie dit aanvliegen? (natuurlijk met zicht op welk scenario het meeste rendement oplevert)

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De hypotheekrente is overigens wel beperkt 'aftrekbaar', ook in box 3, maar het principe werkt alleen een beetje anders. Daar waar je in box 1 belasting betaalt over het saldo eigenwoningforfait en hypotheekrenteaftrek (en dat saldo negatief kan zijn), betaal je in box 3 belasting over een percentage van het saldo van de waarde van het huis en de hoogte van de schuld.

 

Als je overigens je huis tijdelijk en winstgevend gaat verhuren (bijvoorbeeld via een platform of als toeristisch object), dan kan het zijn dat je woning wél in box 1 blijft. Het kan dan resultaat overige werkzaamheden worden of winst uit onderneming. Of als je 'm tijdelijk verhuurt, terwijl hij in de verkoop staat, dan kan het huis ook tijdelijk in box 1 blijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.